بایگانی آذر ۱۳۹۶ :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




سیلاب رودخانه Agno، فیلیپین


رودخانه آگنو در جزیره لوزون قرار دارد و پنجمین سیستم بزرگ رودخانه در فیلیپین است. بیش از 2 میلیون نفر در دره رودخانه آگنو زندگی می کنند. اولین تصویر توسط Landsat 8 در ژوئن 2013 به دست آمد. تصویر دوم (لندست 7) سیلاب ماه نوامبر 2013 ناشی از طوفان Typhoon Haiyan یا Yolanda را نشان می دهد.

ماهواره های لندست هر روز تصاویر خود را در سراسر جهان جمع آوری می کنند و می توانند به اندازه گیری و نظارت بر تغییرات چشم انداز ناشی از طوفان های ویرانگر کمک کنند.

کاربری کشاورزی زمین ها در طول رودخانه Chira، پرو


این دو تصاویری از ماهواره لندست است که نشان دهنده گسترش مزارع کشاورزی در امتداد رودخانه Chira در شمال پرو است. در شکل، مزارع آبیاری سیز رنگ در مقابل این زمینه های خشک در این منطقه ساحلی متفاوت شده است. محصولات اصلی این منطقه عبارتند از برنج، پنبه، ذرت، انبه و لیمو.


مناطق جدید کشاورزی در تصویر دوم (2014) توسط آبیاری از رودخانه Chira و مخزن Poechos در قسمت بالا سمت راست تصاویر پشتیبانی می شود. مخزن و سیستم سدهای آن برای تولید برق، کنترل سیل و حمایت از نیازهای آبیاری محلی توسعه داده شد.

امتداد طرح تعادل بخشی آب های زیرزمینی

ادامه طرح تعادل بخشی ارتباطی به تغییر دولت‌ها ندارد

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با تاکید بر اینکه طرح تعادل بخشی برای وزارت نیرو یک موضوع حیثیتی است و ارتباطی به تغییر دولت‌ها ندارد، گفت: تغییرات مدیریتی در سطح وزارت نیرو خللی در پیگیری و رصد این موضوع پدید نخواهد آورد.

گردهمایی مدیران دفاتر حفاظت و بهره برداری و مجریان طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی روز چهارشنبه، 29 آذرماه سال جاری با حضور محمد حاج‌رسولی‌ها، مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در سالن خلیج فارس برگزار شد.

دانلود نرم افزار مدیریت حوضه آبخیر - HEC-WAT


ابزار تجزیه و تحلیل حوضه آبخیز (HEC-WAT) که توسط مرکز مهندسی هیدرولوژی مهندسان ارتش ایالات متحده (HEC) طراحی شده است یک ابزار ادغام مدل است که به تیم های چندرسانه ای در دفاتر USACE اجازه می دهد تا مطالعات منابع آب انجام دهند. HEC-WAT این را از طریق چارچوبی انجام می دهد که کاربر را قادر به انجام مطالعات در رویکرد جامع و مبتنی بر سیستم می کند. چارچوب HEC-WAT تسهیل ساخت، ویرایش و اجرای مدل هایی را که معمولا توسط تیم های چندرسانه ای اعمال می شود، از جمله صرفه جویی و نمایش داده ها و نتایج به صورت هماهنگ انجام می دهد. تجزیه و تحلیل ریسک در یک رویکرد سیستم، پایه ای از چارچوب HEC-WAT است و بر اساس تحلیل محاسبات ریسک سیل (FRA) محاسبه می شود. گزینه محاسبه FRA تجزیه و تحلیل سیستم های پیچیده رودخانه را در حین اجرای سیل و عدم قطعیت و نیازهای تجزیه و تحلیل سیستم پشتیبانی می کند. نرم افزار HEC-WAT همچنین به کاربر اجازه می دهد که مقایسه های برنامه و یا تجزیه و تحلیل عملکرد سیستم را در حالی که شامل روش های تجزیه و تحلیل خطر است انجام دهد.

دانلود نرم افزار سیستم کنترل و مدیریت آب - HEC-RTS


HEC-RTS (شبیه سازی زمان واقعی) نسخه عمومی سیستم کنترل مدیریت آب (CWMS) و Visualization Interface یا CAVI است. این یک سیستم جامع جمع آوری داده ها و سامانه مدل سازی هیدرولوژیکی برای پشتیبانی کوتاه مدت تصمیم گیری از عملیات کنترل آب در زمان واقعی است. این شامل جمع آوری داده ها، اعتبارسنجی و اصلاح، ذخیره سازی داده ها، تجسم، شبیه سازی مدل زمان واقعی برای حمایت از تصمیم گیری و انتشار اطلاعات است. در پیاده سازی Corps خود، CWMS از یک پایگاه داده Oracle و ایستگاه های کاری Sun Solaris برای پردازش داده ها و ذخیره سازی استفاده می کند. HEC-RTS یک نسخه ویندوز مبتنی بر CWMS بدون استفاده از پایگاه داده Oracle است.

دانلود نرم افزار تحلیل اثرات و خطرات سیل - HEC-LifeSim


مرکز مهندسی هیدرولوژیک ایالات متحده، برای محاسبه و برآورد مرگ و میر و خسارت مستقیم خطرات محیطی، نرم افزار HEC-LifeSim را ارائه داده است. HEC-LifeSim یک سیستم شبیه سازی مبتنی بر سیستم عامل برای تخمین مرگ و میر با هدف اصلی برای شبیه سازی توزیع مجدد جمعیت در طی تخلیه است. سپس آسیب های زندگی و آسیب های اقتصادی به وسیله آن خطر محتمل (مانند سیل) تعیین می شود.

روش تخمین ضرایب هیدرولیکی آبخوان


آزمایش های آبخوان (آزمایش های پمپاژ، آزمایش های اسلاگ و آزمون های سطح-ثابت) برای تخمین مقادیر مشخصه مکان برای خواص هیدرولیک آبخوان ها و آکیتاردها انجام می شود. با این حال، در شرایط خاص، اطلاعات مربوط به ویژگی های هیدرولیکی یک مکان ممکن است در صورت لزوم در دسترس نباشد. به عنوان مثال، مطالعات شناسایی یا محاسبات محدوده ممکن است نیاز به ارزش های هیدرولیکی قبل از تحقیق در محل داشته باشد.

در بخش های زیر ارزش های مقادیر موجود ضرایب هیدرولیکی برای هدایت هیدرولیکی افقی و عمودی، ضریب نگهداری، آبدهی ویژه و تخلخل ارائه شده است. اگر این اطلاعات مربوط به مکان مطالعه شما در دسترس نیست یا برای بررسی نتایج آزمایشات آزمایشگاهی به چنین اطلاعاتی نیازمند هستید، به این مقادیر در جداول زیر مراجعه کنید.

انتشار کتاب کاریز در ایران

رونمایی از کتاب کاریز در ایران و نشریه پژوهشی تخصصی مدیریت سامانه‌های منابع آب

کتاب کاریز در ایران نوشته استاد صفی نژاد و نشریه سامانه های منابع آب، توسط دکتر رضا اردکانیان در جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نیرو رونمایی شد. در این مراسم که با سخنان وزیر نیرو آغاز شد، محمد حاج رسولیها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گزارشی در خصوص عملکرد پژوهشی بخش آب ارائه کرد.

مسدود سازی چاه های غیر مجاز

780 حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان کبودرآهنگ پر شد

مدیر منابع آب شهرستان کبودراهنگ گفت: تعداد 780 حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان کبودرآهنگ پر و مسدود گردید.

«مجید راشدی»مدیر منابع آب شهرستان کبودراهنگ با اشاره به عزم جدی شرکت آب منطقه ای همدان در خصوص انسداد تمام چاه‌های غیرمجاز در شهرستان کبودراهنگ اظهار داشت: از ابتدای سال 93 تاکنون تعداد 780 حلقه چاه غیرمجاز در این شهرستان پر و مسدود گردید که بیش از 47 میلیون مترمکعب صرفه جویی در مصرف آبهای زیرزمینی را در بر داشته است.

مرکز پیش بینی و هشدار ریزگرد و آلودگی هوا

این تصویر به صورت خودکار بروز می شود


هشدارهای وقوع طوفان شن و ماسه

پروژه WMO طوفان ریزگرد در سال 2004 آغاز شد و سیستم مشاوره و ارزیابی هشدار طوفان شن و ماسه (SDS-WAS) توسط کنگره جهانی هواشناسی در پنجمین دوره و در سال 2007 راه اندازی شد.

برداشت سالانه 2.7 میلیارد مترمکعب آب از آبخوان‌های تهران

پیش‌بینی کاهش 306 میلیون مترمکعبی ورودی سدهای تهران در پایان سال آبی جاری. مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران از برداشت سالانه بیش از 2.7 میلیارد مترمکعب از منابع آب زیرزمینی دشت‌های این استان خبر داد.

"محمدرضا بختیاری" مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون) اظهار داشت: شرکت آب منطقه ای تهران، دارای پهنه دشتی با وسعت 4 هزار و 583 کیلومتر مربع، مشتمل بر دشت‌های تهران – کرج، ورامین، هومند – آبسرد، فیروزکوه، دماوند، قطعه چهار، مبارکیه و بخشی از ایوانکی است.

دانلود برنامه پیش بینی بارش رادار NOAA Weather


با استفاده از رادار و هشدار آب و هوا، ایستگاه هواشناسی قدرتمند اما آسان برای استفاده در دستگاه خود را دریافت کنید. تصاویر رادار بارگیری متحرک در نقشه بسیار تعاملی با هشدارهای شدید آب و هوایی ارائه پیش بینی آب و هوا دقیق و اجازه نمی دهد آب و هوا بد شما را غافلگیر کند.

این برنامه شرایط آب و هوایی زمان واقعی را نشان می دهد و اطلاعات دقیقی را در اختیار شما قرار می دهد: شما دمای فعلی و آنچه "احساس می کنید"، احتمال بارش و رطوبت، تغییرات فشار، سرعت باد و جهت باد، جزئیات دید و موارد بیشتری را خواهید داشت.

سوئیت SOBEK یک مجموعه مدل سازی قدرتمند رودخانه

Delft3D Mesh انعطاف پذیر (Delft3D FM) با قابلیت شبکه 1D برای مدل سازی رودخانه، جانشین SOBEK


سوئیت SOBEK

در سراسر جهان، نیاز روزافزون به راه حل های جامع کنترل آب وجود دارد. ما برای محافظت از آب اضافی به منظور توسعه ایمنی زندگی در مناطق دلتا و حوضه های رودخانه نیاز داریم. سیستم های آب ما نیز باید مشخص و پایدار باشند. برای حمایت از مقامات آب، شرکت های مشاوره، موسسات تحقیقاتی و دانشگاه ها در سراسر جهان، Deltares یک مجموعه مدل سازی 1D / 2D را به نام SOBEK برای راه حل های جامع آب ارائه می دهد.

SOBEK یک مجموعه مدل سازی قدرتمند برای پیش بینی سیل، بهینه سازی سیستم های زهکشی، کنترل سیستم های آبیاری، طراحی سرریز فاضلاب، مورفولوژی رودخانه، نفوذ نمک و کیفیت آب سطحی است. ماژول های موجود در مجموعه مدل سازی SOBEK شباهت های پیچیده و فرایندهای مرتبط با آب را تقریبا در هر سیستم شبیه سازی می کنند. این ماژول ها پدیده ها و فرایندهای فیزیکی را به صورت دقیق در سیستم های یک بعدی (1D) و شبکه های افقی دو بعدی (2D) نشان می دهد. این ابزار ایده آل برای هدایت طراح در استفاده بهینه از منابع است.

HydroConnect چیست؟ ابزار داده هیدرلوژیک


HydroConnect یک ابزار عمومی و پیشرفته برای حفظ طیف گسترده ای از پردازش هیدرولوژیکی است. برای مثال می توان از داده های مدل از اندازه گیری ها استفاده کرد و یا پس از پردازش نتایج شبیه سازی را حفظ کرد. HydroConnect به طور کامل بر اساس بسته Vistrails نرم افزار منبع باز (www.vistrails.org) است و از دو ماژول سفارشی برای هماهنگ سازی داده ها استفاده می کند (که FileSync و FileSyncManager نامیده می شود). این ماژول ها برای مدل ملی و مرکز داده هلندی (NMDC)، همکاری چندین وزارتخانه هلندی جهت به اشتراک گذاشتن دانش، توسعه داده شدند. HydroConnect به همین نحو به منظور مدیریت گردش کار است، جایی که کابر محاسباتی می تواند

راهنمای دانلود داده های بارش تجمعی 6 ساعته کل کشور

معرفی ایستگاه های سینوپتیک

ایستگاه سینوپتیک ایستگاه هایی هستند که بطور همزمان در سراسر دنیا بر اساس ضوابط و مقررات سازمان جهانی هواشناسی بطور 24 ساعته موظف به اندازه گیری و تهیه پارامترهای جوی و ارسال آنها در شبکه مخابراتی، به ترتیب سه ساعت به سه ساعت بنام سینوپ و ساعت به ساعت به نام متار می باشند و برحسب مورد استفاده دارای انواع مختلف هستند.

OpenEarth چیست؟


OpenEarth ابتکار منبع آزاد برای تبادل داده ها، مدل ها و ابزارها در پروژه های علمی و مهندسی محیطی است. پروژه های موجود در حال حاضر عمدتا دریایی و ساحلی است. در حال حاضر، پروژه های تحقیقاتی، مشاوره ای و ساختمانی معمولا بخش قابل توجهی از بودجه خود را صرف نصب برخی زیرساخت های اولیه برای مدیریت داده ها و دانش می کنند. پس از پایان پروژه، بیشتر این تلاش ها دوباره ناپدید می شوند. OpenEarth به عنوان یک جایگزین برای این روش های ad-hoc، یک رویکرد مداوم برای مدیریت داده ها و دانش است. این پلتفرم برای ذخیره سازی، میزبانی و انتشار داده های با کیفیت بالا، سیستم های پیشرفته ترین مدل و ابزارهای آزمایش شده برای تجزیه و تحلیل عملی فراهم می کند. 

برنامه مدیریت یکپارچه خشکسالی (IDMP)


خشکسالی در منطقه آمریکای مرکزی با تغییر در توزیع بارش باران، مشخص شده توسط چند رخداد بارانی در طول دوره های طولانی بدون بارش در فصل بارانی، در میان جنبه های دیگر (GWP 2014) تعیین می شود. این وضعیت به شدت بر چرخه تولید تولید کنندگان کشاورزی تأثیر می گذارد، که به شدت به کشاورزی تحت باران تکیه می کند و فاقد تکنولوژی مناسب برای خشکسالی است. همین امر تأثیر منفی بر ثبات اقتصادی و اجتماعی و رفاه عمومی دارد.

انعطاف پذیری در خشکسالی برای کاهش فقر


به علت تغییرات آب و هوایی طبیعی یا تغییرات آب و هوایی، احتمال وقوع شرایط شدید آب و هوایی افزایش می یابد. تاثیرات شامل خشکسالی های مکرر و شدید، که بر زندگی میلیون ها نفر تاثیر می گذارد و باعث زیان های اقتصادی زیادی می شود. برنامه مدیریت یکپارچه خشکسالی (IDMP) راهنمایی ها و دستورالعمل هایی را برای جوامع، کشورها و مناطق تحت تاثیر خشکسالی از طریق مرکز خدمات جامع مدیریت خشکسالی ارائه می دهد.

دانلود راهنمای سیستم ردیابی چرخه هیدرولوژیکی جهانی


WHYCOS یک مفهوم جهانی است که شامل تعدادی از اجزای سیستم نظارت بر چرخه هیدرولوژیکی (HYCOS) مستقل منطقه ای یا حوضه ای است. در سطح محلی در داخل کشور، HYCOS با همکاری سازمان های مختلف برای ارائه اطلاعات و محصولات پیشرفته تر مانند تولید و تحویل پیش بینی ها و هشدارهای سیل کار می کند. یک فعالیت مهم مکمل ایجاد روابط نزدیک تر به جوامع و گروه هایی است که وظیفه اصلی آنها دسترسی به داده ها، محصولات و خدمات افزایش یافته است، و در نتیجه افزایش تاثیرات مثبت اجتماعی را به دست می دهد. این به افزایش ظرفیت نهادها و جوامع برای همکاری نزدیکتر کمک می کند. در راستای تجربیات حاصل از اجرای پروژه های HYCOS منطقه ای،

کاهش "تلفات زندگی" ناشی از سیل و به حداکثر رساندن منافع آن


ادغام استفاده از زمین، منابع آب و مدیریت ریسک در حوضه های رودخانه به منظور کاهش "تلفات زندگی" ناشی از سیل و به حداکثر رساندن سود از دشت های سیلابی.

سیل ها شایعترین خطرات طبیعی هستند که بیشترین تأثیر را بر جامعه دارند. اگر چه سیل های ناامید کننده به شدت متغیرند، آمار سوابق سیل نشان می دهد که تعداد تلفات مرتبط به تدریج کاهش می یابد؛ که البته به لطف، از جمله، سیستم های پیشرفته تر هشدار بوده است. با این حال، آسیب به زمین و اموال به دلیل کمبود موانع پیشگیری، عدم رشد اقتصادی و عدم برنامه ریزی استفاده از حساسیت به سیل، افزایش می یابد. برنامه مرتبط در مدیریت سیل (APFM) یک رویکرد مدیریت یکپارچه کنترل سیل را برای به حداقل رساندن تلفات مربوط به زندگی و تأثیرات آن بر معیشت از طریق اقدامات حفاظتی در حالی که حداکثر بهره مزایای خالص حاصل از استفاده کارآمد از سیلابها را کاهش می دهد، ترویج می کند.

یکپارچه سازی جهانی داده ها و اطلاعات منابع آب در نشست هلند


در 22 تا 24 نوامبر سال 2017، UN-Water، همراه با وزارت زیرساخت ها و مدیریت آب هلند، یک کارگاه آموزشی جهانی برای نظارت جامع اهداف توسعه پایدار بر روی آب و بهداشت را سازماندهی کرد. این کارگاه که در لاهه برگزار شد، حدود 120 شرکت کننده از حدود 75 کشور، حدود 30 نماینده از سازمان های سازمان ملل متحد و حدود 30 نماینده از سازمان های منطقه ای و بین المللی که با آب و بهداشت کار می کنند، حضور داشتند.

آغاز داوری مسابقه عکاسی WMO با موضوع آب


سازمان جهانی WMO در حال برگزاری رقابت عکاسی با موضوع "مسیرهای آبی"، بررسی می کند که چگونه این منابع حیاتی زندگی ما را تحت تاثیر قرار می دهد. با توجه به رشد جهانی جمعیت، تقاضای آب و مواجهه با رویدادهای شدید مانند سیل و خشکسالی، مسائل مربوط به آب در دستور کار جهانی قرار دارد. برای مدیریت منابع آب به طور مؤثر و پایدار، ما باید بدانیم که کدام یک از آنها چه مقدار و چه کیفیتی، چگونه متغیر هستند و چگونه در آینده قابل پیش بینی هستند.



آب های زیرزمینی - مبانی و مفاهیم و پروژه های تخصصی

آبخوان ها و سفره های آب زیرزمینی علی رقم آنکه بخش مهم ذخایر طبیعی آب شیرین جهان را تشکیل می دهند، به دلیل ماهیت پنهان از چشم خود، همواره بیشترین فشار ها را در استفاده های بی رویه بر خود تحمل کرده و تنش اساسی بیلان داشته های آبی یک محدوده در این بخش رخ داده است. مدل ها و شبیه سازهای کامپیوتری شناخته شده ای در این زمینه وجود دارد که از گستردگی کاملی به منظور مطالعات و مدیریت برخوردار است.



آب های سطحی - مبانی و مفاهیم و پروژه های تخصصی

آب های سطحی، اگرچه در دسترس ترین منابع برای بشر محسوب می شوند، اما از نظر پایدار بسیار آسیب پذیر و در عین حال بیشترین آلودگی را دریافت و حمل می کنند. همچنین حوادث شدید آب و هوایی مشخصا و حدقل به صورت بصری، بیشتر بر روی این دسته از منابع قابل شناسایی است. شناخت درست آب های سطحی با روش های هیدرولوژیکی یکی از اهداف ماست.



آب های زیر سطحی - مبانی و مفاهیم و پروژه های تخصصی

آب های زیر سطحی،اهمیت بسیار زیادی در ارتباط یابی بین منابع آب و گیاهان دارند. خشسالی ها و ترسالی ها در این مفهوم خود را بیشتر برای انسان نشان می دهند. در عین حال مهم است که بدانیم اندرکنش آب های زیرزمینی و آب های سطحی بر اساس وضعیت لایه ای که آب های زیرسطحی در آن واقع شده است روی می دهد. شناخت درست آب های سطحی با روش های هیدرولوژیکی یکی از اهداف ماست.



برنامه نویسی منعطف به زبان پایتون

عنوان مهندسی برازنده فردی است که با معادلات یک علم آشنایی مشخصی داشته باشد. آشنایی با معادلات و مفهومات علم هیدرولوژی امکان کار با زبان های اسکریپت منعطفی چون پایتون را فراهم می کند که در نتیجه بسیاری از مسائل و مشکلات تخصصی و استثنا در مهندسی آب، امکان حل دقیق و کامپیوتری را پیدا کنند.



دریافت داده های مکانی پرکاربرد در مهندسی آب

بخش مهمی از خطا در محاسبات مهندسی، منتشر شده از داده های پایه ضعیف است. در این بخش می توانید به مجموعه گسترده ای از داده های مکانی چه در فرمت رستری و چه وکتوری، به منظور استفاده در نرم افزارهای مهندسی دسترسی داشته باشید. به مجموعه به مرور زمان افزوده می شود. همچنین محتوای پیشین در صورت امکان بروزرسانی می شود.



دریافت داده ها و اطلاعات پرکاربرد در مهندسی آب

دامنه وسیع داده ها و اطلاعات محیطی، الزام به دسترسی مطمئن و بروز از این آمار و اطلاعات را نشان می دهد. با توجه به گستردگی منابع دستیابی به داده در سطح اینترنت، ما در اینجا مجموعه بزرگی از داده ها را جمع آوری کرده ایم. شما می تواند به همراه توصیحات به این محتوا دسترسی داشته باشید.



درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools