بایگانی تیر ۱۳۹۶ :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




نسخه شفابخش آب کشور اقدامات فکری و نرم‌افزاری است

معاون آب و آبفای وزیر نیرو در اولین نشست اعضای هیات مدیره شرکت‌های بخش آب گفت: نسخه شفابخش آب کشور اقدامات فکری و نرم‌افزاری است و باید از ایده های برتر حمایت کرد.

اولین نشست اعضای هیات مدیره شرکت‌های تابعه بخش آب با هدف تبیین جایگاه و نقش هیأت مدیره در تحقق اهداف صنعت روز چهارشنبه با حضور مهندس رحیم میدانی معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو و مهندس حاج رسولی‌ها مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران و اعضای هیات مدیره شرکت‌ها در محل شرکت مدیریت منابع آب ایران برگزار شد.

مهندس رحیم میدانی در این نشست با بیان اینکه همه ما مسئولیت سنگینی در بخش آب بر عهده داریم و امانتی که به دست ما سپرده‌اند بسیار پر منزلت است، اظهار کرد: هیات مدیره جزء ارکان اصلی همه شرکت‌هاست و همانگونه که وزیر به عنوان عضو هیات دولت علاوه بر حوزه وزارت خود در همه حوزه‌های دولت فعالیت و مسئولیت ملی دارد، اعضای هیات مدیره نیز علاوه بر حوزه وظایف و مسئولیت‌های خود در بد و خوب عملکرد شرکت نقش بسیار مهمی دارند.

رشته مهندسی منابع آب دانشگاه تهران رتبه ۱۵ جهان را کسب کرد


به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر امید بزرگ حداد عضو هیأت علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، نظام رتبه بندی شانگهای را یکی از نظام‌های رتبه بندی علمی معتبر و پر استناد جهانی دانست و افزود: این رتبه بندی تنها در ۵ زمینه علوم اجتماعی، پزشکی، حیاتی، مهندسی و علوم طبیعی انجام می‌شد، اما اکنون برای این زمینه‌ها مجموعاً ۵۲ زیرمجموعه (موضوع) تعیین شده است که تمامی دانشگاه‌های جهان در این ۵۲ موضوع مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار می‌گیرند.


وی خاطرنشان کرد: ارزیابی رتبه‌بندی اخیر شانگهای در بازه زمانی ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ و بر اساس دستاوردهای علمی و پژوهشی هر دانشگاه در هر موضوع شامل تعداد مقالات، میزان ارجاعات به مقالات، تعداد مقالات در مجلات تراز اول بین‌المللی، وجود همکاری‌های بین‌المللی از طریق همکاری با محققان سایر کشورها و اخذ جوایز و رتبه‌های اعضای هیأت علمی هر دانشگاه ارزیابی انجام شده است.

امضای تفاهم‌نامه بین کمیته‌های ملی سدهای بزرگ ایران و کره جنوبی


تفاهم‌نامه همکاری بین کمیته ملی سدهای بزرگ ایران (IRCOLD) و کمیته ملی سدهای بزرگ کره جنوبی (KNCOLD) امضا شد.

بر اساس اعلام دبیرخانه کمیته ملی سدهای بزرگ ایران، تفاهم‌نامه‌ای با هدف ایجاد همکاری بین کمیته ملی سدهای بزرگ ایران (IRCOLD) و کمیته ملی سدهای بزرگ کره جنوبی (KNCOLD) برای شرکت در مسائل تخصصی مهندسی سد امضا شد.

دانلود جزوه آموزش Seep and CTran

خاک در زندگی بشر نقش های گوناگونی دارد. از نقطه نظر مهندسی، نقش خاک به عنوان تکیه گاهی که باید در مقابل نیروهاو تنش های ناشی از احداث ساختمان ها و راه ها مقاومت کند و نیز به عنوان مصالح ساختمانی در پروژه هایی نظیر راه سازی، سدهای خاکی، خاکریزها، سیل بندها... حایز اهمّیت است. ارزیابی خاک ها از نقطه نظر کاربردشان به عنوان مصالح ساختمانی، بررسی مقاومت خاک ها در مقابل تنش های وارده در شرایط حاضر و در شرایط پیش بینی شده و نیز مطالعه نیروهایی که خاک به بعضی ابنیه وارد می کند، موضوع علم مکانیک خاک می باشد.

آمار بارش سال 1396، کاهش بارندگی در 4 حوضه از 6 حوضه آبریز اصلی کشور

درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته گزارش شد؛

بارش‌های امسال در 18 استان منفی و در 13 استان مثبت/ کاهش بارندگی در 4 حوضه از 6 حوضه آبریز اصلی کشور

میزان کل بارش های کشور از ابتدای مهرماه گذشته تا 7 تیرماه جاری برابر 223 میلیمتر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 3 درصد کاهش داشته است.

آخرین آمار ثبت شده در شرکت مدیریت منابع آب ایران حاکی از آن است که از ابتدای مهرماه گذشته تا پایان هفته گذشته، میزان بارش‌ها در 18 استان از 31 استان کشور با کاهش بارندگی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته مواجه بوده‌اند.

ویژگی‌های اقتصادی منحصر به فرد آب


آب دارای ویژگی‌هایی است که آن را از سایر کالاها متمایز می‌سازد. اگر چه ممکن است این ویژگی‌ها منحصر به فرد نباشند، اما ترکیب این ویژگی‌ها سبب می‌شود تا آب کالایی منحصر به فرد محسوب شود. در زیر مهم‌ترین تفاوت‌های آب با سایر کالاها شرح داده می‌شود. 


دلایل متفاوت بودن آب

ضروری‌بودن: بدون آب حیات، تولید اقتصادی و محیط زیست وجود نخواهد داشت. تمامی فعالیت‌های انسانی به نوعی به آب وابستگی دارد. آب یک منبع ضروری است. این ویژگی‌ها فقط به آب محدود نمی‌شود، بلکه هوا، سوخت، غذا و زمین نیز دارای همین ویژگی‌ها هستند.

حجیم‌بودن: اگر امکان انتقال آب از مناطق پرآب به مناطق کم آب با هزینه اقتصادی وجود داشت و همانند سایر کالاها آب نیز به راحتی قابل حمل و نقل بود، در آن صورت مکانیزم بازار می‌توانست آب را به صورت کارآمد تخصیص دهد. به جز در موارد استثنایی (حمل‌ و ‌نقل به صورت بطری)، این امر امکان‌پذیر نیست. در ضمن شیوه‌ای برای متراکم‌کردن آب وجود ندارد و همین مسئله، حمل‌ و‌ نقل آب را مشکل‌تر می‌سازد. به عبارت بهتر، به دلیل هزینه بالای مبادله آب، مکانیزم بازار ممکن است از کارآمدی لازم برخوردار نباشد.

آموزش نرم افزار Mendeley، مدیریت مراجع شبکه اجتماعی علمی - مدیریت اسناد


Mendeley یک نرم افزار مدیریت مراجع (Reference Manager) و شبکه اجتماعی علمی است که به شما در سازماندهی تحقیقات شما و مشارکت با سایر افراد آنلاین در شبکه و نیز پیدا کردن آخرین تحقیقات علمی کمک می کند. این نرم افزار امکانات قوی دارد که در زیر به معرفی برخی از آن ها می‌پردازیم.


مرجع دهی

Mendeley یک نرم افزار مدیریت مراجع است که قادر به یکپارچه شدن با نرم افزارهای آفیس در محیط های مختلف بوده و می توان با استفاده از آن به سهولت و سرعت اقدام به رفرنس دهی نمود. برای این منظور کافیست پلاگین  نرم افزار آفیس مورد نظر خود را از طریق منوی Tools در نرم افزار Mendeley نصب کنید تا امکان رفرنس دهی در آفیس برای شما فراهم گردد. همچنین امکان استفاده از بیش از 1000 سبک مرجع دهی نظیر APA، Harvard و IEEE از جمع ویژگی های این نرم افزار است.

اثرات فاجعه‌بار اجرای طرح گاپ و سد ایلیسو ترکیه بر محیط زیست ایران


مدیرکل دفتر ارزیابی و اثرات زیست محیطی سازمان محیط زیست با اشاره به اجرای طرح گاپ ترکیه و سد ایلیسو گفت: طرح گاپ و سدهای زیرمجموعه آن می‌تواند باعث بروز مشکلات زیست محیطی و خشک شدن تالاب هورالعظیم و گسترش ریزگردها در ایران و منطقه شود.


حمید جلالوندی درباره بحرانهای زیست‌محیطی که به‌واسطه اجرای طرح گاپ ترکیه و  ساخت «سد ایلیسوی» در آن کشور، ایران را تهدید می‌کند، اظهار کرد:  ما تمام نگرانیها و موضوعات تخصصی خود را از طریق وزارت امور خارجه به طرف ترکیه‌ای  و سازمان ملل منعکس کرده‌ایم و این رایزنیها همچنان در سطح بین دولتهای دو کشور ایران و ترکیه ادامه دارد.



آب های زیرزمینی - مبانی و مفاهیم و پروژه های تخصصی

آبخوان ها و سفره های آب زیرزمینی علی رقم آنکه بخش مهم ذخایر طبیعی آب شیرین جهان را تشکیل می دهند، به دلیل ماهیت پنهان از چشم خود، همواره بیشترین فشار ها را در استفاده های بی رویه بر خود تحمل کرده و تنش اساسی بیلان داشته های آبی یک محدوده در این بخش رخ داده است. مدل ها و شبیه سازهای کامپیوتری شناخته شده ای در این زمینه وجود دارد که از گستردگی کاملی به منظور مطالعات و مدیریت برخوردار است.



آب های سطحی - مبانی و مفاهیم و پروژه های تخصصی

آب های سطحی، اگرچه در دسترس ترین منابع برای بشر محسوب می شوند، اما از نظر پایدار بسیار آسیب پذیر و در عین حال بیشترین آلودگی را دریافت و حمل می کنند. همچنین حوادث شدید آب و هوایی مشخصا و حدقل به صورت بصری، بیشتر بر روی این دسته از منابع قابل شناسایی است. شناخت درست آب های سطحی با روش های هیدرولوژیکی یکی از اهداف ماست.



آب های زیر سطحی - مبانی و مفاهیم و پروژه های تخصصی

آب های زیر سطحی،اهمیت بسیار زیادی در ارتباط یابی بین منابع آب و گیاهان دارند. خشسالی ها و ترسالی ها در این مفهوم خود را بیشتر برای انسان نشان می دهند. در عین حال مهم است که بدانیم اندرکنش آب های زیرزمینی و آب های سطحی بر اساس وضعیت لایه ای که آب های زیرسطحی در آن واقع شده است روی می دهد. شناخت درست آب های سطحی با روش های هیدرولوژیکی یکی از اهداف ماست.



برنامه نویسی منعطف به زبان پایتون

عنوان مهندسی برازنده فردی است که با معادلات یک علم آشنایی مشخصی داشته باشد. آشنایی با معادلات و مفهومات علم هیدرولوژی امکان کار با زبان های اسکریپت منعطفی چون پایتون را فراهم می کند که در نتیجه بسیاری از مسائل و مشکلات تخصصی و استثنا در مهندسی آب، امکان حل دقیق و کامپیوتری را پیدا کنند.



دریافت داده های مکانی پرکاربرد در مهندسی آب

بخش مهمی از خطا در محاسبات مهندسی، منتشر شده از داده های پایه ضعیف است. در این بخش می توانید به مجموعه گسترده ای از داده های مکانی چه در فرمت رستری و چه وکتوری، به منظور استفاده در نرم افزارهای مهندسی دسترسی داشته باشید. به مجموعه به مرور زمان افزوده می شود. همچنین محتوای پیشین در صورت امکان بروزرسانی می شود.



دریافت داده ها و اطلاعات پرکاربرد در مهندسی آب

دامنه وسیع داده ها و اطلاعات محیطی، الزام به دسترسی مطمئن و بروز از این آمار و اطلاعات را نشان می دهد. با توجه به گستردگی منابع دستیابی به داده در سطح اینترنت، ما در اینجا مجموعه بزرگی از داده ها را جمع آوری کرده ایم. شما می تواند به همراه توصیحات به این محتوا دسترسی داشته باشید.



درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools