دستورالعمل رفتار سنجی کمی آب های زیرزمینی :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




دستورالعمل رفتار سنجی کمی آب های زیرزمینی

    این دستورالعمل، به منظور ارائه شیوه مناسب بررسی و کنترل تغییرات کمی آب زیرزمینی تهیه شده است. از آن جایی که تاثیر عوامل مختلف طبیعی و مصنوعی (دخالت انسان) بر رفتار کمی آبخوان ها و منابع آب زیرزمینی به صورت تغییرات در سطح آب زیرزمینی و تغییر در آبدهی منابع در حال بهره برداری نمایان می شود لذا، عمده مطالب مورد بررسی دستورالعمل در ارتباط با این دو عامل متغیر آب زیرزمینی می باشد. در این دستورالعمل، ابتدا اهداف، دامنه کاربرد و اصطلاحات اساسی تعریف شده و سپس مسایل اصلی از جمله ضوابط ایجاد شبکه رفتارسنجی آب زیرزمینی شامل چاه های مشاهده ای، پیزومتر و منابع انتخابی معرف بهره برداری، مدیریت آن ها، برنامه ریزی و روش های برداشت، ثبت، ذخیره سازی و ارائه اطلاعات کمیاب زیرزمینی، همچنین مشخصات هیدرولیکی سیستم های آب زیرزمینی، نقش عوامل تاثیرگذار بر آبخوان ها و بالاخره نتیجه گیری نهایی برای پیش بینی آینده آبخوان، بررسی و به تفصیل شرح داده شده است.

 هدف

    هدف اصلی رفتارسنجی کمی آب های زیرزمینی، بررسی و تعیین میزان اثرات عوامل مختلف موثر در رفتار آبخوان ها است که به صورت تغییرات سطح آب زیرزمینی از نظر زمانی و مکانی ظاهر می شود. این تغییرات یا ناشی از عوامل طبیعی و اقلیمی است و یا متاثر از تنش های مصنوعی وارد بر آبخوان ها. اهداف رفتارسنجی، معمولا متاثر از اهداف مطالعه و تحقیق بوده و نتایج آن می تواند در سطح محلی، منطقه ای و ملی مطرح شود. مسلما برای نیل به اهداف رفتارسنجی کمی آب های زیرزمینی باید از کلیه عوامل و ابزارهای ذیربط بهره گرفت و داده ها جمع آوری، کنترل، ذخیره و پردازش شود.

    تحلیل نتایج به دست آمده از مجموع بررسی ها، واکنش آبخوان را در مقابل تنش های مختلف طبیعی و مصنوعی مشخص کرده و براساس این نتایج، نقش هر کدام از عوامل تاثیرگذار تعیین می شود که در نهایت در پیش بینی رفتار آتی آبخوان و مدیریت آن مورد استفاده قرار می گیرد.

دامنه کاربرد

    این دستورالعمل در بررسی های کمی منابع آب زیرزمینی، از جمله اندازه گیری های آبدهی و نوسانات سطح آب زیرزمینی به منظور تعیین میزان تخلیه آبخوان ها و تغییرات حجم ذخیره آن ها در طول زمان کاربرد دارد.

دریافت دستورالعمل رفتار سنجی کمی آب های زیرزمینی

حجم فایل: 4 مگابایت












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools