هشدار برای از دست دادن منابع آبی "دماوند" بر اثر افزایش دما و سیل :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




هشدار برای از دست دادن منابع آبی "دماوند" بر اثر افزایش دما و سیل


مدیرکل هواشناسی استان مازندران با رد انتساب سیل اوایل شهریورماه دماوند به بارش‌های سیل‌آسا گفت: بر اساس مطالعات ما دما در ارتفاع ۴ هزار متری این قله ۲۶ درجه سانتی‌گراد بوده است.

سید محمدرضا رضوی امروز در دومین نشست پایش آتشفشان دماوند با تاکید بر اینکه در کشور اطلاعات دقیقی از فعالیت این آتشفشان وجود ندارد، افزود: سیل هفته اول شهریورماه سال جاری در گزانه ناشی از تغییرات اقلیم بوده است؛ چراکه در تابستان سال جاری دمای ۴ هزار متری این قله ۲۶ درجه سانتی‌گراد بوده است.


به گفته این مقام مسوول دمای منطقه در تابستان امسال ۴.۵ درجه افزایش داشته و در ۲۵ روز از فصل تابستان دمای هوا بیش از ۱۶ درجه سانتی‌گراد بوده است.


وی با اشاره به مشاهدات عینی خود از این قله، یادآور شد: در سفری که به این قله در قبل از وقوع سیل داشتیم، صدایی همانند خروج بخار شنیده می‌شد که در ابتدا تصور بر حضور مارها در منطقه بود، ولی با بررسی‌های انجام‌شده مشاهده کردیم که بعد از هر صدایی که شنیده می‌شد، بخاری از قله برخاسته می‌شود.


رضوی ادامه داد: ما مشاهده کردیم که در این پدیده کوه‌های یخی از قله جدا می‌شود و با برخورد با زمین‌های گوگردی زرد رنگ، بخاری از آنها متصاعد می‌شد.


وی با بیان اینکه سیل از دره "یخار" جاری شد، خاطر نشان کرد: این دره تنها جایی است که فاقد پوشش گیاهی است.


مدیرکل هواشناسی استان مازندران با رد منتسب کردن این سیل با وقوع بارش‌های سیل‌آسا، افزود: درباره وقوع این سیل اظهار نظرهای مختلفی صورت گرفت که همگی آنها ناشی از اظهار نظرهای شخصی بوده و هیچ اطلاع دقیق و علمی در این باره در دست نبود.


رضوی ادامه داد: از آنجایی که استان مازندران از آب‌های قله آتشفشان برای کشاورزی تغذیه می‌کند، ما نگران از دست دادن این منبع آبی بزرگ هستیم.


وی با اشاره به دمای ۳۷ درجه سانتی‌گراد در ارتفاع ۲ هزار متری قله دماوند، اظهار کرد: پیشنهاد می‌شود برای بررسی وضعیت دماوند ایستگاهی در "رینه" به عنوان نزدیکترین منطقه به قله احداث شود و سازمان هواشناسی نیز آمادگی دارد تا فضای لازم را برای نصب دستگاه‌های شتابنگار و لرزه‌نگار در منطقه ایجاد کند.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools