جدول تعیین حریم رودخانه بر اساس دبی آب :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




جدول تعیین حریم رودخانه بر اساس دبی آب


حریم: آن قسمت از اراضی اطراف رودخانه، مسیل، نهر طبیعی یا سنتی، مرداب و برکه‌های طبیعی است که بلافاصله پس از بستر قرار دارد و به‌ عنوان حق ارتفاق برای کمال انتفاع و حفاظت کمی و کیفی آنها لازم است و طبق مقررات این آیین‌نامه توسط وزارت نیرو یا شرکت‌های آب منطقه‌ای تعیین می‌گردد.‌ بیشتر تمدن‌ها در کنار رودخانه‌ها به وجود آمدند. انسان‌های اولیه نیز این را فهمیده بودند که برای استفاده بهینه از منابع رود خانه باید حریم آن را حفظ کرد. به مرور زمان و با دور شدن انسان‌ها از رود خانه‌ها این پیوند تا حدی از بین رفت و با اجرای طرح‌های عمرانی، شهرک سازی در حریم رود خانه باعث از بین رفتن محیط زیست شد. 

با توجه به ماده 2 قانون توزیع عادلانه آب، کلیه بسترها و حریم رودخانه در اختیار حکومت جمهوری اسلامی ایران است و تعیین حریم برای انتفاع و حفاظت کمی و کیفی طبق آیین نامه این قانون تعیین می‌شود.


تعریف حریم

اطراف رودخانه، مسیل، نهر یا برکه طبیعی که بعد از بستر قرار دارد. حریم رودخانه‌های طبیعی چه آب فصلی باشد و چه آب دایمی باشد بین ۱ تا ۲۰ متر است.


ساخت و ساز در حریم

رودخانه‌ها و مناطق اطراف آن جزو مناطقی هستند که برای امکاناتی که دارند مورد توجه ساخت و ساز گرفته‌اند که مهمترین آن‌ها نزدیک بودن و در دسترس بودن آب است. اگر ساخت و ساز در کنار رودخانه انجام شود در وقوع سیل می‌تواند خسارت‌های زیادی را وارد کند. به این حالت که در کنار رود خانه‌ها ساخت و ساز انجام می‌شود تعرض به حریم رودخانه می‌گویند.


تعرض به حریم رودخانه در قانون

بر پایه قانون هرگونه ساخت وساز در برابر رود خانه و مناطق حفاظت شده ممنوع است و طبق این قانون نباید ساخت و ساز در این گونه مکان‌ها انجام گیرد.


خطرات

برداشت بی رویه شن و ماسه برای ساخت ساز باعث سیل می‌شود. رعایت حریم رود خانه موجب سلامتی شده و خسارت ناشی از سیل را کاهش می‌دهد.


ساخت وساز در حریم رودخانه‌ها؟

ایجاد هر نوع اعیانی و دخل و تصرف در حریم و بستر رودخانه‌ها ممنوع مگر با اجازه وزارت نیرو.

ماده 13 قانون توزیع عادلانه آب اشعار می‌دارد: «وزارتخانه‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی، شهرداری‌ها و همچنین سازمان‌ها و نهادهای وابسته به دولت مکلفند قبل از اجرای طرح‌های‌ مربوط به خود و صدور پروانه لازم بستر و حریم رودخانه‌ها، انهار، مسیل‌ها، مرداب‌ها و برکه‌های طبیعی را استعلام نمایند. هر نوع تصرف در بستر و حریم‌ منوط به موافقت کتبی و قبلی وزارت نیرو است. متخلفان از این ماده طبق مقررات موضوعه تعقیب و مجازات خواهند شد.» همچنین تبصره 4 ماده 2 همان قانون این اجازه را به وزارت نیرو داده که با اجازه و نظارت دادستان یا نماینده او اقدام به تخلیه و قلع اعیانی‌های موجود در بستر و حریم رودخانه‌ها که بدون اخذ مجوز از وزارت نیرو احداث گردیده، نماید.


خرید و فروش حریم و بستر رودخانه‌ها

خرید و فروش بستر رودخانه‌ها مطلقاً ممنوع است ولی با توجه ماده 7 آیین نامه بستر و حریم رودخانه گاهی جهت کشت با موافقت کتبی و قبلی‌ شرکت آب منطقه‌ای ذی‌ربط به صورت اجاره و رعایت اولویت برای مجاوران بلامانع است، ولی مستأجر به هیچ وجه حق ایجاد اعیانی و غرس نهال و‌ درخت (‌بجز زراعت سطحی) را ندارد. در این خصوص در قانون به‌طور صریح جرم‌انگاری نشده است. از آنجا که بر اساس اصل 45 قانون اساسی کلیه آب‌های جاری و انهار و رودهای طبیعی از مشترکات عمومی بوده و در اختیار حکومت اسلامی می‌باشد لذا اشخاصی که اقدام به هرگونه تصرف غیرمجاز در این اموال نمایند باستناد ماده 690 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات قابل تعقیب و مجازات خواهند بود.


جدول تعیین حریم رودخانه بر اساس دبی آب 


توجه: حریم را از مرزهای بستر رودخانه (و نه از مرکز آن) اندازه می گیرند. همچنین منظور از دبی عبوری از رودخانه، مقدار جریانی است که در مواقع سیلابی و با دوره های بازگشت مشخص و ملاک از منظر قانون از آن عبور می کند. مقدار و دوره های بازگشت سیل عبوری از رودخانه باید توسط کارشناس مهندسی منابع آب و با استناد به آیین نامه ها تعیین شود. افراد غیر متخصص می تواند با مراجعه به کانون کارشناسان رسمی دادگستری شهر خود، نسبت به انجام محاسبات و دریافت گزارش های قابل استناد (حقوقی) اقدام کنند.


در همین رابطه نگاه کنید به:

اندازه حریم کیفی منابع آب و تقسیم بندی آن

دستورالعمل ناحیه‌بندی استقرار کاربری در حریم کیفی منابع آب سطحی - اصطلاحات












نظرات (۱)

  • آواتار کامنت اکرم زمان فشم

    چرا منطقه رودبار قصران که کلش ۱۵۰ متر این قانون الان اجرا و تصویب کردن

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools