دانلود ویدئو آموزش فارسی و نمونه مسأله حل شده با نرم افزار SEEP/W :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




دانلود ویدئو آموزش فارسی و نمونه مسأله حل شده با نرم افزار SEEP/W

معرفی نرم افزار

Seep/w یک محصول نرم افزاری با المانهای متناهی است که از آن می‌توان در مدل سازی نحوه جابجایی و توزیع فشار آب منفذی در داخل مواد متخلخل مثل خاک و صخره استفاده کرد. فرمولاسیون جامع و گسترده آن امکان آنالیز مسائل ساده و بسیار پیچیده نشت آب را فراهم می‌آورد. این نرم افزار در آنالیز و طراحی پروژه‌های ژئوتکنیکی، عمرانی، هیدرولوژیکی و معدن کاربرد دارد. Seep/w یک محصول گرافیکی با حافظه 32 bit است که تحت میکروسافت ویندوز کار می‌کند.


کاربردها

Seep/w یک برنامه کلی آنالیز نشت آب است که هم جریان محیطهای اشباع و هم غیر اشباع را مدل سازی می‌کند. خیلی بهتر از دیگر نرم افزارهای مشابه می‌تواند مسائل واقعی را حل کند و محدوده وسیعتری را نیز پوشش می‌دهد. برای اینکه نتایج آنالیز به طور فیزیکی واقعی باشند لازم است که در مدل سازی آب زیرزمینی جریان غیراشباع را نیز در نظر بگیریم. در خاکها، ضریب هدایت هیدرولیکی و میزان گنجایش حجمی آب، یا آب ذخیره شده به صورت تابعی از فشار آب منفذی تغییر می‌کند. نرم افزار seep/w ، این روابط را به صورت تابع پیوسته‌ای مدل سازی میکند. اکثر دیگر نرم افزار‌های مشابه این مسئله را در نظر نمی‌گیرند. که به جای آن از یک سری فرضیات غیر واقعی فیزیکی استفاده می‌کنند که در واقع توابعی مرحله‌ای هستند. به عنوان مثال، درفشار آب منفذی صفر و بزرگتر از آن (یعنی زیر سطح ایستابی آب)، مقدار هدایت هیدرولیکی آب به صورت اشباع فرض می‌شود و یا در فشار آب منفذی کوچکتر از صفر (یعنی بالای سطح ایستابی آب)، مقدار هدایت هیدرولیکی آب صفر است. استفاده از چنین توابع مرحله‌ای غیر واقعی در مدل سازی قابلیت هدایت هیدرولیکی خاک و میزان گنجایش حجمی آب می‌تواند منجر به نتایج نادرست شود. در این مجموعه نمونه‌هایی از گونه‌های مختلف مسائلی را که می‌توان با استفاده از نرم افزار مدل سازی کرد، آورده شده است. در اینجا بر روی مسائلی که دارای آنالیز جریان هم در محیطهای اشباع و هم غیر اشباع هستند بیشتر تاکید شده است چرا که مدلهایی که فقط می‌توانند جریان اشباع را بررسی کنند، کفایت نمی‌کند.


جریان نا محبوس

Seep/w می‌تواند مسائل مربوط به جریان نامحبوس را به راحتی حل کند چرا که برای محاسبات جریان اشباع و هم غیر اشباع فرموله شده است. این نرم افزار تمام منطقه‌ای را که جریان در آن وجود دارد به صورت شبکه‌ای از المانهای متناهی در می‌آورد. بعد از اینکه یک جواب همگرا به دست آمد، خط کانتور مربوط به فشار آب صفر سطح جدا کننده در شبکه خواهد بود که در شکل زیر نیز سطح جدا کننده را میتوانید مشاهده کنید. این سطح مرز جریان نیست بلکه به طور ساده می‌توان گفت که خطی است که فشار آب منفذی در امتداد آن صفر است. این امر نه تنها آنالیز جریان غیر محبوس را ساده می‌کند بلکه مزیت دیگر آن این است که جریان موئین واقع در بالای سطح جدا کننده که در محاسبه میزان جریان کل یک مؤلفه مهم به حساب می‌آید را نیز در حل مسئله در نظر می‌گیرد. این بخش از جریان (جریان موئین) با بردارهای جریانی که بالای سطح جدا کننده هستند نشان داده شده‌اند.


پیش گفتار مکانیک خاک:
خاک در زندگی بشر نقش های گوناگونی دارد . از نقطه نظر مهندسی، نقش خاک به عنوان تکیه گاهی که باید در مقابل نیروها و تنش های ناشی از احداث ساختمان ها و راه ها مقاومت کند و نیز به عنوان مصالح ساختمانی) در پروژه هایی نظیر راه سازی، سدهای خاکی، خاکریزها، سیل بندها و ... (حایز اهمیت است . ارزیابی خاک ها از نقطه نظر کاربردشان به عنوان مصالح ساختمانی، بررسی مقاومت خاک ها در مقابل تنش های وارده در شرایط حاضر و در شرایط پیش بینی شده و نیز مطالعه نیروهایی که خاک به بعضی ابنیه وارد می کند ، موضوع علم مکانیک خاک می باشد.

مجموعه ی Geo–Studio
نرم افزار Geo – Studio از جمله برنامه های ژئوتکنیکی مبتنی بر المان های محدود (Finite elements) بوده و از طریق آن می توان آنالیزهایی از قبیل تنش کرنش، جریان، تراوش، پایداری شیب ها، آنالیز دینامیکی و هم چنین شرایط افت سریع را یررسی - کرد. این نرم افزار شامل قسمت های SIGMA/W برای آنالیز تنش کرنش، SEEP/W برای آنالیز جریان و تراوش، SLOPE/W برای آنالیز پایداری شیب، QUAKE/W برای آنالیز دینامیکی، TEMP/W برای آنالیز توزیع دما در خاک، CTRAN/W برای آنالیز توزیع آلاینده ها در خاک و VADOSE/W برای آنالیز شرایط محیطی) از قبیل خورشید، گیاهان، بارش و... (بر خاک است. قابل توجه است که در نسخه ی 2007 این برنامه، آنالیز AIR/W اضافه شده که مربوط به مدل سازی جریان هوا است. لازم به ذکر است که تمامی قسمت های این نرم افزار به غیر از SLOPE/W از روش المان محدود استفاده می کنند و تنها در این بخش از نرم افزار، روش های ترسیمی به کار رفته است.

نرم افزار SEEP/W
این بخش از نرم افزار GEO – STUDIO 2007 مربوط به بررسی شرایط تراوش و جریان آب در خاک است. از قابلیت های این بخش از برنامه ترسیم تراز عبوری از درون خاک، بردارهای سرعت، ترسیم خطوط جریان و هم پتانسیل و محاسبه دبی عبوری برای مقطع مشخصی از خاک است. هم چنین این برنامه این قابلیت را دارد که در شرایط جریان پایدار (Steady Flow) آنالیز را انجام داده و شرایط آب و خاک را در حالت های مرحله ای بررسی کند. لازم به ذکر است که این برنامه این قابلیت را دارد که مدل گرافیکی را از هر قسمت به قسمت دیگر وارد کند و سپس مدل گرافیکی موجود را برای آنالیز موزد نظر تکمیل کند. نرم افزار SEEP/W از جمله نرم افزار هایی است که به صورت مدل عددی (Numerical Method) عمل می کند. یکی از قوی ترین وجوه مدل های عددی ایجاد محیطی جهت درک پروسه های فیزیکی در ذهن انسان است، هم چنین این مدل ها می توانند منجربه تأیید ذهنیات و تفکرات در مورد مسئله و کمک به تنظیم آنها گردند . مدل های عددی قادر هستند تصویر ذهنی را نسبت به مسئله تعدیل کرده و کاربر را در درک هرچه بیش تر یاری نمایند. یکی از درس های مهم در مورد مدل های عددی در استفاده از مدل های کامپیوتری توانایی ارتقای قضاوت مهندسی است نه ارتقای توانایی پیش بینی. اگر چه ابزار های کامپیوتری توانایی پیش بینی ما را نسبت به محاسبات دستی، تکنیک های گرافیکی و راه حل های فلسفی بالا می برند، ولی هنوز، "پیش بینی" مزیت اصلی آن ها نیست. باید به خاطر داشت که جذبه مدل های عددی در ترکیبی از لطافت قضاوت انسان و قدرت الکترونیکی کامپیوتر است.
Soil region , lines & points:
Geo – Studio از Soil region , lines & points به منظور تعریف هندسه ی مسئله و ساده سازی مش بندی ها (در عناوین بعدی مش بندی ها توضیح داده شده است) استفاده می کند. region درک شهودی از نمای کار و راه کار مؤلفه های سیستم را به کاربر می دهد. استفاده از region به منظور تقسیم بندی نواحی به ناحیه های کوچک تر، کار روی آن ها و سپس به هم چسباندن آنهاست که شبیه همان کاری که در مورد المان های محدود انجام می دادیم است. Region ممکن است به شکل آزاد (Free)، سه گوش و چهار ضلعی باشد. هر بخشی از لبه ها را که بین دو point قرار می گیرد یک line گویند. خود نقاط و خطوط ممکن است دارای ویژگی و خاصیت باشند. هیچ محدودیتی در مورد تعداد نقاط در محدوده کاری وجود ندارد، البته بدیهی است که همواره سعی بر ساده سازی کار است. طبق تعریف، گره ها (Nodes) در محل این نقاط قرار دارند و حتی در صورت نیاز با قرار دادن و افزودن نقاط می توان شرایط مرزی را بهتر تعریف نمود. یک نوع از region هم وجود دارد به نام Circular region که در تعریف کالورت ها، تونل ها و لوله کاربرد دارد.

Element Nodes:
همان طور که بیان شد از ارکان مهم و اساسی المان های محدود، گره ها هستند که در لبه یا گوشه ی المان ها وجود دارند. گره ها برای اهدافی چون محاسبه ی پارامترهای هندسی مانند طول، مساحت و حجم، به منظور محاسبات مجهولات داخل المان ها مثل ارتفاع هیدرولیکی و فشار آب منفذی در بحث تراوش، و تعریف معادلات به کار می روند.

Meshing & Geometry:
مدل های المان محدود (Finite Elements) بر مبنای تقسیم کردن چیزی به قطعات کوچک تر استوار می باشند که شرح رفتار یا واکنش بخش های مختلف را به صورت منفرد مهیا ساخته و در پایان با اتصال آن ها رفتار کل ماده مشخص خواهد شد. این پروسه ی تقسیم به قطعات کوچک را مش بندی (Meshing or Discretization) گویند و قطعات را به عنوان المان های محدود می شناسند. در Geo – Studio هندسه ی مدل در اجتماع این مش هاست که ماهیت می یابد. به علاوه الگوریتم ساخت مش ها به صورت اتوماتیک بوده و به اندازه ی کافی قادر به رفتار مناسب و تحلیل عددی قوی ای هست که دیگر نیازی به تلاش اضافه از طرف کاربر نمی باشد، ولی هم چنان می توان اندازه، شکل و تعداد این مش ها را در حین اجرای برنامه تغییر داد. Finite Elements دارای سه بخش مهم شامل Boundary Condition  Material properties و Meshing می شوند.

Material Models & Properties:
چهار مدل ماده در SEEP/W وجود دارد:
اول None: برای تعریف قسمتی که از کار حذف شده و یا فعلاً مورد استفاده در آنالیز نشت نمی باشد.
دوم Saturated Only: به منظور تعریف ناحیه ای از خاک که زیر سطح ایستابی قرار دارد و همواره دارای فشار آب منفذی مثبت است استفاده می شود. در این مورد باید دقت کرد که در صورت تعریف ماده به این صورت اگر قسمتی از خاک به صورت غیر اشباع باشد، مدل همچنان آن را با فرض اشباع در نظر گرفته و اقدام به آنالیز مسئله می کند که بدیهی است در این صورت پاسخ مطلوبی در اختیار کاربر قرار نخواهد گرفت.
سوم Model Saturated / Unsaturated: این حالت از ماده زمانی تعریف می شود که خاک هر دو حالت اشباع و غیر اشباع را دارد و یا اینکه کاربر در مورد اشباع بودن کامل پروفیل خاک اطمینان ندارد.
چهارم Interface model: این حالت در مورد اتصالاتی سطحی و برای تعریف مواردی چون Cut – off ها و Blanket ها مورد استفاده قرار می گیرد.

(Boundary Conditions (B.C:
تعیین کردن شرایط مرزی (BC) یکی از کلیدهای حل مسئله در آنالیز عددی می باشد؛ چرا که توانایی کنترل شرایط مرزی آنالیز را تقویت می کند. بدون این شرایط مرزی نمی توان راه حلی دید. چه چیزی سبب ایجاد جریان می شود؟ ارتفاع کل! گاهی اوقات تعیین این شرایط مرزی بسیار ساده است مثلاً در تعریف شرایط مرزی برای یک مخزن که دارای ارتفاع مشخصی آب است، ارتفاع هد آزاد بالای مخزن به عنوان شرایط مرز تلقی می شود. البته همواره تعیین این BC ها به این سادگی نبوده و نیاز به مهارت کاربر و ارایه ی نقشه وجود دارد، حتی ممکن است این شرایط مرزی خود قسمتی از مجهولات باشند که باید به کمک آنها اقدام به حل نماییم، به عنوان مثال همواره فشار آب منفذی بر روی صفحات Seepage برابر صفر است و می تواند به عنوان شرط مرزی در نظر گرفته شود ولی سایز این صفحات مشخص نیست. حتی در حالتی که مسئله به صورت Transient حل می شود، شرایط مرزی ممکن است نسبت به زمان تغییر یابند و این بر پیچیدگی مسئله می افزاید ، بنابراین کاربر همواره باید درک صحیحی از فیزیک این BC ها داشته باشد. برای اطمینان بخشی به کاربر در این مورد که آیا مسئله با توجه به شرایط مرزی خود حداقل در مرزها پاسخ مطلوبی را در بر خواهد داشت نرم افزار SEEP/W از یک گزینه ی مقایسه ای به نام Verify استفاده می کند و همان گونه که ذکر شد یک اطمینان بخشی اولیه از تعریف شرایط مرزی توسط کاربر قبل از حل نهایی کار به وی می بخشد.
(Hydraulic Conductivity (K:
توانایی خاک برای انتقال یا هدایت آب تحت شرایط اشباع و غیر اشباع با تابع هدایت هیدرولیکی مشخص می شود. K باید برای تمامی موادی که در ناحیه ی غیر اشباع قرار دارند وارد شود، دقت شود که حتی اگر K را تخمین (Estimate) بزنیم، نتیجه واقعی تر خواهد بود تا آن را به صورت یک خط افقی فرض کنیم. پذیرش یک تابع K کاملاً خطی کاربر را یه سمت پاسخ غیر واقعی سوق می دهد، این مهم در مواردی نظیر پایین رفتن سطح ایستابی و افزایش ناحیه ی غیر اشباع اثر بیشتری نیز خواهد داشت چرا که فرض نمودار خطی، کل ناحیه را با K اشباع تحلیل می کند در صورتی که واضح است آب با همان سرعتی که در محیط اشباع حرکت می کند، در محیط غیر اشباع حرکت نمی کند و این یعنی اختصاص یک تابع غیر خطی به هدایت هیدرولیکی.

حالت های حل مسئله:
نرم افزار SEEP/W به دو صورت Steady – state و Transient قادر به تحلیل و آنالیز مسائل نشت و تراوش می باشد. در حالت Steady – state یک حالت ماندگار بر مسئله حاکم خواهد بود یعنی ارتفاع هیدرولیکی و جریان نسبت به زمان تغییری نخواهند داشت و لذا بحث تغییر زمان در این حالت دخیل نمی باشد. در این حالت مقدار جریان ورودی به سیستم با جریان خروجی برابر بوده و هیچ گونه ذخیره ی آب وجود ندارد. اما در حل به صورت Transient نیاز به اعمال گام های رو به جلو در طول زمان می باشد که به عنوان Step Time شناخته می شود که این گام ها در محاسبه فشار آب منفذی تأثیر زیادی دارند. البته به جز این گام های زمانی ممکن است سایز مش ها و المان ها نیز تغییر پیدا کنند لذا در این جا دیگر مقدار آب ورودی و خروجی الزاماً برابر نیستند چرا که امکان ذخیره و یا انتقال آب ذخیره شده وجود خواهد داشت.


حجم: 1 مگابایت

حجم: 6 مگابایت

حجم: 11 مگابایت












نظرات (۲)

  • آواتار کامنت Zahra

    سلام چرا ویدیو دانلود نمیشه؟

    • آواتار مدير سايت:

      با آی پی دیگر کشورها تست کنید

  • آواتار کامنت علی

    سلام خسته نباشید
    فایل ویدیو و پی دی اف هر کاری میکنم برای من دانلود نمی شود اگر زحمتی نیس ایمیل کنید یا اینکه روش راحت تری برای دانلود بفرمایید
    ممنون ، خدانگهدار

    • آواتار مدير سايت:

      با سلام

      متأسفانه امکان آپلود مجدد فراهم نیست...
      لینک دانلود دائمی میباشد.
      لطفا پیش از دانلود راهنمای دانلود را مشاهده بفرمایید.
      موفق باشید

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools