بایگانی خرداد ۱۳۹۷ :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




آغاز هفته صرفه‌جویی در مصرف آب


آغاز هفته صرفه‌جویی در مصرف آب از ابتدای تیرماه+ شعارها و برنامه‌ها

هفته صرفه‌جویی در مصرف آب از یکم تا هفتم تیرماه آغاز خواهد شد که برای هر یک از روزهای یاد شده شعار و محورهای مختلفی در نظر گرفته شده است. براساس هماهنگی به عمل آمده توسط روابط عمومی‌های شرکت‌های مدیریت منابع آب ایران و آب و فاضلاب کشور روزهای یکم تا هفتم تیرماه نامگذاری و برای هر روز فعالیت‌هایی نیز پیش بینی شده است.

کنفرانس بین المللی در مورد دهه تلاش برای آب


کنفرانس بین المللی در مورد دهه مبارزه با آب از 20 تا 22 ژوئن 2018 در دوشنبه برگزار می شود.

این کنفرانس به طور مشترک توسط دولت جمهوری تاجیکستان و سازمان ملل متحد سازماندهی شده است تا تسهیل اجرای دهه تلاش جهانی "آب برای توسعه پایدار" (2018-2018) را فراهم کند.

هدف اصلی کنفرانس، بحث جامع در مورد راه پیش رو با اجرای طرح عملی دهه در سطوح جهانی، منطقه ای و ملی و همچنین توسعه توصیه های عملی برای اجرای اهداف توسعه پایدار و اهداف مربوط به منابع آبی.

دانلود پروژه کامل انجام شده با نرم افزار WEAP

این تصویر نمایشی بوده و مرتبط با پروژه نمی باشد

مقدمه

نرم افزار WEAP ابزاری کامپیوتری برای برنامه ریزی یکپارچه منابع آب است. این ابزار چهارچوبی جامع، قابل انعطاف و کاربردوست را برای تحلیل سیاستها فراهم می کند. تعداد متخصصانی که WEAP را به جمع مدل ها، پایگاه های داده، صفحات گسترده و سایر نرم افزارهای خود اضافه می کنند، رو به افزایش است.

بسیاری از مناطق با چالش های قابل توجه در مدیریت آب های شیرین روبرو هستند. تخصیص منابع محدود آب، کیفیت محیط زیست و سیاست های استفاده پایدار از آب، مسائلی هستند که نگرانی در مورد آنها رو به افزایش است. مدل های شبیه سازی منبع-گرا که بسیار متداولند، همواره مناسب نیستند. در طول دهه اخیر، رویکرد یکپارچه نگری در مورد توسعه آب مطرح شده و در نظر گرفتن طرح های تأمین آب را در چهارچوب مسائل مربوط به مدیریت مصرف، کیفیت آب و حفاظت از اکوسیستم ها را ضروری ساخته است.

هشدار اندیشکده شورای آتلانتیک آمریکا درباره بحران آب در ایران


ایران در طی این سالها با چندین بحران در مورد آب روبرو بوده است که اهمیت این مسئله بسیار زیاد است. تقریبا هر دور در ایران شاهد اعتراضاتی از سوی کشاورزان در مورد کمبود آب هستیم. اگرچه اثرات گرم شدن هوای کره زمین و کاهش باران در طی سال های گذشته می تواند نقش مهمی در این مشکلات داشته باشد اما نمی توان به عامل سوءمدیریت که مهم ترین دلیل آن است اشاره ای نکرد.

نرم افزار Visual MODFLOW Flex 5.1 به زودی منتشر می شود


برای Visual MODFLOW Flex 5.1 آماده باشید

لذت بردن از نسخه جدید ماژول نرم افزاری حمل و نقل جریان های آب زیرزمینی و حمل و نقل آلودگی. در ژوئن 27 برای ارتقا در دسترس خواهد بود.


به روز رسانی های جدید در 5.1 شامل موارد زیر خواهد بود:

بحران شدید آب در هندوستان


یک گزارش تحقیقاتی در هند نشان می‌دهد این کشور با بدترین شرایط کمبود آب در تاریخ مواجه شده است به گونه‌ای که در حال حاضر شش میلیون نفر در هند در معرض کمبود شدید آب قرار دارند.  آمارها حاکی از آن است که سالانه به طور میانگین ۲۰۰ هزار هندی به دلیل کمبود یا آلودگی منابع آب جان خود را از دست می‌دهند.


توسعه منابع آبی پایدار در هند طی سال‌های اخیر با پیشرفت‌های بسیار آهسته‌ای مواجه بوده است.

تکذیب خبر انتقال آب کارون به خارج از کشور

وزیر نیرو گفت:‌هیچ طرح و برنامه ای برای انتقال آب به خارج از مرزهای کشور نداریم.اردکانیان در حاشیه جلسه هیات دولت درباره شایعه انتقال آب کارون به بصره اظهار کرد:‌رسما اعلام می‌کنم هیچ برنامه ای برای انتقال آب به بیرون مرزها تحت هیچ شرایطی نداریم . چنین مباحثی در دهه هشتاد هم مطرح ، ولی منتفی شد و الان هم این بحث‌ها منتفی است. وی در پاسخ به سوالی در مورد گرانی قبض‌های برق تصریح کرد: طبق مصوبه دولت از اول اردیبهشت قبض‌های برق افزایش 7 درصدی داشته است.

گزارش روزنامه هاآرتص از بحران آب در اسرائیل

یک روزنامه اسرائیلی چند ماه پیش از شوی تازه نتانیاهو درباره توانایی‌های این رژیم برای کمک به حل مشکل کم‌آبی ایران نوشته بود اسرائیل خود از بحران بی‌آبی شدیدی رنج می‌برد!

روزنامه «هاآرتص» در یادداشتی به تاریخ بهمن ماه ۹۶ به بررسی وضعیت بحران آب در فلسطین اشغالی پرداخته و نوشته بود علی‌رغم بارش‌های اخیر، اسرائیل با بحران جدی آب به مدت طولانی مواجه است و به زودی تنها دریاچه آب شرب آن هم تبدیل به باتلاق خواهد شد.

احساس فراوانی آب

استفاده از تلگرام که در ایران رونق گرفت، کم‌کم بسیاری از دانشگاهیانی که احساس می‌کردند با بدنه عمومی حرف دارند با راه‌اندازی کانال سعی کردند حرف‌های‌شان را به طور گسترده‌تری با مخاطبان‌شان در میان بگذارند. از میان تعداد زیادی کانال که در تلگرام راه افتاد شمار اندکی با اقبال بالایی روبه‌رو شده‌اند و برخی مطالب‌شان میان کاربران شبکه‌های اجتماعی بارها دست به دست می‌شود.

به گزارش روزنامه اعتماد، «دغدغه ایران» یکی از همان کانال‌هایی است که نویسنده‌اش با انتشار یادداشت‌هایی هدفمند و صریح با مخاطبان در حوزه اجتماعی و سیاستگذاری سخن می‌گوید. «محمد فاضلی» اینگونه برای بدنه عمومی روز به روز شناخته‌تر شد.

آخرین وضعیت سدهای تامین کننده آب تهران +عکس


افت نزولات جوی در پاییز و زمستان سال گذشته موجب شده تا ورودی آب به سدهای استان تهران در سال آبی جاری کاهش 34 درصدی نسبت به سال 96 پیدا کرده و حجم ذخیره آب سدها با افت 25 درصدی روبه‌رو شود.

بررسی آخرین آمار مربوط به وضعیت سدهای پنجگانه استان تهران (لار، طالقان، کرج، لتیان و ماملو) حکایت از افت 34 درصدی آب ورودی به مخازن سدها دارد. کاهش بی‌سابقه بارندگی‌ها در سال گذشته و به طبع آن افت ذخیره برفی استان موجب شده تا کل حجم آب ورودی به سدهای تهران از ابتدای سال آبی (ابتدای مهرماه) تاکنون به 919 میلیون مترمکعب برسد. عددی که سال گذشته در همین بازه زمانی در حدود یک میلیارد و 387 میلیون مترمکعب بوده است.

آکادمی آب سنگاپور در 2 تا 6 ژوئیه 2018 در سنگاپور برگزار می کند


دوره پنج روزه استفاده مجدد آب، بخشی از برنامه گلچین آب آکادمی آب سنگاپور - سری مدیریت آب سنگاپور، با هدف ارائه تمرینات فنی مبتنی بر تمرین برای شرکت کنندگان با عمق و وسعت دانش در موضوع استفاده مجدد از آب است. این دوره دارای مربیانی هست که رهبران جهان در زمینه تصفیه فاضلاب و استفاده مجدد از آب، و همچنین افسران ارشد PUB با عمق در برنامه ریزی و تجربه عملیاتی از آنها استفاده می کنند.

این دوره مسائل روزمره را از جمله آخرین تحولات در تصفیه فاضلاب برای استفاده مجدد از آب پایدار، بررسی فرصت های بازیافت در مفهوم مناسب برای هدف و همچنین استفاده از غشا برای بازیافت آب پیشرفته برای حل چالش های موجود را برجسته می کند. این دوره همچنین

دانلود آرشیو شاخص GEMI - کیفیت آب - بخش اول


در رویکرد برنامه 2030 با اهداف اختصاصی در زمینه آب و فاضلاب، به رسمیت شناخته شده است که این بخش به طور کلی نیاز به یک چارچوب نظارت منسجم و با بهبود داده ها جمع آوری و تجزیه و تحلیل دارد.

JMP و GLAAS پیش از این پیگیری پیشرفت آب آشامیدنی، بهداشت و سلامت (اهداف SDG 6.1 و 6.2 و بخشی از 6a و 6b) بوده است، اما بسیاری از اقداماتی که به بررسی جنبه های مختلف مدیریت آب، فاضلاب و اکوسیستم منابع پرداخته اند (اهداف SDG 6.3 تا 6.6) فاقد مکانیسم منسجم جهانی بودند.

برای برآورده ساختن این نیاز، GEMI در سال 2014 به عنوان یک ابتکار بین آژانس تشکیل شده از UNECE، سازمان محیط زیست، سازمان ملل متحد، UNICEF، FAO، یونسکو، WHO و WMO تأسیس شد. GEMI بخشی از طرح نظارت مجدد یکپارچه سازی منابع آب برای SDG 6 است.

دانلود مقاله یافتن راه حل های پایدار برای تنش آب


در میان خدمات اکوسیستم، آب شیرین یکی از اساسی ترین زندگی است. برای کشاورزان کوچک، آب به معنی تفاوت بین یک زندگی مناسب و فقر، گرسنگی و سوء تغذیه است.

اکثریت مردم روستایی فقیر به معیشت خود بستگی دارند. سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO) برآورد می کند که در سطح جهانی، کشاورزی بارانی در 83 درصد از زمین های کشت شده و بیش از 60 درصد مواد غذایی جهان تامین می شود. اما این منابع گرانبها تحت تأثیر استرس قرار دارند و تاثیرات بالقوه گسترده ای بر معیشت جوامع روستایی فقیر دارند.

حجم بارش‌های کشور به 164 میلیمتر رسید

بهبود 18 درصدی بارندگی‌ها از ابتدای سال تاکنون/ بارش‌ها در 22 استان کشور منفی است

بارندگی‌های مناسب سال 97 به ویژه در اردیبهشت‌ماه باعث شده تا افت 45 درصدی بارش‌ها در ابتدای سال جاری هم اکنون به منفی 27 درصد برسد. هر چه پاییز و زمستان کم بارشی را سال گذشته در کشور تجربه کرده‌ایم ولی بارندگی‌های مناسب سال 97 به ویژه در اردیبهشت‌ماه باعث شده تا افت 45 درصدی بارش‌ها در ابتدای سال جاری هم اکنون به منفی 27 درصد برسد.

از میان 164 میلیمتر بارندگی که از ابتدای سال آبی جاری(ابتدای مهرماه) تاکنون رخ داده 64 میلیمتر از ریزش‌های جوی مربوط به دو ماه اخیر بوده است.

به سوی چارچوب مفهومی و تحلیلی اصلاح حکمرانی آب


مطالب این نوشتار ماحصل بحث‌های سلسله‌واری است که تحت عنوان چیستی، چرایی و چگونگی اصلاح حکمرانی آب در جلسات کارگروه‌ سیاست‌پژوهی اندیشکده تدبیر آب ایران مطرح شد‌ تا شرایط از نظر انسجام مفهومی و نزدیکی دیدگاه‌ها برای ورود به مرحله ارزیابی اجمالی حکمرانی آب در کشور فراهم شود. در چارچوب مفهومی مورد نظر، حکمرانی به مفهوم تنظیم روابط دولت با بخش خصوصی و نهادهای اجتماعی در نظر گرفته شده است. از این نگاه، غرض روشن‌کردن مفاهیم مرتبط با حکمرانی از نظر نظام‌ سیاسی داخلی و اداره امور یک کشور- با تکیه بر حوزه آب- است. در این رویکرد، 

استفاده مجدد آب یک منبع دائمی

موسسه UNU برای مدیریت مجدد تغذیه مواد و منابع (UNU-FLORES) در نمایشگاه IFAT امسال، سمینار "استفاده مجدد آب - منبع دائمی" را هماهنگ خواهد کرد. این سمینار به بررسی گزینه های مدیریت منابع آب در یک زمینه بین المللی و بحث در مورد چگونگی استفاده مجدد از آب برای آبیاری کشاورزی در بسیاری از مناطق خشک جهان تبدیل شده است.

66 سد بزرگ کشور کمتر از 40 درصد آب دارند

کاهش 43 درصدی ورودی آب به مخازن سدهای کشور/ افت 57 درصدی انرژی تولیدی نیروگاه‌های برق‌آبی

افت بارندگی‌های سال آبی جاری موجب شده تا از میان 177 سد بزرگ کشور، 66 سد از جمله سدهای زاینده‌رود، شهیدرجایی، دوستی، ساوه و ملاصدرا در آستانه ورود به فصل تابستان کمتر از 40 درصد آب ذخیره شده داشته باشند.

کاهش بی سابقه بارش‌ها در سال گذشته و در پی آن افت روان‌ آب‌ها موجب شده است تا به رغم بارندگی‌های نسبتا مناسب دو ماه اخیر در برخی از نقاط کشور، حجم ذخیره آب 177 سد بزرگ موجود در 6 حوضه آبریز دریای خزر، خلیج فارس، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، هامون و سرخس به 26.92 میلیارد مترمکعب برسد که در مقایسه با سال گذشته آب موجود در مخازن سدهای کشور کاهش 19 درصدی پیدا کرده است.

چارچوب مدیریت زیست محیطی آب شیرین


یکی از چالش های اصلی در مدیریت اکوسیستم های آب شیرین، یافتن تعادل بین اهداف کوتاه مدت توسعه اجتماعی و اقتصادی و نیاز به حفاظت و بازگرداندن اکوسیستم های آب شیرین برای حمایت پایدار و درازمدت رفاه اجتماعی و اقتصادی است.

محیط زیست سازمان ملل متحد یک سری انتشارات تحت عنوان "چارچوب مدیریت اکوسیستم آب شیرین" را توسعه داده است. هدف اصلی این سری، حمایت از کشورها برای حفظ محیط زیست آب شیرین است. در انجام این کار، از اهداف ملی و بین المللی مربوط به اکوسیستم های آب شیرین مانند اهداف توسعه پایدار (SDG) حمایت می کند.

بحران آب؛ زنگ خطری که شنیده نمی‌شود

بحران کم آبی

این تنها بحران جدی به حساب می‌آید که هنوز کسی آن را جدی نگرفته است. بحران آب در ایران و حتی جهان جدی است. بحرانی که شاید به مهاجرت میلیونی بشر و حتی جنگ‌های داخلی و بین‌المللی منجر شود اما زنگ خطر آن همچنان بی‌صدا است.

آخرین واکنش را به بحران آب سخنگوی دولت نشان داده است. محمدباقر نوبخت در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به مصوبه هیئت دولت درباره تصویب برنامه پیشنهادی "گروه ملی آب" برای مقابله با تنش آبی، اظهار کرد: این برنامه از سوی کارگروه ملی آب تهیه شده و حاوی برنامه‌ای برای مقابله با تنش آبی است که شورای آب و نهایتا هیئت دولت آن را تصویب کرد و ۱۶۰۰ میلیارد تومان برای این طرح پرداخت خواهد شد که ۷۰۰ میلیارد آن از منابع وزارت نیرو و ۹۰۰ میلیارد تومان نیز توسط سازمان برنامه و بودجه پرداخت خواهد شد.

دانلود کتاب راهنمای فارسی مدل SWAT


مقدمه

حیات بشر، شاهد حوادث مختلف هیدرولوژیکی نظیر سیل، کمبود آب، خشکسالی، آلودگیهای کیفی آب، وقوع بهمن و غیره بوده است که دامنه خطر آنها تابع رفتار متغیرهای هیدرولوژیکی و خصوصیات حوزه های آبخیز است. فقدان آمار و اطلاعات یا کافی نبودن آمار درست و مناسب سبب شده است تا بررسی و شناخت رفتار متغیرهای هیدرولوژیکی و خصوصیات حوزه های آبخیز با دقت قابل قبولی صورت نگیرد. در این رابطه، مدلهایی هستند که قادرند رفتار و خصوصیات حوضه را تقلید نموده و مقادیر رواناب و رسوب و سایر مؤلفه های بیلان حوزه را برآورد و یا شبیه سازی نمایند. یکی از مدلهای هیدرولوژیکی مهم مدل ارزیابی آب و خاک SWAT می باشد.

بارش 389 میلیمتری برف و باران در استان همدان در سال آبی جاری

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان از بارش 389 میلیمتری برف و باران در سطح استان خبر داد و گفت: بارندگی اردیبهشت ماه در مقایسه با سال‌های قبل، بی نظیر بود. منصور ستوده در این باره اظهار کرد: از ابتدای سال آبی 97 ـ96 تاکنون 389 میلی‌متر بارش برف و باران در سطح استان رخ داده که خوشبختانه سبب بهبود ذخایر آبی استان همدان شده است.

وی با اشاره به اینکه بارش استان در مدت مشابه سال گذشته 401 میلی‌متر و متوسط بلندمدت 347  میلی‌متر بوده است، افزود: بارش‌های امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه درصد کاهش و در مقایسه با متوسط بلندمدت 12 درصد افزایش داشته است.

کم‌آبی و نحوه مواجهه با آن در جوامع دیگر


در دهه‌های اخیر در بین حوادث طبیعی که جوامع انسانی را تحت تأثیر قرار داده‌اند، فراوانی پدیده خشکسالی از نظر درجه شدت، طول مدت، گستره تحت پوشش، تلفات جانی، خسارات اقتصادی و اثرات اجتماعی دراز مدت در جامعه، بیشتر از سایر بلایای طبیعی بوده است. همچنین تمایز این پدیده با سایر بلایای طبیعی در این است که برخلاف سایر بلایا، این پدیده بتدریج و در یک دوره زمانی نسبتاً طولانی عمل کرده و اثرات آن ممکن است پس از چند سال و با تأخیر بیشتری نسبت به سایر حوادث طبیعی ظاهر شود. خشکسالی را می‌توان معلول یک دوره شرایط خشک غیرعادی دانست که به اندازه کافی دوام داشته باشد تا عدم تعادل در وضعیت هیدرولوژی یک ناحیه ایجاد شود.



آب های زیرزمینی - مبانی و مفاهیم و پروژه های تخصصی

آبخوان ها و سفره های آب زیرزمینی علی رقم آنکه بخش مهم ذخایر طبیعی آب شیرین جهان را تشکیل می دهند، به دلیل ماهیت پنهان از چشم خود، همواره بیشترین فشار ها را در استفاده های بی رویه بر خود تحمل کرده و تنش اساسی بیلان داشته های آبی یک محدوده در این بخش رخ داده است. مدل ها و شبیه سازهای کامپیوتری شناخته شده ای در این زمینه وجود دارد که از گستردگی کاملی به منظور مطالعات و مدیریت برخوردار است.



آب های سطحی - مبانی و مفاهیم و پروژه های تخصصی

آب های سطحی، اگرچه در دسترس ترین منابع برای بشر محسوب می شوند، اما از نظر پایدار بسیار آسیب پذیر و در عین حال بیشترین آلودگی را دریافت و حمل می کنند. همچنین حوادث شدید آب و هوایی مشخصا و حدقل به صورت بصری، بیشتر بر روی این دسته از منابع قابل شناسایی است. شناخت درست آب های سطحی با روش های هیدرولوژیکی یکی از اهداف ماست.



آب های زیر سطحی - مبانی و مفاهیم و پروژه های تخصصی

آب های زیر سطحی،اهمیت بسیار زیادی در ارتباط یابی بین منابع آب و گیاهان دارند. خشسالی ها و ترسالی ها در این مفهوم خود را بیشتر برای انسان نشان می دهند. در عین حال مهم است که بدانیم اندرکنش آب های زیرزمینی و آب های سطحی بر اساس وضعیت لایه ای که آب های زیرسطحی در آن واقع شده است روی می دهد. شناخت درست آب های سطحی با روش های هیدرولوژیکی یکی از اهداف ماست.



برنامه نویسی منعطف به زبان پایتون

عنوان مهندسی برازنده فردی است که با معادلات یک علم آشنایی مشخصی داشته باشد. آشنایی با معادلات و مفهومات علم هیدرولوژی امکان کار با زبان های اسکریپت منعطفی چون پایتون را فراهم می کند که در نتیجه بسیاری از مسائل و مشکلات تخصصی و استثنا در مهندسی آب، امکان حل دقیق و کامپیوتری را پیدا کنند.



دریافت داده های مکانی پرکاربرد در مهندسی آب

بخش مهمی از خطا در محاسبات مهندسی، منتشر شده از داده های پایه ضعیف است. در این بخش می توانید به مجموعه گسترده ای از داده های مکانی چه در فرمت رستری و چه وکتوری، به منظور استفاده در نرم افزارهای مهندسی دسترسی داشته باشید. به مجموعه به مرور زمان افزوده می شود. همچنین محتوای پیشین در صورت امکان بروزرسانی می شود.



دریافت داده ها و اطلاعات پرکاربرد در مهندسی آب

دامنه وسیع داده ها و اطلاعات محیطی، الزام به دسترسی مطمئن و بروز از این آمار و اطلاعات را نشان می دهد. با توجه به گستردگی منابع دستیابی به داده در سطح اینترنت، ما در اینجا مجموعه بزرگی از داده ها را جمع آوری کرده ایم. شما می تواند به همراه توصیحات به این محتوا دسترسی داشته باشید.



درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools