بایگانی ارديبهشت ۱۳۹۷ :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




عقب ماندگی در مدیریت منابع آب ایران

مدیریت منابع آب که به واسطه تشدید بحران های این حوزه به یکی از مهم ترین دغدغه های مسئولان بدل شده است، در شرایط کنونی و متأثر از برخی ناکارآمدی ها به نا کجا می رود تا خسارت های برآمده از آن دامن میلیون ها شهروند ایرانی را بگیرد؛ شهروندانی مثل مردم ساکن در حوضه آبریز زاینده رود که اکنون کاهش منابع آب امانشان را بریده و آینده مبهمی را پیش روی آنها قرار داده است. رود و حوضه آبریز زاینده رود که تا همین چند سال پیش به واسطه جریان دائمی رودهای خروشان زمینه حیات میلیون ها شهروند را در حاشیه این رود رقم زده و به عنوان یکی از زیباترین مناطق گردشگری ایران مشهور بود، حالا اسیر بحران آبی است که بسیاری از کارشناسان عامل اصلی آن را مدیریت غلط منابع آب عنوان می کنند.

دانلود گزارش امنیت آبی برای زندگی بهتر


امنیت آبی، از چالش‌های شاخص روزگار ما به شمار می‌آید. تا میانه قرن بعدی، بیش از 40 درصد جمعیت جهان در شرایط تنش آبی شدید زندگی خواهند کرد. با افزایش جمعیت جهان، تعارضات میان مصارف مختلف آب نیز بیشتر خواهد شد. دورنمای چالش‌برانگیز امنیت آبی، به همراه افزایش شدت سیل‌ها و خشکسالی‌ها به سبب تغییر اقلیم، مدیریت بهتر ریسک‌های آب، از جمله کمبودهای آب، آلودگی، و دیگر ریسک‌هایی را که متوجه سیستم‌های آب شیرین (رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، آبخوان‌ها) است به یک ضرورت فوری تبدیل می‌کند. کلید موفقیت، اتخاذ رویکردی مبتنی بر شناخت، هدف‌گذاری، و مدیریت ریسک‌های آب است.

هشدار ناسا: کمبود آب شیرین در جهان جدی است


سازمان ناسا کمبود آب شیرین در جهان را یکی از مهم‌ترین چالش‌های قرن حاضر دانسته و هشدار داده‌اند مناطق خشک جهان با خطر خشکی حتی بیشتری مواجه هستند. پژوهشگران اداره کل ملی هوانوردی و فضا (ناسا) محل دقیق مناطقی از جهان را که اوضاع آب شیرین به خاطر برداشت بی‌رویه به خطر افتاده مشخص کرده‌اند. به گفته آنان در سال‌های اخیر، شماری از تالاب‌های جهان پرآب‌تر شده‌اند و در مقابل برخی مناطق خشک به خاطر برداشت آب‌های زیرزمینی با وضعیتی نامناسب‌تر از قبل مواجه هستند.

دانلود نمونه طرح آبیاری بارانی - تکمیل شده

 

مقدمه

افزایش روزافزون جمعیت دنیا، نیاز به غذا نیز افزایش پیدا می‌کند و چون قسمت اعظم این غذا، از راه کشاورزی به دست می‌آید، لذا با توسعه کشاورزی و افزایش تولیدات آن، می‌توان از پیدایش و گسترش فقر و گرسنگی تا حدود زیادی جلوگیری نمود. همه خوب می‌دانیم که یکی از مهم‌ترین محدودیت‌ها برای توسعه کشاورزی آب است و چون متاسفانه کشور ما ایران از نظر جغرافیایی در منطقه کم آب قرار گرفته است، باید در استفاده مناسب و بهتر از آب، دقت بیشتری نموده و از بهترین روشهای آبیاری که به وسیله آن بتوان با آب کم، مساحت بیشتری از زمینهای کشاورزی را آبیاری کرد استفاده نمود. متاسفانه شیوه‌های سنتی آبیاری در ایران و مشکلات بسیار زیادی که به همراه دارد، نمی‌تواند پاسخگوی حرکت رو به رشد کشاورزی در کشورمان باشد. بنابراین باید برای پاسخگویی به این حرکت،

سیاست ها و ابزارهای کاهش برداشت آب زیرزمینی


آب زیرزمینی در بسیاری از کشورها منبع مهم تأمین آب نیازهای کشاورزی و شهری به شمار می‌آید. متأسفانه بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی غالباً بدون پایش و فارغ از مقررات کافی صورت می‌گیرد. برداشت بی‌رویه آب زیرزمینی، پیامدهای منفی مانند کاهش آبدهی چاه‌ها، نشست زمین و ... و کاهش موجودی آب برای جمعیت رو به رشد خواهد داشت. پرداختن به این چالش‌ها به شیوه‌ای کارآمد، پرسش کلیدی برای سیاست‌گذارانی است که نگرانی فزاینده‌ای درباره امنیت غذایی و پایداری منابع آب دارند. در این نوشتار، سیاست‌ها و ابزارهایی که می‌تواند در مدیریت آب زیرزمینی و کاهش مصرف، و در نتیجه کاهش برداشت از آبخوان‌ها 

تراژدی آب در ایران

جلیل سلیمی در نشست تخصصی آینده‌پژوهی محیط زیست ایران که در موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران در دانشگاه تهران برگزار شد در مورد حکمرانی آب در ایران گفت: بحران آب در کشور ما امری واضح است و نیازی به اثبات ندارد. از کل آب موجود در دنیا ۹۷.۵ درصد آن غیر قابل استفاده است و تنها کمتر از یک درصد آب امکان مصرف دارد.

تمام دشت‌های استان همدان ممنوعه است

انسداد 2700 حلقه چاه غیرمجاز در همدان/ تمام دشت‌های استان ممنوعه است

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای همدان درباره سیمای منابع آبی در استان، گفت: تمام دشت‌های استان ممنوعه و از این تعداد دشت‌های رزن، قهاوند، کبودراهنگ و اسدآباد دشت‌های ممنوعه بحرانی و در مرحله هشدار هستند.

راه‌اندازی مرکز پیش‌بینی ریزگردها در ایران

سازمان جهانی هواشناسی برای راه‌اندازی مرکز پیش‌بینی ریزگردها در ایران مشارکت می‌کند/ بررسی تخصصی میزان تاثیر پروژه‌های باروری ابرها در کشور. وزیر نیرو که به منظور شرکت در کنفرانس سازمان جهانی هواشناسی (wmo) به سوئیس سفر کرده است، در حاشیه این رویداد بین‌المللی با petteri taalas، دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی ملاقات کرد. در این دیدار که با حضور جوناس کالمن (Johannes cullmann)، مدیر آب و اقلیم سازمان جهانی هواشناسی و همچنین سرپرست نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو صورت گرفت مقرر شد سازمان جهانی هواشناسی در بررسی تخصصی برای محاسبه میزان تاثیر «پروژه‌های باروری ابرها» به جمهوری اسلامی ایران خدمات ارائه کند.

وجود آمار و اطلاعات دقیق و اهمیت آن در کنترل خشکسالی

وجود آمار و اطلاعات دقیق در موفقیت کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی تعیین کننده است

وزیر نیرو گفت: وجود آمار و اطلاعات دقیق از منابع آب در موفقیت کارگروه ملی سازگاری با کم آبی تعیین کننده است. رضا اردکانیان که به منظور شرکت کنفرانس سازمان جهانی هواشناسی (wmo) به سوئیس سفر کرده است، امروز (چهارشنبه) به‌عنوان سخنران اصلی درجمع متخصصان این حوزه به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت.

وی با تاکید بر اینکه بینش هیدرولوژیکی در مرتبه اولی نسبت به کسب اطلاعات و جمع آوری داده ها قرار دارد، عنوان کرد: سبک مدیریت منابع آب در ایران از دیر زمان، گواه وجود بینش عمیق در این مقوله به‌رغم دسترسی به ابزار پیشرفته در دوران گذشته است.

تامین مالی برای توسعه منابع آب: پیشرفت و چشم اندازها


گزارش جامع سالانه 2018 درباره چگونگی تامین مالی اهداف توسعه پایدار اخیرا راه اندازی شده است. این گزارش توسط سازمان کاری بین المللی برای تأمین مالی و برای توسعه و توسط وزارت امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد صادر شده است. این دستور توسط دستور کار برنامه آدیس آبابا صادر شده است.

گزارش 2018 گزینه های سیاستی را فراهم می کند که در صورت پیاده سازی، جهان را در مسیر رشد و توسعه پایدار قرار می دهد. همچنین چالش های مالی را در SDG ها تحت بررسی عمیق در سال 2018 برای ارزیابی پیشرفت با ابزارهای اجرایی و برای اهداف آب و بهداشت، انرژی ارزان قیمت و پاکیزه، شهرها و جوامع پایدار، تولید و مصرف پایدار و اکوسیستم های زمینی مورد بررسی قرار می دهد.

آموزش عمیق و یادگیری ماشین در علوم مهندسی آب - DeepCNNs

حوضه های رودخانه شانون و بخش ها

چکیده

برنامه ریزی، مدیریت و پیش بینی نیازها و استفاده از آب باید قبل از تجزیه و تحلیل تغییرات درازمدت برای پارامترهای مرتبط با آن، به منظور بهبود روند توسعه سناریوهای جدید، برای منابع آب سطحی یا آب های زیرزمینی صورت پذیرد. هدف از این مقاله ارائه یک روش مناسب برای پیش بینی طولانی مدت جریان آب و پارامترهای آب رودخانه "شانون" در ایرلند طی یک دوره 30 ساله از سال های 1983 تا 2013 و از طریق چارچوبی است که از سه مرحله تشکیل شده است: مقیاس گسترده تجزیه و تحلیل شهری، داده های تلفیقی، و مرحله حدود علم تحلیل داده ها که تمرکز اصلی مقاله است که با استفاده از یک مدل یادگیری ماشین بر اساس شبکه های عصبی پیچیده عمیق (DeepCNNs) بکار برده می شود. مدل یادگیری عمیق پیشنهاد شده را در سه ایستگاه مختلف آب در رودخانه شانون تست می کنیم و نشان می دهیم که چهار مدل پیش بینی سری زمانی شناخته شده است. ما در نهایت مدل پیشنهادی شبیه سازی جریان آب و سطح آب پیش بینی شده از سال های 2013 تا 2080 را نمایش می دهیم. راه حل پیشنهادی ما می تواند برای مقامات علوم آب بسیار مفید باشد. بخصوص برای برنامه ریزی بهتر تخصیص منابع آب در میان کاربران رقابتی مانند کشاورزان. علاوه بر این، می توان آن را برای تطابق ناهنجاری ها با تنظیم و مقایسه آستانه ها با جریان آب پیش بینی شده و سطح آب مورد استفاده قرار داد.

استراتژی بهبود دقت موقعیت مکانی مجوزهای منابع آبی - بخش اول


قدیمی ترین و بزرگترین منطقه مدیریت آب در فلوریدا یک استراتژی برای بهبود دقت موقعیت مکانی مرزهای مجوز در نظر دارد که در GIS نگهداری و توسعه داده شده است. با استفاده از مرزهای بسته، که دارای دقت افقی بوده و با استانداردهای دقت ملی نقشه ها را برابری می کند، اداره ناحیه مجبور به انجام معامله ای بزرگ برای بهبود قابل توجه در دقت مکانی نیست.

کاهش 34 درصدی بارش‌ها در استان همدان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان از بارش 244 میلیمتری برف و باران در سطح استان خبر داد و گفت: میزان بارش‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 34 درصد کاهش دارد. منصور ستوده دراین باره اظهار کرد: از ابتدای سال آبی 97 ـ96 تاکنون 244 میلی‌متر بارش برف و باران در سطح استان رخ داده که هنوز وضعیت ذخایر آبی همدان با این بارش‌ها بهبود نیافته است.

وی با اشاره به اینکه بارش استان در مدت مشابه سال گذشته 369 میلی‌متر و متوسط بلندمدت 310 میلی‌متر بوده است، افزود: بارش‌های امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 34 درصد و در مقایسه با متوسط بلندمدت 21 درصد کاهش داشته است.

آبخوان‌های ژرف به نوسان اقلیم، سریع پاسخ می‌دهند


بر اساس مطالعه جدید متخصصان هیدرولوژی در دانشگاه پنسیلوانیا و کلمبیا، تغییرات در اقلیم می‌تواند به سرعت تأثیر خود را نشان دهد، حتی روی ژرف‌ترین آبخوان‌های آب شیرین.

پژوهشگران دریافتند که پاسخ‌ها به نوسانات اقلیم در سفره‌های آب زیرزمینی ژرف، سریع‌تر آنچه انتظار می‌رفت قابل ثبت است؛ در بسیاری موارد ظرف یک سال. چون آب باران ممکن است چندین سال طول بکشد تا با نفوذ طبیعی به آبخوان‌های ژرف برسد، این یافته‌ها حاکی از آن است که عامل دیگری، مانند پمپاژ آبخوان‌ها برای کشاورزی دخالت دارد.

مکانیزم‌های ریسک‌سنجی در کشاورزی جهان


ریسک در مبحث کشاورزی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که بررسی‌های علمی متعددی روی آن صورت گرفته است. ریسک‌های بخش کشاورزی عبارتند از: عدم اطمینان آب و هوا، عدم اطمینان قیمت‌ها، سیاست‌های دولتی، بازارهای جهانی و سایر عوامل همچون تولید، خطر مالی و مخاطرات شخصی است که بر بخش کشاورزی اثرگذار هستند.

مدیریت ریسک شامل انتخاب گزینه‌هایی است که می‌تواند عدم قطعیت‌ها را کاهش دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهند این نوع مخاطرات در آینده بر رشد کسب و کارهای این بخش اثرگذار خواهد بود. به‌عنوان یک نمونه در سال‌های اخیر تغییرات نرخ‌های بهره و سود در اقتصادهای مختلف دنیا بر بخش کشاورزی نیز اثر گذاشته است. شاید این نوع موضوعات بر سایر بخش‌های صنعتی نیز اثرگذار بوده باشد اما برخی کارهای تحقیقاتی حکایت از اثرپذیری بالای بخش کشاورزی دارد، یا در بخش دیگر تغییرات مداوم قیمت محصولات کشاورزی مساله دیگری بوده که به‌شدت بر بازار محصولات کشاورزی اثر گذاشته است.

بازارهای آب پاسخی به کمیابی


نظام‌های کنونی حکمرانی آب نشان داده‌اند که در مدیریت کمیابی آب، اثربخش نیستند. در نتیجه، جامعه و اقتصاد را با مشکلات جدی روبرو می‌سازند. بازار آب، از جمله ابزارهای نسبتاً جدید برای مقابله با کمیابی رو به رشد آب به شمار می‌آید و به طور فزاینده‌ای مورد توجه قرار می‌گیرند. بازارهای آب، مبادله غیر اجباری حقابه‌ها را میان خریداران و فروشندگان امکان‌پذیر می‌سازند. در این نوشتار شواهد مستقیم از تجربه هفت بازار آب از سراسر جهان برای شناخت مستند چالش‌های کلیدی اقتصادی و اکولوژیکی و دستاوردهای بازارهای آب درباره کمیابی آب بررسی می‌شود. به ویژه بازارهای آب را در قالب نظام‌ «مبادله در چارچوب سقف برداشت» مورد توجه قرار می‌دهد. بدین منظور، موضوعاتی از این دست بررسی می‌شود: آیا مصرف آب در حدود تعیین‌شده در مجوزها باقی می‌ماند؟ بازارهای آب تا چه اندازه به حفاظت سلامت اکوسیستم‌ها کمک می‌کند؟ و آیا (مطابق پیش‌بینی نظریه اقتصادی) نرخ‌گذاری آب در بازارها، بهبود کارآیی را در پی دارد؟



آب های زیرزمینی - مبانی و مفاهیم و پروژه های تخصصی

آبخوان ها و سفره های آب زیرزمینی علی رقم آنکه بخش مهم ذخایر طبیعی آب شیرین جهان را تشکیل می دهند، به دلیل ماهیت پنهان از چشم خود، همواره بیشترین فشار ها را در استفاده های بی رویه بر خود تحمل کرده و تنش اساسی بیلان داشته های آبی یک محدوده در این بخش رخ داده است. مدل ها و شبیه سازهای کامپیوتری شناخته شده ای در این زمینه وجود دارد که از گستردگی کاملی به منظور مطالعات و مدیریت برخوردار است.



آب های سطحی - مبانی و مفاهیم و پروژه های تخصصی

آب های سطحی، اگرچه در دسترس ترین منابع برای بشر محسوب می شوند، اما از نظر پایدار بسیار آسیب پذیر و در عین حال بیشترین آلودگی را دریافت و حمل می کنند. همچنین حوادث شدید آب و هوایی مشخصا و حدقل به صورت بصری، بیشتر بر روی این دسته از منابع قابل شناسایی است. شناخت درست آب های سطحی با روش های هیدرولوژیکی یکی از اهداف ماست.



آب های زیر سطحی - مبانی و مفاهیم و پروژه های تخصصی

آب های زیر سطحی،اهمیت بسیار زیادی در ارتباط یابی بین منابع آب و گیاهان دارند. خشسالی ها و ترسالی ها در این مفهوم خود را بیشتر برای انسان نشان می دهند. در عین حال مهم است که بدانیم اندرکنش آب های زیرزمینی و آب های سطحی بر اساس وضعیت لایه ای که آب های زیرسطحی در آن واقع شده است روی می دهد. شناخت درست آب های سطحی با روش های هیدرولوژیکی یکی از اهداف ماست.



برنامه نویسی منعطف به زبان پایتون

عنوان مهندسی برازنده فردی است که با معادلات یک علم آشنایی مشخصی داشته باشد. آشنایی با معادلات و مفهومات علم هیدرولوژی امکان کار با زبان های اسکریپت منعطفی چون پایتون را فراهم می کند که در نتیجه بسیاری از مسائل و مشکلات تخصصی و استثنا در مهندسی آب، امکان حل دقیق و کامپیوتری را پیدا کنند.



دریافت داده های مکانی پرکاربرد در مهندسی آب

بخش مهمی از خطا در محاسبات مهندسی، منتشر شده از داده های پایه ضعیف است. در این بخش می توانید به مجموعه گسترده ای از داده های مکانی چه در فرمت رستری و چه وکتوری، به منظور استفاده در نرم افزارهای مهندسی دسترسی داشته باشید. به مجموعه به مرور زمان افزوده می شود. همچنین محتوای پیشین در صورت امکان بروزرسانی می شود.



دریافت داده ها و اطلاعات پرکاربرد در مهندسی آب

دامنه وسیع داده ها و اطلاعات محیطی، الزام به دسترسی مطمئن و بروز از این آمار و اطلاعات را نشان می دهد. با توجه به گستردگی منابع دستیابی به داده در سطح اینترنت، ما در اینجا مجموعه بزرگی از داده ها را جمع آوری کرده ایم. شما می تواند به همراه توصیحات به این محتوا دسترسی داشته باشید.



درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools