روشهای صحیح مدیریت مصرف آب - گیاهان مقاوم :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




روشهای صحیح مدیریت مصرف آب - گیاهان مقاوم

معرفی:

مسلماً برای تعیین گونه های گیاهی برای کشت در فضای سبز هر منطقه متناسب با تمام شرایط میکروکلیمائی و زراعی آن منطقه و با توجه به مقاومت گیاهان نسبت به عوامل نامساعد تصمیم گیری می شود و با توجه به تنوع شرایط زراعی و به خصوص کیفیت و کمیت آب و خاک در مناطق مختلف شهر و استان این مقوله باید لحاظ شود

علی هذا با توجه به تجارب کارشناسان و نتایج مطالعات و تحقیقاتی که تاکنون به دست آمده است در خصوص معرفی گیاهان مقاوم و یا نسبتاً مقاوم به خشکی طبق لیست ذیل تقسیم بندی می شود.


1- چمن های مقاوم به خشکی

2- درختان مقاوم یا نسبتاً مقاوم به خشکی

3- درختچه ها و پیچ های زینتی مقاوم یا نسبتاً مقاوم به خشکی

4- گلها و گیاهان زینتی مقاوم به خشکی


شایان ذکر است از کشت چمن های با نیاز آبی زیاد تحت عناوین چمن لولیوم، اسپرت، چهارتخم و تمام بذور چمن های وارداتی از اروپا و همچنین کشت غالب درختان انواع بید، صنوبر، سپیدار باید جداً جلوگیری نمود.


چمن های مقاوم به کم آبی

از دیرباز بذور چمن های مورد نیاز فضاهای سبز کشور و به تبع فضاهای سبز شهر توسط شرکت های وارد کننده از کشورهای اروپائی تأمین می شده و ارقام چمن های تعیین شده و محل تولید بذور اینگونه چمن ها مناسب شرایط مناطق مرکزی ایران نبوده و اکثراً نیاز آبی آنها زیاد بوده است و در فصول زراعی یک روز در میان و در فصول گرم هر روز نیاز به آبیاری دارند و به طور متوسط در هر دور آبیاری برای هر متر مربع چمن 15 لیتر آب مورد احتیاج است بنابراین در هر هکتار برای هر بار آبیاری 150 متر مکعب آب نیاز داریم.

از چمن های سردسیری ارقام فستوکا آراندیناسه برای مکان های آفتابی و فستوکاروبرا برای مکان های سایه آفتاب و از چمن های گرمسیری ارقامی از چمن های ژاپنی و چمن های آفریقایی توصیه می شوند که هم اکنون در ایستگاه شماره یک تحقیقاتی سازمان پارکها به تولید انبوه رسیده اند و آماده فروش می باشند بنابراین دستورالعمل اکید عدم استفاده از بذور چمن های وارداتی و به جای آن طبق یک طراحی صحیح استفاده از چمن های مقاوم سردسیری و گرمسیری و تلفیقی از  بوته ها و درختان و درختچه های مقاوم به کم آبی در عرصه های فضاهای سبز به کار  روند.


معرفی:

- نام فارسی: زبان گنجشک (ون)

- نام لاتین: Fraxinus excelsior

- نام انگلیسی: Com Ash

- نامهای محلی: وان، ون، وند، ونو، تلک، تلکوچی

- نام خانواده: Oleaceae

 

رویشگاه و مشخصات درخت

این درخت بومی جنگلهای شمال می باشد و انتشار آن در سرتاسر جنگلهای شمال از آستارا تا گلیداغی می باشد و نوعی از این درخت در سایر مناطق به صورت طبیعی و یا دست کاشت وجود دارد. ارتفاع این درخت به 30 متر و قطر آن به 70 سانتیمتر می رسد.

- زمان گلدهی: اسفند- فروردین

- زمان رسیدن بذر: شهریور- مهر

- تعداد بذر در کیلوگرم: 11 هزار دانه

- روش تولید نهال: زمینی

- نحوه تکثیر: بذر

- زمان کاشت بذر: شهریور، مهر، اسفند

- سن انتقال نهال از نهالستان: یکساله

درختی خزان کننده، متوسط و بومی نواحی معتدله و شبه حاره نیمکره شمالی میباشد. در نزدیکی نهرها و آبراهه های دائمی بر روی خاک های مختلف رشد میکند. میوه سامارا آن باید به محض رسیدن جمع شده و فوراکاشته شود یا لایه بندی گردد. این درخت به منظور کاشت در حاشیه خیابانها یا کانال های آب به دلیل رشد سریع و چوب مرغوب آن ارزشمند است. دیگر گونه های زبانگنجشک بومی بخشهایی از خاور نزدیک نیازهای رویشگاهی مشابهی دارند. در گونه دیگر Fraxinus rotundifolia (زبان گنجشک) رویشگاه آن در مناطقی غیر از شمال کشور میباشد.












نظرات (۱)

  • آواتار کامنت نهالستان وبسايت

    سبک شما در مقایسه با افراد دیگری
    که از آنها مطالبی خوانده ام واقعاً بی نظیر
    است.
    از شما ممنونم که وقتی فرصتی برای ارسال ارسال کردید ،
    حدس بزنید که من فقط این صفحه را به عنوان علامت گذاری
    می کنم.

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools