استخراج نقشه های ژئومورفولوژی با استفاده از GIS :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




استخراج نقشه های ژئومورفولوژی با استفاده از GIS

Geomorphology
 

مدل سازی تکنولوژی سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی: رویکرد یکپارچه جهت نقشه برداری از مناطق بالقوه آب­ های زیرزمینی در زمین های با سازند سخت، حوضه ماموندیار.


در این مقاله، سنجش از دور، ارزیابی مدل های دیجیتالی ارتفاع (DEM)، سیستم های اطلاعات جغرافیایی (GIS) و تکنیک های کار میدانی به منظور مطالعه شرایط آب های زیرزمینی در حوضه Mamundiyar، Tamilnadu با یکدیگر ترکیب شده اند. چندین تکنیک پردازش تصویر دیجیتال، از جمله کامپوزیت رنگ استاندارد، (intensity-hue-saturation (IHS بسط (transformation and decorrelation (DS برای طرح بندی انواع سنگ ها استفاده شد. از تحلیل داده های سنجش از دور جهت تولید نقشه های سنگ شناسی و نیز طرح بندی استفاده گردید. از DEM ها نیز برای طرح بندی و نقشه برداری ژئومورفولوژی مورد استفاده قرار گرفت. همه لایه های موضوعی ادغام و در یک سیستم اطلاعات جغرافیایی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج کلی نشان می دهد که استفاده از سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی ابزار بالقوه قدرتمندی را برای مطالعه منابع آب های زیرزمینی و طراحی یک طرح اکتشافی مناسب فراهم می نماید.


مقدمه

فناوری مکانی با مزایای آن از جمله در دسترس بودن و دستکاری داده های مکانی، طیفی و زمانی در مدت زمانی کوتاه مناطق بزرگ و غیر قابل دسترس را تحت پوشش قرار می دهند، به ابزاری بسیار مفید جهت دسترسی، نظارت و حفاظت از منابع آب زیرزمینی تبدیل شده اند. مسائل بسیاری در توسعه منابع آب های زیرزمینی در مناطق با سازند های سخت وجود دارد. گستردگی و نامنظمی تنوع پارامترهای رژیم آبخوان؛ تنوع مکانی مشخصه این پارامترها نسبت به علل دیگر، حرکات تکتونیکی و درجه هوا زدگی سنگهای نزدیک به سطح (Barker و همکاران، 2001). این فرآیندها، تخلخل مستقیم یا غیر مستقیم ثانویه در سخره های سخت را تا حدی متغیر می سازد. در نتیجه، پتانسیل آب زیرزمینی نیز به طور قابل توجهی از جایی به جای دیگر متفاوت است، گاهی اوقات در چند متر و حتی در تشکیلات زمین شناسی یکسان، بارش کم، تبخیر بالا و رواناب تغذیه سیستم آب های زیرزمینی را محدود می سازد (Rangarajan و Athavale، 2000).


برای چند دهه، فناوری زمین مکانی با موفقیت برای نقشه برداری و استخراج ساختارهای سطحی استفاده شده است و در نتیجه بخش جدایی ناپذیر از ژئومورفولوژی کاربردی گشته است. با توجه به مطالعات گسترده مانند تشخیص اشکال اراضی، تجزیه و تحلیل توزیع ویژگی ها یا پوشش زمین، ثابت گردیده است که تفسیر بصری از عکس های هوایی با استفاده از این تکنولوژی بسیار موثر بوده و مزیت های آن جهت بررسی بخوبی مستند شده است. قدرت تفکیک مکانی بالا از عکس های موجود در هوا یک منبع اطلاعات با ارزش، برای تشخیص لندفرم های کوچک تر را فراهم می کند (متر به دسی متر). با این حال، مجموعه داده های جدیدتر مانند تصاویر ماهواره ای با وضوح بالا و مدل های رقومی ارتفاع (DEM) با توجه به مزایای متعدد و کیفیت های گوناگون (به عنوان مثال سطح بالایی از جزئیات، خواص چند طیفی، و افزایش پوشش جهانی) تدریجا به ابزاری محبوب تر تبدیل شده اند. به خصوص دقت داده های ماهواره هایی مانند Quickbird با فاصله نمونه برداری زمین از 6/0 متر می توانند با عکاس برداری های هوایی به رقابت بپردازند. و نیز امکان نقشه برداری در مقیاس بین 1:25000 و 1:2500 را می دهند (Manning، 2007). مدل های رقومی و تصاویر ماهواره ای جهت تشخیص واحدهای ژئومورفولوژی و ویژگی های امدادی مختلف مانند لندفرم یخبندان و یا لندفرم بادی یا برای ارزیابی ارتباط لندفرم و پوشش زمین بکار رفته است. یکپارچه سازی سنجش از دور و اطلاعات مشتق شده از مدل های رقومی ارتفاع به طور گسترده مورد ارزیابی گرفته است و با موفقیت برای چندین سال، جهت تشخیص اشکال اراضی زمین در اندازه های مختلف از آن در روش سلسله مراتبی مورد استفاده قرار گرفته است.



در این مقاله، با بکارگیری روش های یکپارچه سنجش از دور و GIS در حوضه Mamundiyar (عوارض زمینی سنگ سخت)، مناطق مساعد تجمع آب های زیرزمینی از طریق بررسی زمین مکانی ژئومورفولوژی، زمین شناسی، انحنا و دیگر پارامترهای موضوعی مشخص گردیده اند. اهداف خاص عبارتند از:

  • آماده سازی نقشه های موضوعی از منطقه، مانند لیتولوژی، گسل ها، ژئومورفولوژی، کاربری اراضی / پوشش اراضی و شیب، از اطلاعات سنجش از دور و منابع داده های دیگر مانند مدل رقومی ارتفاع (DEM).
  • بررسی اجزاء کنترل آب های زیرزمینی با ترکیب مطالعات سنجش از راه دور، DEM و فیلد های مطالعاتی.
  • شناسایی و تعیین مناطق بالقوه برای به دست آوردن آب های زیرزمینی از طریق ادغام نقشه های مختلف موضوعی در یک سیستم اطلاعات جغرافیایی.


درباره منطقه مطالعاتی

حوضه Mamundiyar، Tamilnadu (هند) در عوارض زمینی سنگ سخت قرار گرفته است. آب های زیرزمینی فقط در مناطق هوازده و شکستگی ها موجود است. در این مناطق منابع آب مطمئن اسمی بوده و بسیاری از کشاورزان به آب های زیرزمینی جهت مقاصد شرب و آبیاری وابسته هستند. میانگین بارش سالانه حدود 464 میلی متر است که بیشتر به عنوان رواناب سطحی و تبخیر از دست داده می شود؛ و تنها یک پنجم از آن است صرف تغذیه آب های زیرزمینی می گردد. بنابراین، توسعه آب های زیرزمینی اهمیت زیادی در بهبود کیفیت زندگی مردم محروم و آسیب پذیر این حوضه با بهبود دسترسی به آب آشامیدنی سالم دارد. تلاش به منظور جمع آوری حداکثر اطلاعات در مورد مناطق هیدرولوژیکی زیرسطحی مساعد برای تجمع آب های زیرزمینی با استفاده از یک ترکیب مناسب از تکنیک های متفاوت به مانند: تصاویر ماهواره ای، شناسایی مناطق هیدرولوژیکی و... است. یکپارچه سازی آگاهانه از داده های موجود به تمرکز در مناطق هدف و سایت های حفاری آتی کمک شایانی کرد.


حوضه Mamundiyar بیش از حدود 720 کیلومتر مربع گسترش یافته است. و بین عرض 25°10 و 40°10 شمال جغرافیایی و طول 10°78 و 30°78 شرق جغرافیایی در بخش جنوبی Tamilnadu، هند قرار گرفته است (شکل 1). رودخانه Mamundiyar از ارتفاع 315 متر بالاتر از بخش Irungadu تپه ها سرچشمه گرفته و به رودخانه Ariyavur در نزدیکی Maravanur در حدود 25 کیلومتری جنوب غرب Tiruchirapalli می پیوندد. مناطق غرب، شمال غرب و جنوب غربی با وجود تپه های رسوبی مشخص می شود. حوضه به طور کلی به جز در فصل زمستان گرم و خشک است. میانگین دمای حداکثر ماهانه از 37 سانتی گراد در ماه می تا 29 درجه سانتی گراد در ماه دسامبر متغیر است. در حالی که متوسط حداقل درجه حرارت ماهانه در محدوده 27 درجه سانتیگراد در ماه ژوئن تا 20 درجه سانتی گراد در ماه ژانویه است. منطقه مذکور به طور متوسط در حدود 464 میلی متر بارش سالانه دریافت می کند. رواناب سطحی به جریان های سریع و آبراهه ها منتقل می شود. بارش منبع تغذیه مستقیم و جریان بازگشتی آب آبیاری منبع غیر مستقیم تغذیه آب های زیرزمینی در حوضه هیدروگرافی Mamundiyar است. منطقه مورد مطالعه به طور عمده به باران های موسمی شمال شرق که توسط جبهه های کم فشار در خلیج جنوبی بنگال ایجاد شده، وابسته است. بسیاری از کشاورزان  به آب های زیرزمینی جهت برطرف نمودن نیازهای آبیاری وابسته می باشند. چند مخزن در سراسر این آبراهه وجود دارد، با این حال بسیاری از این مخازن خشک باقی می مانند. به منظور مدیریت و توسعه طرح های پایدار، ترسیم زون آب های زیرزمینی بالقوه امری حیاتی است.

















نظرات (۳)

  • آواتار کامنت majiddanesh

    با سلام-بسیار عالی و ممنون

  • آواتار کامنت بهزاد سرهادی وبسايت

    لینک دانلود اصل مقاله + ترجمه فارسی مقاله + اسلاید تهیه شده از همین مقاله توسط این نویسنده... در سایت قرار داده شد.

  • آواتار کامنت masod rezaei وبسايت

    سلام دوست عزیز مطالب خوبی دارین موفق باشید.

    مسعود رضایی

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools