بایگانی فروردين ۱۳۹۶ :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




رکورد جهانی سد لار در فرار آب

میزان فرار آب از سد لار در طول یکسال رقمی بین ۲۲۰ میلیون مترمکعب تا ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب شیرین را شامل می شود که رقم بسیار بزرگی است. هیچ سدی در دنیا تاکنون این میزان فرار آب نداشته و در این خصوص سد لار رکورد فرار آب را در دنیا از آن خود کرده است.


سد لار در سال 1361 در استان مازندران و در فاصله 75 کیلومتری از تهران و 100 کیلومتری شهر آمل احداث شده است. ذخایر آبی این سد که یکی از 5 سد اصلی تأمین آب شرب استان تهران است نسبت به دیگر سدهای این استان از وضعیت بسیار نامطلوبی برخوردار است. به طوریکه تنها 2 درصد از مخزن 960 میلیون مترمکعبی این سد آب ذخیره شده است.

مشکلات حوضه زاینده‌رود در کوتاه مدت حل نمی‌شود

مشکلات حوضه زاینده‌رود در کوتاه مدت حل نمی‌شود

استاد امپریال کالج لندن، با تأکید بر این که در ایران با تراژدی منابع آب مشاع مواجه هستیم، گفت: مشکلات حوضه زاینده‌رود در کوتاه مدت حل نمی‌شود و نیاز به افزایش دانش، اطلاع رسانی و شفاف سازی و ارتقای آگاهی عمومی دارد.

"کاوه مدنی" در جلسه پرسش و پاسخ با موضوع "راهکارها و چالش‌های مدیریت جامع و به هم پیوسته منابع آب در حوضه زاینده رود" که توسط گروه تحقیقات کاربردی شرکت آب منطقه ای اصفهان در راستای اطلاع رسانی و شفاف سازی و ارتقای آگاهی عمومی با حضور جمع کثیری از کارشناسان و مدیران شرکت آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی و محیط زیست در سالن کنفرانس این شرکت، تشکیل شد، تصریح کرد: مشکلات حوضه زاینده رود از پیچیدگی‌های منحصر به فردی در کشور برخوردار است و این باعث شده که بیلان منابع آب این حوضه هیچ گاه به تعادل نرسیده و تا زمانی که ما تنها درباره کمبود آب صحبت می‌کنیم فقط به نشانه یک مشکل پرداخته‌ایم و آن را ریشه‌ای بررسی نکرده‌ایم.

برترین سیستم هشدار دهنده خودکار سیل، بخش اول - مانیتورینگ سیل


علت اهمیت مانیتورینگ سیل

در حالی که برخی مناطق به جاری شدن سیل از دیگر نواحی در معرض ابتلا بیشتری هستند، استقرار سیستم های هشدار سیل در نزدیکی هر آبراهه بزرگ و یا ساختار آبی، اطلاعات حیاتی که می تواند از اموال محافظت کرده و منجر به نجات جان انسان ها شود را فراهم می کند. البته، روش هشدار سیل به عنوان موثر ترین راه، فراتر از نصب و راه اندازی سنجه ها و تجهیزات اندازه گیری از دور بوده، و در همین مورد شامل گسترش و استخدام کارکنان واجد شرایط، روش های دقیق طراحی شده برای ارائه اولین هشدار شامل مواردی نظیر اینکه آیا یک سیل باید انتظار رود؟ چه هنگامی آن سیل رخ می دهد؟ و شدت آن چگونه خواهد بود؟... است. این راهنما آموزش های مهمی را به افراد، جوامع و سازمان های علاقه مند به ایجاد و راه اندازی سیستم های هشدار سیل ارائه می دهد.

دانلود فایل و آموزش الحاقی ArcCN-Runoff در GIS


ابزار ArcCN-Runoff توسط دو دانشمند Min-Lang Huang و Xiaoyong Zhan ساخته شده است. با این ابزار شما میتوانید در محیط ArcGIS لایه شماره منحنی رواناب یا CN و نقشه رواناب را محاسبه کنید. و این امر در صورتی ممکن است که شما داده های خاک (HydroGroup) و کاربری اراضی را در اختیار داشته باشید.

توسعه و استفاده از ابزار ArcCN-Runoff، به عنوان بک گسترش نرم افزاری و یا اصطلاحا Extension در ArcGIS  توسط ESRI@ گزارش، شده است. این ابزار می تواند برای تعیین شماره منحنی رواناب، برای محاسبه رواناب و نفوذ در یک رویداد بارش که در حوضه اعمال می شود، بکار رود. اجرای تکنیک های GIS مانند انحلال عوارض، مقطع سازی، و جدول شماره منحنی مرجع می تواند منجر به بهبود بهره وری محاسبات شود. زمان پردازش فنی ممکن است از روز و هفته برای تولید نقشه شماره منحنی رواناب و نقشه های مکانی متنوع، حتی به ساعت کاسته شود. در همین مورد در حدود 22 برنامه کاربردی برای یک حوضه آبریز در لیون کانتی و اوسیجی کانزاس، در ایالات متحده، ارائه شده است.

سد "اکباتان" همدان و "سرابی" تویسرکان سرریز کرد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان از سرریز سد اکباتان همدان و سرابی تویسرکان خبر داد و گفت: ذخیره مخزن سد اکباتان همدان به 34 میلیون مترمکعب رسیده است.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "مرتضی عزالدین" با اشاره به اینکه بارش در استان همدان نسبت به سال‌های گذشته افزایش مناسبی داشته است، اظهار داشت: در سال آبی جاری تا کنون 354 میلیمتر بارندگی در سطح استان همدان رخ داده است.

وی با بیان اینکه بارش‌های امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 18 درصد کاهش و نسبت به متوسط بلندمدت 21 درصد افزایش داشته است، عنوان کرد: انتظار می‌رود مردم در مصرف آب صرفه‌جویی لازم را داشته و به بهانه بارش‌های اخیر شاهد مصرف بی رویه آب در همدان نباشیم.

رهاسازی آب سدهای لتیان و امیرکبیر با هدف مدیریت سیلاب احتمالی

رهاسازی آب سدهای لتیان و امیرکبیر با هدف مدیریت سیلاب احتمالی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران از رهاسازی آب سدهای لتیان و امیرکبیر با هدف مدیریت صحیح سیلاب خبر داد.


"محمدرضا بختیاری" امروز (دوشنبه) با اعلام مطلب فوق اظهار کرد: به دلیل بارش‌های مناسب سال آبی و ذخایر برفی حوزه‌های آبریز سدهای مذکور، در حال حاضر ورودی سد لتیان به ۴۰ مترمکعب در ثانیه رسیده که بر این اساس 90 درصد حجم مخزن سد لتیان آبگیری شده است.

وی ادامه داد: بر این اساس و به منظور مدیریت سیلاب‌های احتمالی از روز گذشته (یکشنبه 27 فروردین ماه) رهاسازی آب از سد لتیان آغاز و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته 30 مترمکعب در ثانیه آب از این سد رهاسازی می‌شود.

هشدار سیلاب در مسیر رودخانه "گاوه رود" کردستان

هشدار سیلاب در مسیر رودخانه "گاوه رود" کردستان

مردم، کشاورزان و باغداران از تردد و توقف در پایین دست سد گاوشان خودداری نمایند


در پی بارندگی های اخیر و افزایش رواناب های سطحی ورودی به سد مخزنی گاوشان واحتمال سرریز شدن این سد لازم است اهالی پایین دست سد واقع در مسیر رودخانه گاوه رود نسبت به جمع آوری تاسیسات، تجهیزات و اموال واقع در محدوده بستر و حریم رودخانه و انتقال آن به محل امن اقدام و یادآوری می نماید از تجمع، تردد و اسکان در نواحی پرخطر حاشیه رودخانه ها جداً خودداری شود.

احتمال سرریز شدن سدهای تهران

بارندگی‌های اخیر موجب شده که ۴۲ درصد حجم سدهای تهران پر شود که در مقایسه با سال گذشته تغییر محسوسی نداشته است اما پیش‌بینی می‌شود که در ماه‌های آینده حتی شاهد سرریز شدن سدهای تهران باشیم.

 اکنون ۲۹۴ میلیون مترمکعب آب پشت سد طالقان، ۱۴۱ میلیون مترمکعب آب پشت سد امیرکبیر، ۱۸۳ میلیون مترمکعب پشت سد ماملو، ۲۴ میلیون مترمکعب پشت سد لار و ۵۸ میلیون مترمکعب آب پشت سد لتیان جمع آوری شده است.

پیش بینی‌ها حاکی از این است که تا پایان خرداد ۱۰۰ درصد مخازن سدها پر شود و پس از آن شاهد سر ریز شدن سدها (بجز سد لار که با مشکل فرار آب مواجه است) باشیم.

پساب‌ها و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی


سفره‌های آب زیرزمینی برای مصون‌ماندن از خشکی نیاز دارند تغذیه شوند تا حجم آب آنها تا حدودی حفظ شوند. سامانه‌های ذخیره - بازیافت آبخوان به‌عنوان ابزاری برای متعادل نگاه‌داشتن سطح آب زیرزمینی و احیای آبخوان‌ها، از مشکلات حجم زیاد پساب جلوگیری و همچنین اُفت زیاد سطح آب زیرزمینی را جبران می‌کند.

امروزه منابع آب زیرزمینی از مهم‌ترین ذخایر آب در دنیا به‌شمار می‌روند و استفاده بی‌رویه از این ذخایر باعث اُفت بیش از حد سطح آب‌های زیرزمینی شده است، تا حدی که دشت‌های زیادی را در معرض نابودی قرار داده است. از سوی دیگر با صنعتی‌شدن جوامع و افزایش جمعیت در کلان‌شهرها سالانه حجم زیادی پساب تولید می‌شود که بسیاری از کلان‌شهرها را با مشکل روبرو کرده است. ذخیره- بازیافت آبخوان (Aquifer Storage and Recovery) یکی از روش‌های ذخیره آب است که امروزه مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است. می‌توان از ذخیره پساب تصفیه‌خانه‌ها در آبخوان‌های مناسب با بهره‌گیری از این روش، از یک ‌سو دشت‌ها را نجات داد و از سوی دیگر مشکلاتی را که ممکن است پساب ایجاد کند رفع کرد.

کشاورزی پایدار، موانع و راهکارها بخش منابع آب


کشاورزی به مفهوم راه‌ها وروش‌های بهره‌برداری از منابع آب و خاک و انرژی و… است که در جهت تأمین نیازهای غذایی و پوشاک انسان‌ها همواره در طول تاریخ پایه و اساس بسیاری از تحولات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در سرتاسر جهان بوده است؛ به طوری که امروزه کشاورزی و توسعه کشاورزی به عنوان نیروی محرکه و نیروی پیش‌برنده توسعه به طور عام وتوسعه روستایی به طور خاص است. کشاورزی پایدار نوعی کشاورزی است که در جهت منافع انسان بوده، کارایی بیشتری در استفاده از منابع دارد و با محیط در توازن است. به عبارتی کشاورزی پایدار باید از نظر اکولوژیکی مناسب، از نظر اقتصادی توجیه پذیر واز نظر اجتماعی مطلوب باشد. علت اصلی ظهور پایداری در کشاورزی را می‌توان در تاریخ اجرای برنامه‌های انقلاب سبز وکشاورزی مدرن و انتقادات وارد برآن جستجو کرد. در بیشتر مناطقی که در آن‌ها فناوری‌های انقلاب سبز تولید را افزایش داده است، اثرات زیست‌محیطی واجتماعی معکوسی پدید آمده است.

داده های سنجش از دور قابل استفاده در مطالعات منابع آب


طبقه بندی سیستم های سنجش از دور

طبقه بندی سیستم های سنجش از دور انجام شده در این راهنما در شکل نمایش داده شده است. دو طبقه بندی اول از سمت چپ بر اساس  خواص فیزیکی سنجند هها است که مورد اول با نام طبقه بندی بر اساس ناحیه طیفی و مورد دوم با نام طبقه بندی بر اساس منبع انرژی آورده شده است. در طبق هبندی سوم، ارتفاع سکوها به عنوان  معیار انتخاب شده است. در طبقه بندی چهارم، به ترتیب قدرت تفکیک های مکانی، طیفی و زمانی و رادیومتریکی تحت عنوان طبقه بندی بر اساس قدرت تفکیک مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به هندسه تصویربرداری از سطح زمین، طبقه بندی پنجمی نیز صورت پذیرفته است.

مروری بر فیزیک سنجش از دور و کاربرد آن در منابع آب


مروری بر فیزیک سنجش از دور

به منظور بررسی نحوه تراکنش بین امواج تابشی واصله از خورشید یا سنجنده های مختلف و جو و نیز طیف های مختلف طول موج الکترومغناطیس و خصوصیات فیزیکی این امواج لازم است مبانی و اصول کاربردی در این تراکنش مشخص شده و از لحاظ فیزیکی و سنجش از دوری بررسی شود.


تابش الکترومغناطیس

در سنجش از دور وجود منبع انرژی برای روشنایی بخشیدن به اشیا مورد نیاز است. این انرژی از نوع تابش الکترومغناطیسی است. تمامی تابشهای الکترومغناطیس دارای خصوصیات اولیه ای می باشند و نیز رفتار قابل پیش بینی براساس نظریه امواج دارند. تابش الکترومغناطیس شامل میدان الکتریکی E که اندازه آن در راستای عمود بر سیر تابش متغیر است و میدان مغناطیسی M است که عمود بر میدان الکتریکی است. هر دوی این میدانها با سرعت نور سیر می کنند (شکل بالا).

دانلود آموزش محاسبه شاخص دیاگرام شولر در GIS - کد پایتون

 

دیاگرام شولر چیست؟

به منظور بررسی کیفیت آب شرب بر پایه استاندارد شولر، اقدام به استخراج نقشه کلاسه بندی می شود. طبق دیاگرام شولر کیفیت آب به شش کلاس تقسیم می گردد. کلاس های کیفیت آب و همچنین حدود هر یک در شش گروه در جدول زیر آمده است. تمامی واحد ها در جدول زیر بر حسب میلی گرم بر لیتر می باشد.

سد دز به عنوان یک فاجعه زیست محیطی


ضرورتی که حدود نیم قرن پیش عنوان شده بود و در این مدت به اجرا نرسید، اکنون در حال تبدیل شدن به فاجعه ای زیست محیطی است.

سد دز که نخستین و تنها سدی است که بر روی رودخانه دز احداث شده، در سال 1341 به بهره برداری رسید. در همان زمان، مهندسان مشاور ایتالیایی مشغول به کار در این طرح، از لزوم احداث سدی در بالادست سد دز خبر دادند که بهره وری و مدت بهره برداری از سد دز را افزایش دهد. حدود 10 سال بعد یعنی در دهه 50 شمسی، متخصصان سدسازی امریکایی که در ایران به مطالعات برخی حوضه های آبریز مشغول بودند، بار دیگر بر لزوم احداث سدی در بالادست سد دز تأکید کردند تا در آینده با انباشت رسوبات در این سد مواجه نشویم.

افت محسوس بارندگی در حوضه خزر

حجم بارش‌های کشور به 198 میلی‌متر رسید/ افت محسوس بارندگی در حوضه خزر

در اثر بارش‌‌های موثر هفته‌های اول فصل بهار، حجم بارش‌های کشور از ابتدای مهرماه سال گذشته تا دوشنبه 14 فروردین ماه جاری، به 198 میلی‌متر رسیده است.

بهار امسال با بارش‌های مناسبی در نقاط مختلف کشور آغاز شد و بر اثر این بارش‌ها آمار بارندگی از ابتدای مهرماه سال گذشته تا دوشنبه 14 فروردین ماه جاری، به 198 میلی‌متر رسیده است.

این میزان بارش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 188 میلی‌متر، 5 درصد و در مقایسه با متوسط 48 ساله 184 میلی‌متر 8 درصد افزایش داشته است.

اصول و مفاهیم پایه سنجش از دور در مهندسی آب

جریان انرژی و اطلاعات در سنجش از دور


به طور کلی طرح های استفاده از منابع آب را می توان در چهار فاز مطالعاتی، برنامه ریزی و طراحی، اجرایی و مدیریتی تقسیم بندی نمود. راهنمای حاضر عمدتا در چهارچوب فاز مطالعاتی جهت تعیین و استخراج پارامترهای موثر بر مطالعات هیدرولوژیکی حوضه های آبریز تدوین گردیده است  مطالعات منابع آب شامل مطالعات هواشناسی/اقلیم شناسی، هیدرولوژیکی (آبهای سطحی) و آبهای زیرزمینی است.

معرفی کلیات و موقعیت منطقه، شبکه سنجش، بررسی و ارزیابی کیفیت داده های آب و هواشناسی، تحلیل بارندگی، دما، نم نسبی، باد، ساعات روشنایی و تشعشع خورشیدی و تبخیر و تعرق، تحلیل وضعیت فیزیوگرافی حوض ههای آبریز،تهیه، تحلیل منحنی های هم ارزش و... از نیازهای اساسی مطالعات هواشناسی و اقلیم است. تهیه اطلاعات پوشش و شاخص های گیاهی، انجام مطالعات زمین آمار، تحلیل مدل های بارش - رواناب، تحلیل فرسایش و سیلاب در محیطهای دوبعدی و سه بعدی و به ویژه در سیلاب دشتها، تهیه و پردازش نقش ههای رقومی و اطلاعات پایه برای مطالعات آب های سطحی و زیرزمینی، تهیه داده های ثانویه برای مطالعات آبهای زیرزمینی و نحوه مد لسازی آب های زیرزمینی و... از مراحل مهم مطالعات هیدرولوژیکی حوضه های آبریز است.

بازگشت 80 درصد پساب‌های بدون تصفیه به طبیعت


مهندس"رضا راعی" رئیس موسسه گنجینه ملی آب ایران

در سال 1992 میلادی در شهر ریودوژانیرو – برزیل کنفرانسی برگزار شد که موضوع مورد بحث در آن «محیط زیست و توسعه سازمان ملل» بود که در بیست و یکمین دستور جلسه آن برای اولین بار روز جهانی آب مطرح شد. از کلیه کشورها خواسته شد تا در راستای اجرای بیانیه 21 سازمان ملل، روز 22 مارس که مصادف با دوم فروردین است و بنام روز جهانی آب نامگذاری شد. این روز را به عنوان روز ترویج و آگاه‌سازی مردم در مورد آب اختصاص داده و از طریق پخش و اشاعه نشریات و برگزاری کنفرانس‌ها، سمینارها و نمایشگاه‌ها در گرامیداشت آن بکوشند از سال 1994 تاکنون جهت اجرایی کردن این مهم هر ساله شعاری در نظر گرفته شد که در ارتباط با مسائل حیاتی حساس آن زمان بوده است. نامگذاری سال‌ها به شرح زیر بوده است:

مدیریت آب و تضاد منافع


مدیریت تعارض

تعارض، خرده‌گیری فکر است. دقت نظر و حافظه ما را تحریک می‌کند. منشأ ابداع است. ما را از بی‌تحرکی دور می‌کند و به چاره‌اندیشی وامی‌دارد ... تعارض شرط لازم تامل و خلاقیت است. (جان دیویی، ۱۹۲۲)


تعارض چیست؟

تعارض زمانی آغاز می‌شود که افراد یا گروه‌ها، منافع و منابع، باورها، ارزش‌ها یا رسوماتی را که برایشان مهم است، در تضاد یا متفاوت با دیگران می‌بینند. فرایند تعارض را می‌توان در طرف‌های گوناگون - ملت‌ها، سازمان‌ها، گروه‌ها یا افراد- و در تمامی انواع تعارض- از تنش‌های پنهان تا خشونت آشکار مشاهده کرد.



آب های زیرزمینی - مبانی و مفاهیم و پروژه های تخصصی

آبخوان ها و سفره های آب زیرزمینی علی رقم آنکه بخش مهم ذخایر طبیعی آب شیرین جهان را تشکیل می دهند، به دلیل ماهیت پنهان از چشم خود، همواره بیشترین فشار ها را در استفاده های بی رویه بر خود تحمل کرده و تنش اساسی بیلان داشته های آبی یک محدوده در این بخش رخ داده است. مدل ها و شبیه سازهای کامپیوتری شناخته شده ای در این زمینه وجود دارد که از گستردگی کاملی به منظور مطالعات و مدیریت برخوردار است.



آب های سطحی - مبانی و مفاهیم و پروژه های تخصصی

آب های سطحی، اگرچه در دسترس ترین منابع برای بشر محسوب می شوند، اما از نظر پایدار بسیار آسیب پذیر و در عین حال بیشترین آلودگی را دریافت و حمل می کنند. همچنین حوادث شدید آب و هوایی مشخصا و حدقل به صورت بصری، بیشتر بر روی این دسته از منابع قابل شناسایی است. شناخت درست آب های سطحی با روش های هیدرولوژیکی یکی از اهداف ماست.



آب های زیر سطحی - مبانی و مفاهیم و پروژه های تخصصی

آب های زیر سطحی،اهمیت بسیار زیادی در ارتباط یابی بین منابع آب و گیاهان دارند. خشسالی ها و ترسالی ها در این مفهوم خود را بیشتر برای انسان نشان می دهند. در عین حال مهم است که بدانیم اندرکنش آب های زیرزمینی و آب های سطحی بر اساس وضعیت لایه ای که آب های زیرسطحی در آن واقع شده است روی می دهد. شناخت درست آب های سطحی با روش های هیدرولوژیکی یکی از اهداف ماست.



برنامه نویسی منعطف به زبان پایتون

عنوان مهندسی برازنده فردی است که با معادلات یک علم آشنایی مشخصی داشته باشد. آشنایی با معادلات و مفهومات علم هیدرولوژی امکان کار با زبان های اسکریپت منعطفی چون پایتون را فراهم می کند که در نتیجه بسیاری از مسائل و مشکلات تخصصی و استثنا در مهندسی آب، امکان حل دقیق و کامپیوتری را پیدا کنند.



دریافت داده های مکانی پرکاربرد در مهندسی آب

بخش مهمی از خطا در محاسبات مهندسی، منتشر شده از داده های پایه ضعیف است. در این بخش می توانید به مجموعه گسترده ای از داده های مکانی چه در فرمت رستری و چه وکتوری، به منظور استفاده در نرم افزارهای مهندسی دسترسی داشته باشید. به مجموعه به مرور زمان افزوده می شود. همچنین محتوای پیشین در صورت امکان بروزرسانی می شود.



دریافت داده ها و اطلاعات پرکاربرد در مهندسی آب

دامنه وسیع داده ها و اطلاعات محیطی، الزام به دسترسی مطمئن و بروز از این آمار و اطلاعات را نشان می دهد. با توجه به گستردگی منابع دستیابی به داده در سطح اینترنت، ما در اینجا مجموعه بزرگی از داده ها را جمع آوری کرده ایم. شما می تواند به همراه توصیحات به این محتوا دسترسی داشته باشید.



درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools