بایگانی آذر ۱۳۹۷ :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




محاسبه آنلاین دیاگرام Piper ،Stiff و Scholler

 

یک webapp برای نمایش نمودار دیاگرام Piper، Stiff و Scholler ارائه شده است که می تواد خروجی را به صورت تصاویر نموداری و به صورت فایل PDF استخراج کند. Webapp در NodeJS و Python توسعه داده شده است و کاملا رایگان برای همه است. هدف اصلی این webapp، ایجاد یک ابزار کاربر پسند و با حداقل های مورد نیاز جهت ایجاد این استانداردهای کیفیت آب / نمودار هیدروژئوشیمیایی بود. توضیحات در اینجا روش کامل برای به روز رسانی فایل کار را نشان می دهد و سپس نمودار ها را تولید می کند.

پنج سرفصل برنامه وزارت نیرو برای پایان تنش آبی تا سال 1400

معاون شرکت آب و فاضلاب کشور اعلام کرد:

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب کشور با اشاره به برنامه وزارت نیرو برای پایان تنش آبی شهرهای کشور تا سال 1400، گفت: این برنامه دارای پنج سرفصل اجرای پروژه‌های اضطراری، پایدارسازی خدمات از طریق تکمیل پروژه‌های نیمه تمام، مدیریت مصرف، کاهش هدررفت در شبکه‌ها و نیز اصلاح و بازسازی تاسیسات خواهد بود.

منابع آزمون دکتری علوم و مهندسی آب - منابع آب


دکتری علوم و مهندسی آب - منابع آب 

رشته علوم و مهندسی آب منابع آب جزو رشته های امتحانی گروه کشاورزی و منابع طبیعی است. با توجه به دفترچه ثبت نام آزمون دکتری 97، تمامی داوطلبانی که از تمامی رشته ها در مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شدند، می توانند در این کدرشته امتحانی شرکت کنند. رشته علوم و مهندسی آب منابع آب در سال 96 در دوره های روزانه، نوبت دوم و دانشگاه آزاد پذیرش دانشجو داشته است. در ادامه این مقاله به بررسی سوالات و منابع آزمون دکتری علوم و مهندسی آب منابع آب می پردازیم .

مزایا و معایب آبیاری تحت فشار


مزایای آبیاری تحت فشار

______________________

برای بررسی مزایای یک سیستم آبیاری باید به عوامل متعددی توجه نمود، ممکن است یک سیستم آبیاری در شرایطی دارای مزایای بسیار زیادی نسبت به سیستم دیگر باشد و در شرایط دیگر بازده خوبی نداشته باشد.

  • یکنواختی بیشتر پخش آب در زمین ناهماهنگ
  • انجام آبیاری های سبک و سنگین
  • تسهیل در اتوماتیک شدن آبیاری

دانلود کتاب روش های اعتبارسنجی مدل های پیش بینی هیدرولوژیک

 

معرفی محتوای کتاب

این کتاب، روش هایی برای بررسی اعتبار پیش بینی، از جمله ویژگی ها و جوانب مثبت و منفی هر یک را شرح می دهد. به عبارتی در اینجا روش هایی تشریح می شود که از آمار و نمرات سنتی ساده تا روش های دقیق تر تشخیصی و علمی برای صحت یابی پیش بینی در مدل ها استفاده می کند.

مثال های بکار رفته برای هر روش تماما از حیطه مقادیر آب و هوایی استخراج شده اند، اما روش های تایید می توانند به راحتی در زمینه های دیگر و داده های دیگر کاربرد داشته باشند. این روش ها برای تایید برآوردها و پیش بینی مناسب هستند.

تراز آب در سد امیرکبیر همچنان منفی است

مدیر امور بهره برداری از سد و نیروگاه برق‌آبی امیرکبیر گفت: به‌رغم بارش‌های اخیر، تراز آب این سد به عنوان یکی از سدهای تامین‌کننده آب شرب شهر تهران همچنان منفی است.

"مهدی فتوکیان" با اعلام مطلب فوق اظهار داشت: ساخت سد امیرکبیر با هدف تامین آب شرب شهر تهران در سال 1336 آغاز و در سال 1340 به بهره برداری رسید و از همان ابتدا به دلیل موضوعات حاکمیتی تامین آب شرب شهر تهران تحت مدیریت شرکت آب منطقه ای تهران قرار گرفت.

سازمان ملل متحد درخواست ارسالات را آغاز می کند


بخش امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد (سازمان ملل متحد DESA) یک فراخوان برای ارائه راهکارهای خوب، داستان های موفقیت و درس هایی که در پیاده سازی دستور کار 2030 و SDG ها به دست آمده است را آغاز می کند.

تحویل توسط یک سازمان بین المللی، سازمان متشکل از UNA DESA مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد و نتایج به صورت آنلاین در دسترس خواهد بود برای دسترسی آسان و انتشار گسترده.

پاسخ در طبیعت نهفته است


این واقعیت پذیرفته شده است که سرنوشت مردم جهان به هم گره خورده و پیوسته می‌باشد. تغییرات آب و هوایی همراه با افزایش رشد جمعیت جهان و افزایش رقابت بر سر تأمین منابع و رفاه زندگی، سلامت و پایداری کره خاکی را به مخاطره انداخته است. بحران‌های مرتبط با آب و محیط‌ زیست از جمله مهم‌ترین چالش‌های کشورهای مختلف می‌باشد. در این راستا سازمان ملل متحد و جامعه جهانی با معرفی مفهوم توسعه پایدار تلاش نموده‌اند که گام‌های مؤثری در حفظ پایداری زمین بردارند. روز جهانی آب هر ساله با انتخاب موضوع متناسب با اهداف توسعه پایدار به دنبال ترغیب و اشاعه مشارکت جهانی در حل مسائل مرتبط با آب می‌باشد. 

نشست آسیایی شبکه جهانی آب

در دانشگاه فردوسی مشهد؛

هشتمین نشست آسیایی شبکه جهانی آب و اطلاعات توسعه‌ای برای مناطق خشک در شهر مشهد آغاز به‌کار کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به برگزاری دو نشست جهانی و دو نشست ملی در این نشست گفت: هشتمین نشست آسیایی شبکه جهانی آب و اطلاعات توسعه ای برای مناطق خشک(G_WADI) از صبح امروز (دوشنبه) در دانشگاه فردوسی مشهد آغاز شد.

اختراع دستگاه میراب مخزنی خودکار


به‌منظور بهره‌وری در مصارف آب انجام شد؛

اختراع «دستگاه میراب مخزنی خودکار» توسط مخترع ایرانی

برای نخستین بار «دستگاه میراب مخزنی خودکار بهینه‌ساز مکانیکی مصارف آب در کم‌آبی»، توسط همکار شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران ثبت اختراع شد.

"قاسم باسره" مخترع این دستگاه گفت: مکانیزم به‌کار رفته در این دستگاه جمع‌آوری آب‌های مقطعی، کم دبی و یا دبی نامتناسب و رهاسازی آب با دبی بالاتر است که می‌تواند آب را قابل استفاده در مقیاس وسیع‌تر نموده، همچنین با ایجاد امکان استفاده از حداقل‌های ظرفیت آبی، بهره‌وری آن را افزایش داده و درنهایت باعث ارتقای اثربخشی می‌شود.

انتقال آب از شمال به مرکزیت کشور

با وجود این‌که اجرای طرح انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان با تاخیر طولانی مدت روبه رو شد، اما رییس جمهوری در آخرین سخنان خود از حل مشکلات موجود برای اجرای این طرح خبر داد.

طرح انتقال آب خزر به سمنان در کارگروه بررسی تأمین آب استان سمنان در سال ۱۳۸۴ به تصویب رسید و در پی آن، مصوبه هیات دولت در سال ۱۳۸۹ به وزارت نیرو، ابلاغ شد و سرانجام این طرح در سال ۱۳۹۱، به شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به‌عنوان مجری ابلاغ شد.

بررسی میان مدت دهه اقدامات آبی در سال 2023

 

در 28 نوامبر کمیته دوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه ای را تصویب کرد که خواستار بازبینی میان دوره ای از یک دهه اقدامات آبی در سال 2023 بود.

بررسی میان دوره ای از 22 تا 24 مارس سال 2023 در نیویورک برگزار خواهد شد تا با روز جهانی آب هماهنگ شود و بر اهداف دهه ای که در طرح دبیرکل آمده است، دهه 2018 - 2028 اعمال گردد. این قطعنامه همچنین از رئیس مجمع عمومی برای تشکیل جلسه سطح بالا در سال 2021 جهت ارتقای اجرای اهداف مربوط به آب و اهداف برنامه 2030 درخواست می کند.

کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد COP24


کنفرانس 24TH UNFCCC و جلسه طرفین پروتکل کیوتو در تاریخ 2-14 دسامبر در کاتوویتس لهستان برگزار خواهد شد.

در روز 4 دسامبر، UN-Water یک رویداد را تحت عنوان "نقش آب در دستیابی به بی طرفی محیط" سازماندهی کرد. رویداد جانبی نقش اساسی را که آب در مسیر ما برای بی طرف بودن آب و هوا بازی می کند، ارائه می دهد.

یک هیئت با چند شرکت کننده، مخاطبان را در بررسی نقش آب در کاهش تغییرات آب و هوا، از طریق مطالعات موردی از بخش های مختلف و در سراسر جهان، هدایت می کند.

وبینار IWRA با تمرکز بر منابع آب در چین


در روز سه شنبه، 11 دسامبر در ساعت 4 بعدازظهر به وقت چین (ساعت 9 صبح به وقت لندن)، انجمن بین المللی منابع آب (IWRA) یک وبینار با عنوان "مدیریت منابع آب چین در عصر جدید" را میزبانی می کند.

وبینار 90 دقیقه ای رایگان است و برای همه باز است. موضوعات مورد بحث در وبینار عبارتند از:

ابزار ارزیابی کیفی تصاویر لندست QA) ArcGIS Toolbox)

 

ارزیابی کیفیت (QA) باند ها برای ارزیابی مزایای کلی یک پیکسل لندست مفید می باشد. هر پیکسل در گروه QA حاوی مقدار عدد صحیح است که ترکیبی از سطوح بسته بندی شده از شرایط سطح، اتمسفر و سنسور را نشان می دهد که می تواند کیفیت پیکسل های فردی را تحت تأثیر قرار دهد. گروه های QA در حال حاضر با محصولات مبتنی بر مجموعه 1، شامل محصولات Landcount-Level-1 Data Products و Products Data Science Data Landsat ارائه می شوند.

ابزارهای ارزیابی کیفی لندست (QA) که قبلا تاسیس شده است، قابلیت استخراج مقادیر بیتی بسته بندی را به گروه های اختصاصی تنها برای گروه BQA لندست سطح 1 فراهم می کنند؛ این جعبه ابزار مبتنی بر ArcGIS قابلیت طبقه بندی و / یا استخراج مقادیر بیت بسته بندی برای تمام سطوح QA گروه سطح 1 و علوم داده را دارد.

تصاویر زنده از ماهواره لندست 8

 

سایت EarthNow! تصاویری که می توان به تقریب به صورت زمان-واقعی دانست و از اطلاعات لندست 7 و لندست 8 به دست می آید برای کاربران عمومی در معرض نمایش قرار می دهد. این تصاویر توسط USGS تحت عنوان ماهواره های عبوری از زمین را همراه با جریان ویدئویی زنده نمایش می دهد. این ابزار همچنین حلقه های تصویر را از لیستی از موارد ضبط های اخیر انتقال می دهد.

سیلاب 5000 متر مکعبی کارون در سد گتوند آرام گرفت

سیلابی با دبی حدود 5 هزار متر مکعب بر ثانیه که در اثر بارش‌های شدید خوزستان جاری شد بود در مخزن سد گتوند آرام گرفت. بر اساس آمار شرکت منابع آب و نیروی ایران، روز گذشته (15 آذر ماه) از ساعت 16 تا 19 (پیک ساعت 18) 36 میلی‌متر بارندگی در حوزه گتوند و در رودخانه کارون اتفاق افتاد که منجر به وقوع سیلاب با حجم آورد حدود 18 میلیون متر مکعب بین ساعت 20 تا 21 با دبی ورودی به مخزن سد گتوند شد.

بر همین اساس، تراز مخزن در ساعت 20 شب گذشته 204.41 و در ساعت 21 به میزان 204.70 به ثبت رسیده و دبی ورودی به مخزن نیز حدود 2 هزار متر مکعب بر ثانیه گزارش شده است.

بزرگترین پروژه حذف سد در تاریخ ایالات متحده

 

برای رودخانه هایی که سدها باید برداشته شود، USGS دارای تخصص های قابل توجه و پروژه های مداوم در مدیریت زیست محیطی است تا سیلاب های ناخواسته را از بین ببرد و شرایط زیست ماهیان و سایر عوامل اکوسیستمی را بازگرداند.

در سپتامبر 2011، بزرگترین پروژه حذف سد در تاریخ ایالات متحده آغاز شد.

دو سد ساخته شده در رودخانه Elwha در اوایل 1900 با ایجاد دو مخزن در شمال غرب واشنگتن تکمیل گردید. آنها میزان رسوب را به دلتا رودخانه کاهش دادند و مهاجرت ماهی قزل آلا را از طریق پارک ملی المپیک مسدود کردند.

سه مصوبه مهم برای صنعت آب و برق

مدیر کل امور مجلس وزارت نیرو عنوان کرد؛

تصویب سه مصوبه مهم برای صنعت آب و برق با رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی

مدیر کل امور مجلس وزارت نیرو گفت: امروز در جریان بررسی طرح یک فوریتی اصلاح قانون بودجه سال ۹۷ کل کشور، سه مصوبه مهم برای صنعت آب و برق به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

چشمگیر نبودن سیاست‌ها برای علاج‌بخشی دریاچه ارومیه

در کارگاه تخصصی ریزگردهای نمکی مطرح شد:


به اعتقاد فعالان حوزه محیط زیست، شرق دریاچه ارومیه در وضعیت بحرانی ناشی از مسائل زیست محیطی دریاچه ارومیه قرار دارد، ولی در غرب این دریاچه فعالیت‌های پرشتاب اقتصادی به چشم می‌خورد. ضمن آنکه هیچ‌گونه تغییری در سیاست‌های کلان جلوگیری از بحران زیست محیطی این دریاچه صورت نگرفته است.

خلق ثروت آب در گرو بهره‌مندی از استارتاپ


در دومین جشنواره ملی فناوری‌های آب، خاک و محیط زیست مطرح شد

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب و خشکسالی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری گفت: خلق ثروت در حوزه آب از طریق بهره‌مندی از استارتاپ‌ها فراهم می‌شود.


نادرقلی ابراهیمی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب، خاک و محیط زیست در دومین جشنواره و نمایشگاه ملی فناوری‌های آب، خاک و محیط زیست معاونت علمی با بیان اینکه بررسی مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها در دستور کار است، گفت:

فقط ۶ درصد ایرانیان درباره تغییرات آب و هوایی مطالعه می‌کنند


بررسی نگاه ایرانیان نسبت به تغییرات آب و هوایی و گرمایش زمین

برخی پژوهش‌های انجام شده گویای آن است که تنها شش درصد افراد درباره تغییرات آب و هوا مطالعه و اطلاعات مناسب دارند و مابقی افراد یا به­ طورکلی نسبت به محیط زیست بی‌تفاوت هستند یا اطلاعات‌شان بسیار اندک است. البته میزان مطالعه و دغدغه داشتن نسبت به محیط زیست رابطه مستقیمی با طبقه اجتماعی و اقتصادی افراد دارد.



آب های زیرزمینی - مبانی و مفاهیم و پروژه های تخصصی

آبخوان ها و سفره های آب زیرزمینی علی رقم آنکه بخش مهم ذخایر طبیعی آب شیرین جهان را تشکیل می دهند، به دلیل ماهیت پنهان از چشم خود، همواره بیشترین فشار ها را در استفاده های بی رویه بر خود تحمل کرده و تنش اساسی بیلان داشته های آبی یک محدوده در این بخش رخ داده است. مدل ها و شبیه سازهای کامپیوتری شناخته شده ای در این زمینه وجود دارد که از گستردگی کاملی به منظور مطالعات و مدیریت برخوردار است.



آب های سطحی - مبانی و مفاهیم و پروژه های تخصصی

آب های سطحی، اگرچه در دسترس ترین منابع برای بشر محسوب می شوند، اما از نظر پایدار بسیار آسیب پذیر و در عین حال بیشترین آلودگی را دریافت و حمل می کنند. همچنین حوادث شدید آب و هوایی مشخصا و حدقل به صورت بصری، بیشتر بر روی این دسته از منابع قابل شناسایی است. شناخت درست آب های سطحی با روش های هیدرولوژیکی یکی از اهداف ماست.



آب های زیر سطحی - مبانی و مفاهیم و پروژه های تخصصی

آب های زیر سطحی،اهمیت بسیار زیادی در ارتباط یابی بین منابع آب و گیاهان دارند. خشسالی ها و ترسالی ها در این مفهوم خود را بیشتر برای انسان نشان می دهند. در عین حال مهم است که بدانیم اندرکنش آب های زیرزمینی و آب های سطحی بر اساس وضعیت لایه ای که آب های زیرسطحی در آن واقع شده است روی می دهد. شناخت درست آب های سطحی با روش های هیدرولوژیکی یکی از اهداف ماست.



برنامه نویسی منعطف به زبان پایتون

عنوان مهندسی برازنده فردی است که با معادلات یک علم آشنایی مشخصی داشته باشد. آشنایی با معادلات و مفهومات علم هیدرولوژی امکان کار با زبان های اسکریپت منعطفی چون پایتون را فراهم می کند که در نتیجه بسیاری از مسائل و مشکلات تخصصی و استثنا در مهندسی آب، امکان حل دقیق و کامپیوتری را پیدا کنند.



دریافت داده های مکانی پرکاربرد در مهندسی آب

بخش مهمی از خطا در محاسبات مهندسی، منتشر شده از داده های پایه ضعیف است. در این بخش می توانید به مجموعه گسترده ای از داده های مکانی چه در فرمت رستری و چه وکتوری، به منظور استفاده در نرم افزارهای مهندسی دسترسی داشته باشید. به مجموعه به مرور زمان افزوده می شود. همچنین محتوای پیشین در صورت امکان بروزرسانی می شود.



دریافت داده ها و اطلاعات پرکاربرد در مهندسی آب

دامنه وسیع داده ها و اطلاعات محیطی، الزام به دسترسی مطمئن و بروز از این آمار و اطلاعات را نشان می دهد. با توجه به گستردگی منابع دستیابی به داده در سطح اینترنت، ما در اینجا مجموعه بزرگی از داده ها را جمع آوری کرده ایم. شما می تواند به همراه توصیحات به این محتوا دسترسی داشته باشید.



درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools