بایگانی مهر ۱۳۹۶ :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




حجم بارش‌های کشور به 8.6 میلیمتر رسید

آخرین وضعیت بارش های مهرماه جاری نشان می دهد ارتفاع کل ریزش های جوی از اول مهرماه لغایت 29 مهرماه سال آبی 97-96 بالغ بر 8.6 میلیمتر بوده است.

براساس آخرین آمار به ثبت رسیده و ارسالی از سوی  شرکت مدیریت منابع آب ایران، در مهرماه سالجاری همزمان با فعالیت سامانه های بارشی کشور و کاهش محسوس دما، میزان بارش های کشور در مقایسه با مدت مشابه سنوات گذشته از افزایش خوبی برخوردار بوده است به گونه ای که ارتفاع کل ریزش های جوی از اول مهرماه لغایت 29 مهرماه سال آبی 97-96 بالغ بر 8.6 میلیمتر بوده است.

خشک شدن اسرارآمیز عمیق‌ترین دریاچه جهان


در طول چند سال اخیر این دریاچه که یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های بین‌المللی گردشگری محسوب می‌شود در اثر یک سری پدیده‌های مضر که بعضی از آنها همچنان بر دانشمندان آشکار نشده، فلج شده است. این پدیده‌ها عبارتند از ناپدید شدن ماهی امول، رشد سریع جلبک‌های متعفن و مرگ گونه‌های بومی اسفنج‌های متعلق به منطقه وسیع 3.2 میلیون هکتاری این دریاچه.

لزوم آشنایی هیدرولوژیست با زبان برنامه نویسی Python


در معرفی IGWMC و CSM باید گفت که اگر چه به قدرت ابزار هیدروژئولوژیکی نیستند، با این حال زبان برنامه نویسی Python به علت قابلیت های محاسباتی و گرافیکی آن در جامعه هیدرولوژیکی مورد علاقه است. بهتر از همه، اینکه آنها رایگانند. مکان خوبی برای یادگیری در مورد پایتون سایت توسعه دهنده آن به نشانی www.python.org است. دانلود برای چندین سیستم عامل در دسترس است. نسخه ای که در این بررسی در نظر گرفته شده در آدرس اینترنتی www.enthought.com قابل دسترس است که تحت ویندوز اجرا می شود.

قحطی آب در ایران جدی است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سیستم صندوق توسعه ملی و سیستم بانکی کشور گفت: پروژه انتقال آب از خلیج فارس یکی از ابر پروژه‌های ملی کشور می‌باشد که متاسفانه بار هزینه‌های آن بر دوش سه استان یا به عبارت دیگر سه شرکت است. شهباز حسن‌پور درباره خط انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی، گفت: کشور از نظر آب دچار قحطی شده است و باید قحطی آب در کشور جدی گرفته شود.

دریافت و معرفی HYDRUS 2D/3D ورژن 2


نرم افزار یا در شکلی صحیح تر، مدل HYDRUS، یک بسته نرم افزاری برای شبیه سازی حرارتی آب، گرما و انحلال در محیط های اشباع به صورت دوبعدی و سه بعدی با استفاده از یک برنامه کامپیوتری محاسباتی و رابط کاربر مبتنی بر گرافیک تعاملی.

اکنون مدل HYDRUS تحت عنوان نسخه 2 منتشر شده است. این نسخه شامل چهار سطح است که در نسخه 1.x مدل HYDRUS، یعنی 2D-Lite، 2D-Standard، 3D-Lite و 3D-Standard، با یک سطح اضافی 3D-Professional، در دسترس بود. سطح 3D Professinal Level شما را قادر می سازد تا دامنه های حمل و نقل از اشکال 3D را به طور دلخواه تعریف کنید. یکی دیگر از پیشرفت های مهم که باید کارایی کار با HYDRUS را به طور قابل توجهی بهبود بخشد، گزینه ای است برای تعیین خواص دامنه های مختلف و شرایط اولیه و مرزی بر روی اشیای هندسی، به جای FE-Mesh است. همچنین دو ماژول حمل و نقل جدید (UNSATCHEM و CWM1) برای ارزیابی حمل و نقل یون های عمده و برای شبیه سازی فرآیندهای طبیعی در تالاب های طبیعی یا ساخته شده اند. بعلاوه بسیاری از دیگر پیشرفت های اضافی و گسترش مدل در این نسخه اکنون وجود دارد.

تعادل‌بخشی بین منابع آب و مصرف؛ اولویت بخش آب

مادر مشکلات صنعت آب کشور مصرف بیشتر از توان منابع آبی است

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: مادر مشکلات صنعت آب کشور مصرف بیش از توان منابع آبی و عدم تعادل در منابع و مصارف است.

«رحیم میدانی» امروز (چهارشنبه) در نشست خبری در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی آب و تاسیسات آب و فاضلاب، با بیان اینکه مشکلات موجود در صنعت آب متفاوت است گفت: که همین مسئله متخصصان را نگران کرده است چرا که تا حدی می توان از منابع آب استفاده کنیم. حتی اگر بهره وری را افزایش دهیم، مصرف بیش از حد آب از منابع می تواند کشور را با بحران روبرو کند.

امضای تفاهم نامه آموزشی آبفای کشور با ژرمن واتر آلمان

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از امضای تفاهم نامه آموزشی آبفای کشور با ژرمن واتر آلمان خبر داد.

مهندس " حمیدرضا جانباز" مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور امروز (چهارشنبه) در سومین روز از برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بین المللی آب و فاضلاب کشور از امضای تفاهم نامه آموزشی بین شرکت مهندسی آبفای کشور با ژرمن واتر (انجمن آب آلمان) خبر داد و افزود: مقدمات آموزش نیروی انسانی حرفه ای بخش آب و فاضلاب کشور در دستور کار این شرکت قرار دارد و یکی از مباحث مهم در این خصوص استفاده از کشورهای صاحب نام همچون آلمان در این مقوله است.

همکاری بین انجمن متخصصین آب و فاضلاب ایران و انجمن آب فرانسه

امضای یادداشت همکاری بین انجمن متخصصین آب و فاضلاب ایران و انجمن آب فرانسه

در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و آب و فاضلاب ایران بین رییس انجمن متخصصین آب و فاضلاب ایران و نماینده انجمن آب فرانسه یادداشت همکاری امضا شد.

در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت آب و تأسیسات آب و فاضلاب ایران با حضور مهندس «حمید رضا جانباز» مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور یادداشت همکاری بین رییس انحمن متخصصین آب و فاضلاب ایران و «امیلی فیول» رییس انجمن آب فرانسه امضا شد.

جشن ملی "الف مثل آب" برگزار شد


جشن ملی "الف مثل آب" با حضور معاون آب و آبفای وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در مدرسه جلایی‌پور تهران برگزار و زنگ آب در حضور دانش‌آموزان نواخته شد.

رحیم میدانی، معاون آب و آبفای وزیر نیرو در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از حضور در میان دانش‌آموزان در جشن ملی آب، خطاب به حاضران در این مراسم، گفت: امروز گردهم جمع شده‌ایم تا آب، این گوهر گران‌بها را عزیز بدانیم، چرا که آب مایع حیات همه موجودات کره زمین است و بدون آب زندگی برای هیچ موجودی ممکن نیست.

میدانی از کمبود منابع آبی قابل مصرف در بخش شرب و کشاورزی سخن به میان آورد و افزود: این نعمت خدادادی که در دنیا بسیار محدود است، برای رسیدن به دستان شما و قابل مصرف شدن آن، نیاز است تا مراحل مختلف تصفیه آب را پشت سر بگذارد، آلودگی‌ها از آن دفع و سلامت جامعه حفظ شود.

استفاده از روش تصفیه آب نانو فیلتراسیون برای نخستین بار در کشور

مدیرعامل آبفای روستایی تهران گفت: روش تصفیه آب نانو فیلتراسیون برای نخستین بار در مجتمع آبرسانی شهید تهرانی شهرستان ری کارگذاری شده است.

رضا پوررجب در برنامه بررسی چالش‌ها و معظلات آب روستاهای شهرستان ری با بیان اینکه امروزه نانو تکنولوژی دامنه وسیعی از تجهیزات و کاربردها را دربرگرفته است و به عنوان یکی از فوق العاده‌ترین فناوری‌های قرن ۲۱ به شمار می‌رود، گفت: املاح آب در این روش تصفیه در حد استاندارد می‌ماند و فلزات سنگین آن از بین ‌رود.

ساخت سامانه هوشمند کنترل فشار و دبی شبکه توزیع آب در کشور


مدیرعامل یک شرکت صنعتی داخلی از ساخت سامانه هوشمند کنترل فشار و دبی شبکه توزیع آب در کشور خبر داد.

"بهنام سهند" مدیرعامل شرکت شریف تراشه در دومین روز از برگزاری سیزدهمین نمایشگاه صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب، با بیان این مطلب که یکی از حساس‌ترین و پرهزینه‌ترین واحدهای شرکت‌های آب و فاضلاب شناسایی و رفع حوادث شبکه توزیع است که عدم وجود یک روند مکانیزه دقیق و قابل اعتماد در مدیریت سامانه باعث می‌شود تا سالانه خسارات زیادی به شرکت‌های آب و فاضلاب وارد شود، اظهار داشت: این موضوع سبب شد تا ساخت سامانه هوشمند کنترل فشار و دبی شبکه توزیع آب بطور انحصاری در این شرکت آغاز شود که با موفقیت‌های زیادی همراه بوده است.

سرمایه‌گذاری ماهانه 20 میلیون یورویی در بخش آب

اعلام آمادگی شرکت انگلیسی برای سرمایه‌گذاری ماهانه 20 میلیون یورویی در بخش آب ایران

مدیر ارشد یک شرکت بریتانیایی گفت: این شرکت آمادگی دارد تا در بخش آب ایران، ماهانه 20 میلیون یورو سرمایه‌گذاری کند.

"الی جاکمن" (Elli Jackman) مدیر ارشد شرکت پاور اینترپرایس (M_POWER enterprises) بریتانیا در دومین روز از برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب (سه شنبه) با بیان این مطلب که مشارکت شرکت‌های خارجی و داخلی با هدف انتقال تکنولوژی و فناوری سبب رشد روز افزون کمی و کیفی تولیدات ساخت داخل خواهد شد، اظهار داشت: شرکت M_POWER enterprises آمادگی دارد تا در پروژه‌های بخش آب ایران، ماهانه 20 میلیون یورو سرمایه گذاری کند.

برنامه نشست‌ها و کارگاه‌های نمایشگاه صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب

برنامه نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی سیزدهمین نمایشگاه صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب اعلام شد

ستاد برگزاری نمایشگاه صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب، برنامه نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب را اعلام کرد.

 طبق اعلام ستاد برگزاری نمایشگاه صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب، در حاشیه این رویداد بین‌المللی سه نشست تخصصی و هفت کارگاه آموزشی پیرامون بحث‌های روز صنعت آب و همسو با اهداف برگزاری نمایشگاه برپا می‌شود.            

نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی توسط ستاد برگزاری نمایشگاه و با حضور میهمانانی از وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت امور خارجه، مجلس شورای اسلامی، بانک‌ها و مدیران ارشد صنعت آب و فاضلاب در خصوص مباحث سرمایه گذاری و حوزه صادرات و حمایت از تولیدات ساخت داخل برگزار خواهد شد.

کسری 230 میلیون مترمکعبی مخزن آبخوان‌های همدان

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: متوسط کسری مخزن آبخوان‌های همدان 230 میلیون مترمکعب است. 

"منصور ستوده" در سومین همایش هم اندیشی ملی کشت سیب‌زمینی با تکیه بر مصرف بهینه آب اظهار داشت: میانگین نزولات جوی در کشور 249 میلمتر است که در استان همدان این عدد 214 میلیمتر است.

ستوده میزان ظرفیت منابع آب تجدیدشونده در استان همدان را 2 میلیارد و 907 میلیون مترمکعب در سال اعلام کرد و گفت: در حال حاضر سهم آب‌های زیرزمینی از منابع تجدیدشونده دو میلیارد و 127 میلیون مترمکعب است.

وی سهم آب‌های سطحی از منابع تجدیدشونده در استان همدان را 780 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: استان همدان دارای هشت رودخانه مهم است که برخی از آنها به استان‌های جنوبی منتقل می‌شود.

سدها عامل خشکی دریاچه ارومیه نیستند


سدها عامل خشکی دریاچه ارومیه نیستند/ وجود 58 هزار حلقه چاه غیرمجاز در آذربایجان غربی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: تاثیر سدها بر روند خشکی دریاچه ارومیه حداکثر ده درصد بوده و کاهش روان آب‌ها و بارش‌های موثر، تغییر الگوی کشت، برداشت‌های بی‌رویه در بالادست و نیز تبخیر بالا در اثر تغییرات اقلیم از عوامل موثر بر این موضوع بوده است.


کیومرث دانشجو در نشست خبری با اصحاب رسانه استان به ارائه گزارشی از وضعیت منابع آبی آذربایجان غربی پرداخت و افزود: در حال حاضر 13 سد در استان در حال بهره‌برداری است که از این میان هفت سد در حوزه دریاچه ارومیه، پنج سد در حوزه آبریز رودخانه ارس و یک سد نیز در حوزه آبریز رودخانه زاب قرار دارد. همچنین در حال حاضر حجم آب ذخیره شده در مخازن پشت این سدها نیز 755 میلیون متر مکعب است که نسبت به سال گذشته 12 درصد کاهش دارد.   

توسعه نسخه جدید mod-PATH3DU، ردیابی آلودگی های آب زیرزمینی


شرکت S.S.Papadopulos و Assoc در همکاری با دانشگاه واترلو، برنامه قوی تر ردیابی ذرات برای MODFLOW و MODFLOW-USG را توسعه داده است. ویژگی های کلیدی این نرم افزار:

روش واترلو
الگوریتم قدرتمند تر برای MODFLOW و MODFLOW-USG در دسترس است.
راه حل نیمه تحلیلی، شبیه به روش پولاک، قابل اجرا به هندسه سلول دلخواه است.
پشتیبانی از تمام هندسه سلولی موجود در MODFLOW-USG.
از جمله شبکه های توپی، quadpatch و quadtree، Voronoi، و مثلثی.

تجربه مدیریت آبخوان کلمبیا در آمریکا


شواهد چندین ساله مشخص کرده است که منابع آب های زیرزمینی در آدامز، فرانکلین، لینکلن و شهرستان گرانت ایالت واشنگتن در حال کاهش است. در برخی موارد به میزان قابل ملاحظه ای. این منابع برای اهداف کشاورزی، صنعتی و شهری مورد استفاده قرار می گیرند و به همین ترتیب یک عنصر حیاتی از اقتصاد منطقه هستند. محدوده آبرسانی زیرزمینی حوضه کلمبیا (GWMA) یک تلاش عام است برای درک بیشتر در مورد وجود، در دسترس بودن و استفاده از منابع آب زیرزمینی در چهار ناحیه که مجموعا بیش از 8،300 مایل مربع را پوشش می دهد. این درک تلاشی است در حال حاضر جهت بهبود مدیریت منابع و قرار است برای حمایت از برنامه های منابع آبی آینده، از جمله پیگیری گزینه های تامین آب مورد بهره برداری باشد.

کنفرانس بین‌المللی فن‌آوری‌های سازگار با محیط‌‌ زیست سدها


چهارمین کنفرانس بین‌المللی رفتار بلندمدت و فن‌آوری‌های سازگار با محیط‌‌ زیست سدها برگزار می‌شود

چهارمین کنفرانس بین‌المللی رفتار بلندمدت و فن‌آوری‌های نوسازی سازگار با محیط‌زیست سدها (LTBD2017) از ساعت 8 صبح روز سه‌شنبه 25 مهر ماه سال‌جاری در محل سالن همایش صدا و سیما برگزار می‌شود.

به دنبال برگزاری موفق سه دوره کنفرانس بین‌المللی LTBD» » به‌صورت ادواری در کشورهای اتریش و چین، چهارمین کنفرانس بین‌المللی «رفتار بلندمدت و فن‌آوری‌های نوسازی سازگار با محیط‌زیست سدها (LTBD2017)» با همکاری دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، شرکت‌های مهندسین مشاور و پیمانکار صنعت آب کشور در تاریخ 25 تا 27 مهرماه 1396 در محل سالن همایش صدا و سیما تهران و به میزبانی کمیته ملی سدهای بزرگ ایران برگزار خواهد شد.

واسنجی آنلاین مدل آب زیرزمینی با PEST.cloud


PEST.cloud سایتی است که شما را قادر می سازد تا مدل خود را بر روی ابر مایکروسافت Azure با استفاده از PEST_HP کالیبره کنید. اجرای PEST در ابر آسان است. شما فقط باید مدل خود را آپلود کنید، تعدادی از عوامل محاسبه را انتخاب کنید و استقرار دهید. برای یک مرور کلی از آنچه انتظار می رود از رابط PEST.cloud، اینجا کلیک کنید.

معرفی کارایی PEST_HP در مدل سازی آب زیرزمینی


PEST_HP یک نسخه از BEOPEST است که برای استفاده در محیط های بسیار موازی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین دارای تحمل بیشتری برای نقایص مدل است که عملا محاسبه مشتقات مختلفی را در فرآیند واسنجی به خطر می اندازد. دستورالعمل PEST_HP را بخوانید تا چیزهای دیگری را که می بینید بدانید. هنگام استفاده از PEST.cloud شما به طور خودکار از PEST_HP استفاده می نمایید.

دانلود نرم افزار GWD - GroundWater Desktop


مدل GroundWater Desktop) GWD) یک رابط  گرافیکی کاربر 3D برای تجسم و تجزیه و تحلیل آب های زیرزمینی به شرح زیر است:


مدل های آب زیرزمینی و نتایج آنها. در حالی که GWD دارای صورت کلی است و ممکن است برای تجسم هر مدل استفاده شود، توسعه آن تا به امروز بر روی MODFLOW، MODPATH و MT3D متمرکز شده است، از جمله آخرین قابلیت های شبکه بی نظیر موجود در MODFLOW-USG.



آب های زیرزمینی - مبانی و مفاهیم و پروژه های تخصصی

آبخوان ها و سفره های آب زیرزمینی علی رقم آنکه بخش مهم ذخایر طبیعی آب شیرین جهان را تشکیل می دهند، به دلیل ماهیت پنهان از چشم خود، همواره بیشترین فشار ها را در استفاده های بی رویه بر خود تحمل کرده و تنش اساسی بیلان داشته های آبی یک محدوده در این بخش رخ داده است. مدل ها و شبیه سازهای کامپیوتری شناخته شده ای در این زمینه وجود دارد که از گستردگی کاملی به منظور مطالعات و مدیریت برخوردار است.



آب های سطحی - مبانی و مفاهیم و پروژه های تخصصی

آب های سطحی، اگرچه در دسترس ترین منابع برای بشر محسوب می شوند، اما از نظر پایدار بسیار آسیب پذیر و در عین حال بیشترین آلودگی را دریافت و حمل می کنند. همچنین حوادث شدید آب و هوایی مشخصا و حدقل به صورت بصری، بیشتر بر روی این دسته از منابع قابل شناسایی است. شناخت درست آب های سطحی با روش های هیدرولوژیکی یکی از اهداف ماست.



آب های زیر سطحی - مبانی و مفاهیم و پروژه های تخصصی

آب های زیر سطحی،اهمیت بسیار زیادی در ارتباط یابی بین منابع آب و گیاهان دارند. خشسالی ها و ترسالی ها در این مفهوم خود را بیشتر برای انسان نشان می دهند. در عین حال مهم است که بدانیم اندرکنش آب های زیرزمینی و آب های سطحی بر اساس وضعیت لایه ای که آب های زیرسطحی در آن واقع شده است روی می دهد. شناخت درست آب های سطحی با روش های هیدرولوژیکی یکی از اهداف ماست.



برنامه نویسی منعطف به زبان پایتون

عنوان مهندسی برازنده فردی است که با معادلات یک علم آشنایی مشخصی داشته باشد. آشنایی با معادلات و مفهومات علم هیدرولوژی امکان کار با زبان های اسکریپت منعطفی چون پایتون را فراهم می کند که در نتیجه بسیاری از مسائل و مشکلات تخصصی و استثنا در مهندسی آب، امکان حل دقیق و کامپیوتری را پیدا کنند.



دریافت داده های مکانی پرکاربرد در مهندسی آب

بخش مهمی از خطا در محاسبات مهندسی، منتشر شده از داده های پایه ضعیف است. در این بخش می توانید به مجموعه گسترده ای از داده های مکانی چه در فرمت رستری و چه وکتوری، به منظور استفاده در نرم افزارهای مهندسی دسترسی داشته باشید. به مجموعه به مرور زمان افزوده می شود. همچنین محتوای پیشین در صورت امکان بروزرسانی می شود.



دریافت داده ها و اطلاعات پرکاربرد در مهندسی آب

دامنه وسیع داده ها و اطلاعات محیطی، الزام به دسترسی مطمئن و بروز از این آمار و اطلاعات را نشان می دهد. با توجه به گستردگی منابع دستیابی به داده در سطح اینترنت، ما در اینجا مجموعه بزرگی از داده ها را جمع آوری کرده ایم. شما می تواند به همراه توصیحات به این محتوا دسترسی داشته باشید.



درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools