بایگانی مرداد ۱۳۹۴ :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




معرفی مدل های ریاضی آب زیرزمینی

مقدمه:

     مصارف بی رویه و کنترل نشده منابع آب سطحی و زیرزمینی، کاهش نزولات جوی، تمرکز مصرف در برخی نقاط (عدم تعادل بین تقاضا و پتانسیل تأمین آب)، الگوی کشت نامناسب و عدم آبیاری صحیح، حفر چاه های متعدد و بهره برداری بی برنامه از آنها در چند دهه گذشته باعث بحرانی شدن وضعیت منابع آب زیرزمینی در اکثر دشت های ایران شده است. به نحوی که سطح آب زیرزمینی در برخی آبخوان های مهم کشور به طور مداوم سیر کاهشی داشته و متوسط افت سالانه آن در طول 10 سال گذشته در حد چند متر بوده است.

     کاهش سطح تراز آب زیرزمینی دشت ها اثرات سوء زیادی دارد و باعث افزایش هزینه استحصال آب و افزایش مصرف انرژی، کاهش کیفیت آب و ظهور پدیده فرونشست زمین می گزدد. هر کدام از این عوامل پیامدهای منفی ثانویه دارند. به عنوان نمونه با کاهش حجم آب قابل برداشت و افزایش هزینه استحصال، سطح زیر کشت محصولات کشاورزی کاهش یافته و در مقابل قیمت ها افزایش می یابد. افزایش قیمت ها باعث بی ثباتی اقتصادی در جامعه شده و زمینه ساز بحران های اجتمایی می گردد. از طرف دیگر با کاهش سطح زیر کشت محصولات، عملا به توسعه زمین های لم یزرع و بیابان زایی در منطقه افزوده می شود. بیابان زایی نیز تشدید پدیده شکل گیری ریزگرد ها را در پی دارد و الی آخر...!

همه چیز درباره الحاقی HEC-GeoRAS

    الحاقی HEC-GeoRAS مجموعه ای از روش ها، ابزارها، و خدمات برای پردازش داده های مکانی در ArcGIS با استفاده از یک رابط گرافیکی کاربر (GUI) است. رابط کاربر امکان آماده سازی داده های هندسی برای ورود به HEC-RAS و پردازش نتایج شبیه سازی استخراج شده از HEC-RAS را می دهد. جهت ایجاد فایل ورود، کاربر باید یک مدل موجود از فرم دیجیتال زمین (DTM) سیستم رودخانه را در فرمت ArcInfo TIN داشته باشد.  آنگاه کاربر به ایجاد یک سری از تم های خطی مربوط به توسعه داده های هندسی HEC-RAS می پردازد. تم های ایجاد شده به شکل جریان مرکزی می باشند، جریان مسیر مرکزی (اختیاری)، کناره کانال اصلی (اختیاری)، و برش سطح مقطع خطوط ارجاع شده به عنوان تم RAS می باشند.

    تم های اضافی RAS ممکن است برای استخراج داده های هندسی اضافی جهت وارد شدن به HEC-RAS ایجاد یا مورد استفاده قرار گیرند. این تم ها شامل کاربری اراضی، خاکریز ترازبندی، نقشه جریان بی اثر، و مناطق ذخیره سازی است.

معرفی مجموعه نرم افزاری مرکز مهندسی هیدرولوژی HEC-RPT

    ابزار دستورالعمل رژیم جریان (HEC-RPT) به منظور تسهیل ورود، مشاهده، و مستند سازیِ مدارک و دستورالعمل های رژیم جریان در زمان واقعی، با تنظیمات عمومی طراحی شده است. HEC-RPT به دنبال بهبود 1) ارتباطات در گروه با ایجاد امکان ذخیره در زمان واقعی و ترسیم دستورالعمل ها در راستای توسعه و 2) دسترسی گسترده تر فرامین و دستورالعمل های ایجاد شده به واسطه تدارک آنی داده های هیدرولوژیکی برای دانشمندان، مهندسان، و مدیران آب در طول فرایند، تدوین است.

    از یک نگاه باید گفت HEC-RPT در درجه اول یک ابزار تجسم و تصویر سازی از اطلاعات در نظر گرفته می شود و به انجام تجزیه و تحلیل های کمی دقیق نمی پردازد (به عنوان مثال، تجزیه و تحلیل آماری و یا مخزن و یا مسیریابی رودخانه) که در حال حاضر این تحلیل ها توسط بسته های نرم افزاری دیگر انجام می شود. در عوض، HEC-RPT به دنبال تکمیل فرآیند استفاده از نرم افزار دیگر با آسان سازی ایجاد جریان های سری زمانی است که بسته های نرم افزاری دیگر می توانند با وارد کردن این داده ها در تحلیل های خود از آن استفاده کنند.

معرفی مجموعه نرم افزاری مرکز مهندسی هیدرولوژی HEC-SSP


نرم افزار HEC-SSP یک سیستم یکپارچه نرم افزاری است که برای استفاده تعاملی در یک محیط چند tasking طراحی شده است. این سیستم از یک رابط گرافیکی کاربر (GUI)، اجزای تجزیه و تحلیل آماری جداگانه، بخش ذخیره سازی داده ها و قابلیت های مدیریت، نقشه برداری، گرافیک، و ابزارهای گزارش تشکیل شده است.

در طی یک دوره از سال های طولانی، مرکز مهندسی هیدرولوژیک ایالات متحده از انواع بسته های آماری که به انجام تجزیه و تحلیل دوره بازگشت و همچنین دیگر محاسبات آماری پرداخته اند، حمایت کرده است. از لحاظ تاریخی، برنامه هایی که بیشترین استفاده را در مجموعه مهندسان دریافت کرده بودند HEC-FFA (تجزیه و تحلیل دوره بازگشت سیل) و STATS (تجزیه و تحلیل آماری سری زمانی داده) بود. FFA شامل روش بولتن 17B بود که توسط مجموعه مهندسان برای تجزیه و تحلیل دوره بازگشت جریان اتخاذ شده بود. بسته نرم افزاری STATS هم برای تجزیه و تحلیل آماری داده های سری زمانی استفاده می شد.

معرفی مجموعه نرم افزاری مرکز مهندسی هیدرولوژی HEC-HMS

     سیستم مدل سازی هیدرولوژیکی (HEC-HMS) برای شبیه سازی فرآیندهای کامل آبی سیستم های حوضه دندریتیک طراحی شده است. این نرم افزار شامل بسیاری از روش های تجزیه و تحلیل آب از قبیل رویداد نفوذ، هیدروگراف واحد، و مسیریابی آب است. HEC-HMS همچنین شامل مراحل لازم برای شبیه سازی مستمر از جمله تبخیر-تعرق، ذوب برف، و محاسبه رطوبت خاک می باشد. قابلیت های پیشرفته ای نیز برای شبیه سازی رواناب مشبک با استفاده از توزیع شبه خطی تبدیل رواناب (ModClark) ارائه شده است. ابزار مکمل تجزیه و تحلیل برای برآورد پارامتر، تجزیه و تحلیل عمیق منطقه، پیش بینی جریان، فرسایش و انتقال رسوب و کیفیت مواد محلول آب در آن فراهم شده است.

دستورالعمل روش های محاسبه حداکثر سیل محتمل PMF

     

کمیت سیلی که برای طراحی سازه های تحت تاثیر وقایع هیدرولوژیکی با توجه به عواملی چون ایمنی سازه، هزینه، طول عمر و خسارت محتمل به کار می رود، سیل طراحی نام دارد. سیل طراحی معمولا در سه دسته سیل های بر پایه فراوانی 1، حداکثر سیلاب محتمل 2 و سیل استاندارد پروژه 3 تقسیم بندی می شوند. ابعاد خسارات حاصل از شکست سدها در مقبل منافع حاصل از ساخت و بهر هبرداری بهینه از آ نها، حساسیت بسیار بالای انتخاب سیل طراحی به منظور حفظ پایداری سدها را نشان می دهد. روش های کمی تحلیل ریسک برای تعیین سیل طراحی، از یک طرف احتمالات وقایع هیدرولوژیک حدی و از طرف دیگر اثرات و خسارات حاصل از تجاوز سیل از سیلاب طراحی شامل خسارات افزایشی حاصل از شکست سد و تاخیر در بهر هبرداری را دخالت می دهد. تحلیل ریسک با هدف یافتن تعادل قابل قبول بین هزینه های بهبود و افزایش ایمنی در ازای کاهش خسارات مورد انتظار سیل انجام می گیرد. تحلیل ریسک اقتصاد هم چنین ابزار مناسبی برای ارزیابی انواع گزین ههای بهسازی سرریز سدهای موجود و افزایش ایمنی آنها محسوب می شود. اما به دلایل زیر استفاده از این روش با مشکل مواجه است.

ویرایش آنلاین-اشتراکی مدل MODFLOW در MATLAB با MFLAB


ام اف لاب یا MFLAB

ام.اف.لب. که مخفف آزمایشگاه MODFLOW میباشد، فضایی کارآمد و به آسانی قابل تغییر برای مدل سازی کار آمد آبهای زیرزمینی میباشد. این برنامه برای استفاده از تعدادی از بسته های برنامه نویسی مدفلو مانند MT3DMS، SEAWAT و غیره طراحی شده است. ام اف لب قابلیت اجرایی در نسخه آتی وجدید این برنامها را هم دارد. این بسته های برنامه نویسی متعدد هستند و هر کدام برای مدل سازی نوع خاص از روند آبهای زیرزمینی یا شرایط مرزی آنها طراحی شده اند (مراجعه کنید به سایت). ارجعیت برنامه هایی مانند برنامه هایی نام برده شده در اینست که بصورت رایگان در دسترس عموم قرار داده شده اند. این برنامه ها روزانه به طور گسترده ای توسط گروه زیادی از مدل سازان آبهای زیرزمینی در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار میگیرند. در ام اف لب جریان کار مدل سازی بصورت نوشتن متن میباشد و به همین دلیل قابل ویرایش و باز تولیدی است. برخلاف ام اف لب، دراستفاده از رابطهای گرافیکی کاربرموجود اگر ویرایش و باز تولیدی امری غیر ممکن نباشد بسیار دشوار خواهد بود. ام اف لب ازمحیط تعاملی (قابل کار برای دو طرف( متلب (یا محیط های اکتاو یا اسکی لب که بطور مجانی قابل دسترس هستند.) بهره برداری میکند تا : ١. مدل سازی کند ٢. تا داده های ورودی آنها را بنویسید ٣. تا برون داد های آنها را پردازش کرده به تصویر بکشاند ٤. این در صورتی است که ام اف لب یک فایل اکسل را به عنوان متن چند صفحه ای برای شبیه سازی پارامترها و به عنوان قسمتی از یک دستورالعمل استفاده میکند.

دوره کارشناسی ارشد مهندسی منابع آب

تعریف و هدف از دوره کارشناسی ارشد مهندسی منابع آب

     دوره کارشناسی ارشد مهندسی منابع آب یکی از رشته‌های تخصصی مهندسی کشاورزی و منابع آب است که مجموعه‌ای از دانش های مربوط به این رشته را در بر می‌گیرد. در این دوره پذیرفته‌شدگان به مطالعه، شناسایی، میریت و مهندسی منابع آب خواهند پرداخت. لذا هدف از ایجاد این دوره، تربیت متخصصینی است که با کسب دانشهای لازم در زمینه‌های مذکور بتوانند به تحقیق، برنامه‌ریزی، هدایت و مدیریت امور اجرایی در اینگونه مسائل پرداخته و به امر تدریس نیز در صورت لزوم مشغول گردند.



آب های زیرزمینی - مبانی و مفاهیم و پروژه های تخصصی

آبخوان ها و سفره های آب زیرزمینی علی رقم آنکه بخش مهم ذخایر طبیعی آب شیرین جهان را تشکیل می دهند، به دلیل ماهیت پنهان از چشم خود، همواره بیشترین فشار ها را در استفاده های بی رویه بر خود تحمل کرده و تنش اساسی بیلان داشته های آبی یک محدوده در این بخش رخ داده است. مدل ها و شبیه سازهای کامپیوتری شناخته شده ای در این زمینه وجود دارد که از گستردگی کاملی به منظور مطالعات و مدیریت برخوردار است.



آب های سطحی - مبانی و مفاهیم و پروژه های تخصصی

آب های سطحی، اگرچه در دسترس ترین منابع برای بشر محسوب می شوند، اما از نظر پایدار بسیار آسیب پذیر و در عین حال بیشترین آلودگی را دریافت و حمل می کنند. همچنین حوادث شدید آب و هوایی مشخصا و حدقل به صورت بصری، بیشتر بر روی این دسته از منابع قابل شناسایی است. شناخت درست آب های سطحی با روش های هیدرولوژیکی یکی از اهداف ماست.



آب های زیر سطحی - مبانی و مفاهیم و پروژه های تخصصی

آب های زیر سطحی،اهمیت بسیار زیادی در ارتباط یابی بین منابع آب و گیاهان دارند. خشسالی ها و ترسالی ها در این مفهوم خود را بیشتر برای انسان نشان می دهند. در عین حال مهم است که بدانیم اندرکنش آب های زیرزمینی و آب های سطحی بر اساس وضعیت لایه ای که آب های زیرسطحی در آن واقع شده است روی می دهد. شناخت درست آب های سطحی با روش های هیدرولوژیکی یکی از اهداف ماست.



برنامه نویسی منعطف به زبان پایتون

عنوان مهندسی برازنده فردی است که با معادلات یک علم آشنایی مشخصی داشته باشد. آشنایی با معادلات و مفهومات علم هیدرولوژی امکان کار با زبان های اسکریپت منعطفی چون پایتون را فراهم می کند که در نتیجه بسیاری از مسائل و مشکلات تخصصی و استثنا در مهندسی آب، امکان حل دقیق و کامپیوتری را پیدا کنند.



دریافت داده های مکانی پرکاربرد در مهندسی آب

بخش مهمی از خطا در محاسبات مهندسی، منتشر شده از داده های پایه ضعیف است. در این بخش می توانید به مجموعه گسترده ای از داده های مکانی چه در فرمت رستری و چه وکتوری، به منظور استفاده در نرم افزارهای مهندسی دسترسی داشته باشید. به مجموعه به مرور زمان افزوده می شود. همچنین محتوای پیشین در صورت امکان بروزرسانی می شود.



دریافت داده ها و اطلاعات پرکاربرد در مهندسی آب

دامنه وسیع داده ها و اطلاعات محیطی، الزام به دسترسی مطمئن و بروز از این آمار و اطلاعات را نشان می دهد. با توجه به گستردگی منابع دستیابی به داده در سطح اینترنت، ما در اینجا مجموعه بزرگی از داده ها را جمع آوری کرده ایم. شما می تواند به همراه توصیحات به این محتوا دسترسی داشته باشید.



درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools