بایگانی شهریور ۱۳۹۶ :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




ارزیابی سیستم حکمرانی آب در فرایند حفاظت از منابع آب زیرزمینی ایران - بخش اول


چکیده

حفاظت از منابع آب زیرزمینی فرایندی پرتنش است و بیشتر از آنکه یک اقدام فنی به حساب بیاید، نیازمند درگیر شدن با ابعاد اجتماعی و سیاسی است. به همین دلیل، وضعیت مطلوب حکمرانی آب می‌تواند فراهم بودن شرایط برای موفقیت در اجرای فرایند حفاظت از منابع آب زیرزمینی را رقم زند، زیرا سیستم حکمرانی بیانگر ساختار تنظیم‌کننده فرایندهای مدیریتی همچون حفاظت از منابع آب است. به همین منظور در این مقاله سعی گردید تا با بهره‌گیری از نظریه تعاملات بسترمند (Contextual Interaction Theory) چارچوبی برای ارزیابی حکمرانی ارائه شود و علل و عوامل ساختاری شکست سیاست حفاظت از منابع آب زیرزمینی در کشور به روش کیفی مورد تحلیل و بحث قرار گیرد. در این چارچوب، به ارزیابی پنج مؤلفه سیستم حکمرانی، یعنی سطوح و مقیاس‌ها، کنشگران و شبکه‌ها، نگرش به مسأله و اهداف غایی، استراتژی‌ها و ابزار، و نهایتاً منابع (مالی، انسانی و ...)، از منظر دو معیار کلی گستره و انسجام پرداخته شده است. برای ارزیابی هر یک از مؤلفه‌ها از منابع مختلف اطلاعاتی همچون مصاحبه، اسناد و پرسشنامه استفاده شد. اسناد مورد استفاده شامل سیاست‌ها، راهبردها، برنامه‌های توسعه و قوانین مرتبط با بخش آب و کشاورزی بودند. همینطور سعی شد تا با مسؤولان مرتبط در وزارت نیرو، وزارت جهادکشاورزی، سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به صورت نیمه‌ساختاریافته مصاحبه صورت گیرد.

نیترات: اثرات بهداشتی در آب آشامیدنی


نیترات یکی از رایج ترین آلودگی های زیرزمینی در مناطق روستایی است. به طور عمده در آب آشامیدنی یافت می شود زیرا سطح بیش از حد آن می تواند باعث بیماری متهموگلوبینمی یا بیماری آبی شود. اگر چه سطوح نیتراتی که بر نوزادان تاثیر می گذارد، تهدیدی مستقیم برای کودکان و بزرگسالان بزرگ نیست، اما مطالعات نشان می دهد که احتمال وجود سایر آلوده کننده های مسکونی یا کشاورزی دیگری مانند باکتری ها یا آفت کش ها در آب وجود دارد.

علت وجود نیترات در آب های زیرزمینی عمدتا از کود، سیستم های سپتیک و عملیات ذخیره سازی یا پخش کود است. نیتروژن کود که توسط گیاهان جذب نشده است، با جریان آب سطحی آب به آب های زیرزمینی به شکل نیترات تجزیه می شود. این نه تنها باعث می شود نیتروژن در دسترس محصولات باشد، بلکه می تواند غلظت در آب های زیرزمینی را بالاتر از سطوح قابل قبول برای کیفیت آب آشامیدنی، افزایش دهد. نیتروژن از کود به طور مشابه می تواند از مزارع، باغ ها یا مکان های ذخیره سازی وارد منابع شود. سیستم های سپتیک همچنین می توانند غلظت نیترات آب زیرزمینی را افزایش دهند، زیرا تنها نیمی از نیتروژن را در فاضلاب حذف می کنند و نیمه باقی مانده را به آب های زیرزمینی می رسانند.

آگاهی 67.7 درصدی مردم ایران از بحران آب

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی گفت: طبق آخرین نظرسنجی ایسپا، 67.7 درصد مردم ایران از بحران آب به خوبی آگاهی دارند. سعید پورعلی در پاسخ به اینکه آیا ایران دچار بحران آب است یا خیر، اظهار کرد: ایران سرزمینی خشک و با نزولات بارندگی بسیار کم با میانگین بارندگی 250 میلی‌متر است و این در حالی است که میانگین بارندگی دنیا حدود 860 میلی‌متر، بیش از سه برابر ایران است.

زمین با چه سرعتی در حال گرم شدن است؟


دانشمندان معتقدند که برای سنجش سرعت گرم شدن کره زمین نباید از میانگین دمای سطح قاره‌ها استفاده کرد، بلکه لازم است با سنجش تغییرات دمای اقیانوس‌ها به عدد دقیق‌تری دست یافت.


به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، طبق آخرین مدل‌های سنجش گرمایش زمین مشخص شد که بیش از 90 درصد حرارت به دام افتاده توسط گازهای گلخانه‌ای در اقیانوس‌های زمین ذخیره می‌شود.

اجرای پایلوت فناوری شور ورزی در استان خوزستان


اجرای طرح انتقال و پایش فناوری شور ورزی با استفاده از زه آب کشاورزی با امضای تفاهم نامه‌ی در استان خوزستان اجرایی می‌شود. در حاشیه چهارمین نمایشگاه زیست فناوری تفاهم نامه‌ای میان دکتر مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و اسکندر زند معاون وزیر کشاورزی در راستای اجرای یک طرح تحقیقاتی به امضا رسید. این طرح با عنوان «انتقال و پایش فناوری شور ورزی با استفاده از زه آب کشاورزی در استان خوزستان است که با امضای این تفاهم نامه اجرایی خواهد شد.

کمبود آب و بهترین مسیر توسعه اقتصادی


در اقتصاد امروز نسخه‌ها و مسیرهای مختلفی برای توسعه و رشد اقتصادی در برابر سیاست‌گذاران کشورهای مختلف، همچنین مدیران بنگاه‌های اقتصادی قرار دارد. مسیرهایی که شاید در بسیاری از آنها سطوح و انواعی از توسعه برای اقتصاد فراهم می‌شود، اما مسئله‌ای که در اینجا بسیار مهم است، میزان کارآیی این روش‌ها در مقایسه با یکدیگر است که سرعت‌ها یا نرخ‌های مختلفی از رشد و توسعه اقتصادی را محقق می‌کند. با توجه به رقابت شدید که از آن به جنگ اقتصادها یاد می‌شود این سرعت و نرخ رشد مساله‌ای بسیار حیاتی است. گاهی برخی مسیرها به‌رغم ایجاد توسعه اقتصادی، نمی‌توانند فاصله یک اقتصاد یا یک بنگاه را با اقتصادها و بنگاه‌های قدرتمندتر کاهش دهند و حتی ممکن است باعث افزایش این فاصله نیز بشوند؛ بنابراین یافتن بهترین مسیر توسعه امری حیاتی است.

همکاری آلمان و ایران در زمینه تگرگ‌زدایی، باروری ابرها، ارزان‌ترین شیوه استحصال آب


رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها از همکاری ایران با یک شرکت آلمانی در زمینه تگرگ زدایی خبر داد.

مهندس "فرید گلکار" رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها امروز (دوشنبه) در سمپوزیوم آشنایی با آخرین دستاوردهای تعدیل وضع هوا که با رویکرد باروری ابرهای سرد، گرم و بهبود بارش (تگرگ زدایی) در سالن همایش‌های موسسه تحقیقات آب برگزار شد، گفت: تکنولوژی باروری ابرها دارای سابقه طولانی بوده و با وجودی که حدود 20 سال است از این فناوری در کشور استفاده می‌شود و تا کنون مورد حمایت مناسب قرار نگرفته است.

تغییرات اقلیمی و بروز طوفان‌های آمریکا


طوفان "هاروی" که مدتی قبل از طوفان "ایرما" رخ داد، با زدن رکورد در شدت و میزان باران، سوالاتی را در مورد چگونگی تاثیر تغییرات آب و هوایی در ایجاد طوفان‌ها پدید آورد. دانشمندان می‌گویند تغییرات آب و هوایی باعث ایجاد طوفان "هاروی"، "ایرما" یا هر طوفان دیگری نمی‌شود، اما احتمال بروز طوفان‌های شدید مانند "ایرما" را به شدت افزایش می‌دهد.

وضعیت نمونه‌های مشابه دریاچه ارومیه در جهان


"آونز لیک" یکی از قابل توجه‌ترین دریاچه‌هایی است که در حدود 130 مایلی شمال لس‌آنجلس، کالیفرنیا قرار دارد. این دریاچه که عمدتا خشک شده در "دره آونز"(Owens Valley) در میان کوه‌های "سیرا نوادا" و "اینیو" واقع شده و  از دیرباز تاکنون توسط رودخانه "آونز" تامین شده است. هزاران سال است که این دریاچه یکی از مهمترین مکان‌های توقف برای مهاجرت پرندگان آبزی و پرندگان ساحلی در غرب آمریکا است.

از مدیریت ناکارآمد منابع آبی تا نگرانی از بروز طوفان نمکی در ارومیه


محققان پژوهشکده علوم زمین با مطالعه بر روی دریاچه ارومیه دریافتند که این دریاچه در همه سال‌های ترسالی و خشکسالی توانسته به حیات خود ادامه دهد و مقصر اصلی وضعیت فعلی قبل از آنکه تغییرات اقلیم باشد، دستکاری‌های انسان و رشد بی‌رویه کشاورزی در حوضه آبریز این دریاچه است؛ از این رو آنها معتقدند بهترین راهکار علاج‌بخشی این دریاچه مدیریت منابع آب است. نبض دریاچه ارومیه به شماره افتاده است، شمارش معکوس برای کوچک شدن آن از دهه 80 آغاز شده و این هشداری است که محققان پژوهشکده علوم زمین از سال‌ها قبل به مسؤولان گوشزد کرده‌اند.

حجم بارش‌های کشور به 229 میلی‌متر رسید

حجم بارش‌های کشور در حوضه‌های آبریز اصلی کشور از ابتدای مهرماه تا امروز (یکشنبه) به 229 میلی‌متر رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 5 درصد کاهش داشته است.

آخرین اطلاعات و آمار ثبت شده در شرکت مدیریت منابع آب ایران حاکی از آن است که بارش‌های پایان هفته گذشته تغییر چندانی در جدول‌های کشور نداده و از ابتدای مهرماه گذشته تا 19 شهریورماه جاری، درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته، میزان بارش‌ها در حوضه‌های آبریز اصلی کشور 5 درصد کاهش داشته است.

نقش نظرات کارشناسی در وزارت نیرو کمرنگ است

یک کارشناس آب گفت: در حال حاضر در وزارت نیرو به نظرات کارشناسی آن طور که باید توجه نمی‌شود و انتظار می‌رود که در دولت دوازدهم نه تنها در وزارت نیرو، بلکه در تمام بخش‌های مدیریتی کشور به نظرات کارشناسی توجه و از سیاسی کاری (دخالت پارامترهای غیرکارشناسی) در تصمیمات نهایی جلوگیری شود. محمد علی بنی هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که این مشکل در کل کشور و در تمام وزارتخانه‌ها وجود دارد، اظهار کرد: در وزارت نیرو با توجه به ماهیت پیچیده مساله آب باید ذینفعان زیادی در تصمیم‌گیری‌ها حضور داشته باشند و از اخذ تصمیمات بدون مشورت با ذینفعان در بحث‌های زیست محیطی و مردمی جلوگیری شود.

تحلیل جامع بحران آب ایران و خاورمیانه


شواهد نشان می‌دهد بحران آب در ایران و خاورمیانه در سال‌های آتی به یک تهدید جدی امنیتی و تمدنی تبدیل خواهد شد. بحرانی که در چند دهه قبل به یک شوخی رسانه‌ای شباهت بسیاری داشت، الان می­رود که به یک واقعیت و سرنوشت محتوم برای منطقه تبدیل شود. بحران آب اگر نتواند به‌درستی کنترل و مدیریت شود، نظم سیاسی موجود در خاورمیانه برهم خواهد خورد. از درون بحران آب و مسائل زیست‌محیطی آن چه‌بسا زوال تمدن‌ها رقم بخورد و منازعات قومی و جنگ‌های داخلی و منطقه‌ای شکل گیرد. عراق، سوریه، ایران و ترکیه در مرکز این مناقشات منطقه‌ای می‌توانند قرار گیرند.

در همین راستا محمد تقی ستاری در مقاله ای جالب توجه در شمس، با هدف معرفی اجمالی پروژه بزرگ توسعه منابع آب ترکیه (گاپ) و سد ایلی‌سو به‌عنوان یکی از اجزای مهم این پروژه و بررسی اثرات احتمالی آن بر منطقه به رشته تحریر درآورده است.

پنجمین کنفرانس جامع مدیریت و مهندسی سیلاب


پنجمین کنفرانس جامع مدیریت و مهندسی سیلاب از 22 آبان‌ماه سال جاری به مدت دو روز در محل سالن همایش‌های وزارت نیرو برگزار خواهد شد.

پنجمین کنفرانس جامع مدیریت و مهندسی سیلاب از 22 آبان‌ماه سال جاری به مدت دو روز با همکاری وزارت راه و شهرسازی، موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو و پژوهشکده سوانح طبیعی در محل سالن همایش‌های وزارت نیرو برگزار خواهد شد.

آمادگی دانشگاه خوارزمی برای کمک به حل مشکل آب در کشور

معاون پژوهشی دانشگاه خوارزمی با اشاره به پتانسیل‌های این دانشگاه در حوزه محیط زیست گفت: دانشگاه خوارزمی آمادگی دارد تا برای حل مشکلات زیست محیطی به خصوص مشکل آب به سازمان محیط زیست کمک کند. دکتر  مشهدی‌زاده در افتتاحیه هشتمین سمینار ملی شیمی و محیط زیست که امروز چهارشنبه، ۱۵ شهریور ماه در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، اظهار کرد: شیمی در محیط زیست نقشی اساسی دارد.

ارائه 461 مقاله در شانزدهمین کنفرانس ملی هیدرولیک ایران


دبیر کنفرانس ملی هیدرولیک کشور گفت: برای کنفرانس ملی هیدرولیک 461 مقاله علمی مورد پذیرش قرار گرفته که 120 مقاله به صورت سخنرانی و 341 مقاله در قالب پوستر ارائه می‌شود. اکبر صفرزاده در کنفرانس ملی هیدرولیک در اردبیل اظهار کرد: منابع آب زیرزمینی کشور با توجه به بهره‌برداری‌های غیراصولی در سال‌های اخیر به شدت کاهش پیدا کرده و این امر نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی را در تامین آب شرب سالم و بهداشتی برای هموطنان به وجود آورده است.

تجارب کشورهای مختلف از آثار و پیامدهای مخرب انتقال آب بین‌حوضه‌ای


تجارب کشورهای مختلف دنیا نشان داده طرحهای انتقال بین‌حوضه‌ای دارای آثار و پیامدهای متعدد منفی و ناگوار بوده از جمله تغییر اقلیم منطقه، فرسایش خاک، رکود اقتصادی، شوری خاک، مناقشات اجتماعی، مهاجرت، فقر و ... را به دنبال داشته است. تامین آب برای نیازهای بشر از بزرگترین چالشهایی است که به ویژه ساکنان مناطق خشک و نیمه‌خشک با آن مواجه‌اند به گونه‌ای که در این مناطق با افزایش جمعیت و روند رو به رشد توسعه کشاورزی و صنعت، سرانه آب قابل استحصال رو به کاهش است.

لزوم ورود دانشگاهیان به تولید فناوری‌های آب


فناوری آبیاری خودکار مزارع

معاون ایجاد و توسعه واحدهای فناور پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: با توجه به کمبود و شوری آب در استان، نیازمند ورود جدی اساتید و دانشجویان به تولید فناوری‌های آب هستیم. دکتر رضا قنبری امروز ۱۴ شهریورماه در دومین نشست خبری جشنواره فناوری‌های آب که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، تصریح کرد: آب گناباد به شدت شور شده است و ما خواهشمندیم که اساتید و دانشجویان توانمند استان بتوانند با همکاری پارک علم و فناوری و سایر مراکز رشد به تولیدات فناورانه که نیازهای جامعه را برآورده کند، کمک کنند.

طوفان هاروی، با پدیده رانش آب


طوفان هاروی در سواحل آمریکا در 25 اوت 2017 به ایالات متحده نزدیک شد. در نقشه فوق، تاثیر طوفان بر بارش و جریان آب نشان داده شده است. تخلیه نرمال شده (فوت مکعب در هر ثانیه) در یک انتخاب از ایستگاه های اندازه گیری USGS تحت تأثیر طوفان در سمت راست نشان داده شده است. تغییر شکل هیدروگراف (سمت راست) به علت حجم جریان، جابجایی طوفان، عملیات تخلیه مخزن و سایر شرایط محلی است که می تواند تاثیر بارش بر جریان را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین اطلاعات اضافی با استفاده از شبکه های کوتاه مدت شبکه جمع آوری شده است.

ویدیو فناوری اسمز معکوس ReFlex Desalitech در تبدیل آب شور

 

نحوه استفاده از فن آوری اسمز معکوس ReFlex Desalitech این توانایی صرفه جویی در زمینه تصفیه آب در سطح زمین را ایجاد می کند. این فن آوری به مزارع در مناطق خشک و در حالت خشکسالی در تبدیل آب شور به یک منبع آب جدید کمک می کند. ویدیوی زیر را در همین باره مشاهده فرمایید.

جهانگیری: بیرون آمدن از مسئله کم آبی امکانپذیر است

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه موضوع محدودیت منابع آب موضوع جدی و نگرانی امروز و فردای کشور است خاطر نشان کرد: بیرون آمدن از مسئله کم آبی با تبدیل شدن به موضوعی ملی امکانپذیر است. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور صبح امروز (سه‌شنبه) – 14 شهریور- در مراسم بهره برداری از فاز نخست ارتقای کیفیت آب شرب جنوب تهران (پروژه قمر بنی هاشم ) با تاکید بر اهمیت موضوع آب در کشور اظهار کرد: ما در کشوری هستیم که مسئله آب به عنوان اصلی‌ترین مسئله مطرح است و در میان محدودیت‌های پیش‌روی توسعه پایدار کشور، از همه مهمتر و قابل توجه‌تر است.

برنامه احیای دریاچه ارومیه بازنگری می‌شود


کاهش 24 درصدی بارش‌ها در حوضه ارومیه

مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه دریاچه ارومیه و دریای خزر با تاکید بر اینکه درصدد بازنگری برنامه احیای دریاچه هستیم، گفت:‌ کاهش محسوس حجم بارش‌ها برنامه‌های احیا همچون افزایش جریان‌های ورودی به دریاچه ارومیه از سدها را دچار اختلال کرده است.

 مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه دریاچه ارومیه و دریای خزر با تاکید بر اینکه درصدد بازنگری برنامه احیای دریاچه هستیم، گفت:‌ کاهش محسوس حجم بارش‌ها برنامه‌های احیا همچون افزایش جریان‌های ورودی به دریاچه ارومیه از سدها را دچار اختلال کرده است.

مهندس "سیدمرتضی موسوی" حجم بارش‌های سال جاری در حوضه آبریز دریاچه ارومیه را 208 میلی‌متر دانست و افزود: این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 26 درصد و نسبت به دوره متوسط بلندمدت 24 درصد کاهش پیدا کرده است.



آب های زیرزمینی - مبانی و مفاهیم و پروژه های تخصصی

آبخوان ها و سفره های آب زیرزمینی علی رقم آنکه بخش مهم ذخایر طبیعی آب شیرین جهان را تشکیل می دهند، به دلیل ماهیت پنهان از چشم خود، همواره بیشترین فشار ها را در استفاده های بی رویه بر خود تحمل کرده و تنش اساسی بیلان داشته های آبی یک محدوده در این بخش رخ داده است. مدل ها و شبیه سازهای کامپیوتری شناخته شده ای در این زمینه وجود دارد که از گستردگی کاملی به منظور مطالعات و مدیریت برخوردار است.



آب های سطحی - مبانی و مفاهیم و پروژه های تخصصی

آب های سطحی، اگرچه در دسترس ترین منابع برای بشر محسوب می شوند، اما از نظر پایدار بسیار آسیب پذیر و در عین حال بیشترین آلودگی را دریافت و حمل می کنند. همچنین حوادث شدید آب و هوایی مشخصا و حدقل به صورت بصری، بیشتر بر روی این دسته از منابع قابل شناسایی است. شناخت درست آب های سطحی با روش های هیدرولوژیکی یکی از اهداف ماست.



آب های زیر سطحی - مبانی و مفاهیم و پروژه های تخصصی

آب های زیر سطحی،اهمیت بسیار زیادی در ارتباط یابی بین منابع آب و گیاهان دارند. خشسالی ها و ترسالی ها در این مفهوم خود را بیشتر برای انسان نشان می دهند. در عین حال مهم است که بدانیم اندرکنش آب های زیرزمینی و آب های سطحی بر اساس وضعیت لایه ای که آب های زیرسطحی در آن واقع شده است روی می دهد. شناخت درست آب های سطحی با روش های هیدرولوژیکی یکی از اهداف ماست.



برنامه نویسی منعطف به زبان پایتون

عنوان مهندسی برازنده فردی است که با معادلات یک علم آشنایی مشخصی داشته باشد. آشنایی با معادلات و مفهومات علم هیدرولوژی امکان کار با زبان های اسکریپت منعطفی چون پایتون را فراهم می کند که در نتیجه بسیاری از مسائل و مشکلات تخصصی و استثنا در مهندسی آب، امکان حل دقیق و کامپیوتری را پیدا کنند.



دریافت داده های مکانی پرکاربرد در مهندسی آب

بخش مهمی از خطا در محاسبات مهندسی، منتشر شده از داده های پایه ضعیف است. در این بخش می توانید به مجموعه گسترده ای از داده های مکانی چه در فرمت رستری و چه وکتوری، به منظور استفاده در نرم افزارهای مهندسی دسترسی داشته باشید. به مجموعه به مرور زمان افزوده می شود. همچنین محتوای پیشین در صورت امکان بروزرسانی می شود.



دریافت داده ها و اطلاعات پرکاربرد در مهندسی آب

دامنه وسیع داده ها و اطلاعات محیطی، الزام به دسترسی مطمئن و بروز از این آمار و اطلاعات را نشان می دهد. با توجه به گستردگی منابع دستیابی به داده در سطح اینترنت، ما در اینجا مجموعه بزرگی از داده ها را جمع آوری کرده ایم. شما می تواند به همراه توصیحات به این محتوا دسترسی داشته باشید.



درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools