غلبه بر فرسایش آبی خاک توسط علوم انرژی هسته ای :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




غلبه بر فرسایش آبی خاک توسط علوم انرژی هسته ای


حاج عبدالسلام به عنوان یک کشاورز سال ها به مبارزه با فرسایش خاک پرداخت درحالی که این پدیده زمین های حاصلخیز آنها را از بین برده و درآمد خود را از دست می دادند. در حال حاضر عبدالسلام و بسیاری از کشاورزان مراکش، مانند او، در زمین و منبع غذا و پول خود با استفاده از روش های حفاظت خاک که با کمک علم هسته ای انتخاب شده اند، صرفه جویی می کنند.


او به عنوان کشاورز منطقه تیوتان که مزرعه نخود و حبوبات به وسعت 5 هکتار را دارا است، گفت: "هر ساله بعد فرسایش خاک، کیفیت زمین من بدتر شده و مزرعه کمتر می تواند محصولات را تولید کند." او این زمین که تنها منبع درآمدش است گفت: "از آنجایی که دانشمندان به من کمک کردند تا خاکم را حفظ کنم، مزرعه من با هزینه کمتر دارای تولیدی از 20 تا 30 درصد بیشتر شده است و درآمد من افزایش یافته است."


این روش در پاسخ به مشکل بزرگ در مراکش که بیش از 100 میلیون تن تلفات خاک در هر سال رخ می دهد معرفی شده است. اجرای این پروژه توسط دانشمندانی از مرکز ملی انرژی هسته ای، علوم و تکنیک ها (CNESTEN)، موسسه ملی تحقیقات زراعی (INRA) و مرکز ملی تحقیقات جنگلداری (CNRF) بوده است. دانشمندان با همکاری سازمان غذا و کشاورزی (FAO) سازمان ملل متحد و آژانس بین المللی انرژی اتمی اقدامی را شروع کردند تا از رادیونوکلئاهای آفتاب و تکنیک های ایزوتوپ پایدار با ترکیب خاص استفاده کنند (به جعبه علم مراجعه شود) برای مشخص کردن مناطق نابود کننده فرسایش در مراکش و ارزیابی اثربخشی روش های مختلف حفاظت. مراکش یکی از 70 کشور در سراسر جهان است که با استفاده از تکنیک های هسته ای مشترک در مواد غذایی و کشاورزی برای مبارزه با فرسایش خاک استفاده می کند.


"هنگامی که ما میدانستیم که نقاط فرسایش چه هستند، ما چندین روش حفاظت از خاک را با استفاده از تکنیکهای هسته ای آزمایش کردیم تا ببینیم چگونه می توانیم وضعیت را بهبود بخشیم. مونسف بنمنسور، رئیس بخش آب، خاک و آب و هوا در CNESTEN، گفت: ما روش های مختلف حفاظت و حفاظت را در حال حاضر در سراسر جهان استفاده می کنیم تا ببینیم بهترین شرایط در محیط زیست و کشاورزی در مراکش چگونه است.

بیش از 40 درصد از کل زمین های منطقه مراکش به دلیل جنگل زدایی، پرورش حیوانات و تکنیک های کاشت ضعیف از فرسایش خاک رنج می برد. این شرایط با شرایط آب و هوایی خشن مانند دوره های طولانی خشکسالی و بارندگی های شدید همراه است. تپه های شیب دار که به سمت چشم انداز کشور بیشتر می شوند، وضعیت زمین و کشاورزان را بدتر می کند.

برای مثال مزرعه Abdeslam در شیب 10 تا 15 درصد قرار دارد. این بدان معنی است که بر خلاف زمین های پراکنده، خاک باید نیروی گرانش بیشتری را پشت سر بگذارد، که باعث می شود به راحتی با بارش باران، به ویژه خاک بارور بالا از بین برود.

بن مانسور توضیح داد: "خاک بالا، جایی است که گیاهان بیشتر مواد مغذی و آب مورد نیاز برای رشد را دریافت می کنند." هنگامی که خاک بالا شستشو می شود، اغلب به مخازن آب می رسد که در آن مواد مغذی جلبک ها را به رشد می رسانند. این باعث می شود مقدار اکسیژن در آب کاهش یابد، که در نتیجه کیفیت آب را به خطر می اندازد و باعث آسیب رساندن به جمعیت های ماهی می شود.

روش حفاظت جدید تیم کمک می کند تا از عبور خاک از مخزن آب جلوگیری شود. این ترکیب رشد محصولات غلات را با استفاده از مدیریت بدون زمین با درختان و درختان میوه رشد می دهد. بدون استفاده از خاک به جای حفاری یا تکان دادن خاک مرتبط با آبیاری کمک می کند تا خاک را به صورت ناچیز جا به جا کند. ریشه ها و قسمت های باقی مانده مانند ساقه ها و برگ های گیاهان انتخاب شده، ساختار خاک و سلامت کلی خاک را بهبود می بخشد، که به حفظ خاک در تپه های شیب دار مراکش کمک می کند.

بن مانسور گفت: "با روش ما اکنون از دست دادن خاک در منطقه تانگیر تیتوان به میزان 40 درصد و در حدود 60 درصد در منطقه کازابلانکای استاتات کاهش یافته است. "وزارت زراعت و کمیسیون عالی آب و جنگل و مبارزه با بیابان زایی از نتایج و روش های پروژه برای گسترش تلاش های حفاظت از خاک برای کشاورزان بیشتر در سراسر کشور استفاده می کنند."

علم
رادیونوکلئید Fallout و روش ایزوتوپ پایدار با ترکیب خاص

رادیونوکلئید Fallout - FRNs عمدتا از آزمایشات تسلیحات هسته ای منشا می گیرد و بیش از یک منطقه بزرگتر در سراسر جهان پراکنده شده است. آنها در جو قرار دارند و از طریق باران در سطح خاک قرار می گیرند.  آنها با ذرات خاک متصل می شوند و عمدتا در لایه خاک بالا متمرکز می شوند. هنگامی که لایه خاک بالا تخریب می شود، غلظت FRN ها کاهش می یابد، که دانشمندان می توانند با استفاده از طیف سنجی گاما آن را پیگیری و اندازه گیری کنند. تجزیه و تحلیل آنها می تواند به شناسایی تغییرات در الگوهای توزیع خاک و میزان آن در مناطق آبریز بزرگ کمک کند. آنها همچنین می توانند کارایی اقدامات حفاظت خاک را در کنترل فرسایش خاک ارزیابی کنند. سه رادیونوکلئید آفتاب سوختگی معمولی برای ردیابی فرسایش خاک عبارتند از سزیم 137، سرب 210 و بریلیم 7، که بیشترین کاربرد آن در سزیم 137 است. برای دانستن بیشتر در مورد مطالعه فرسایش خاک با کمک رادیونوکلئید، این انیمیشن را تماشا کنید.

تکنیک های ایزوتوپ پایدار خاص شامل اندازه گیری ایزوتوپ های پایدار مانند کربن -13 موجود در ترکیبات آلی خاصی از اسیدهای چرب است. اسیدهای چرب از ریشه های گیاهی، زباله های حیوانی و سایر موجودات موجود در اکوسیستم های طبیعی یافت می شوند که از مواد آلی خاک جدا می شوند. این ترکیبات دارای امضاء ایزوتوپ پایدار منحصر به فرد هستند، تقریبا مانند اثر انگشت. دانشمندان می توانند با استفاده از تکنیک های ایزوتوپ پایدار با ترکیب خاص، بتوانند اثر انگشت ترکیبات خاک را به موارد موجود در اکوسیستم مناطق هدف برسانند. این می تواند تعیین کند که خاک های فرسوده شده از چه منطقه ای، چه مناطقی مستعد ابتلا به تخریب خاک هستند و چگونه به طور موثر نیازهای حفاظت از خاک را اولویت بندی می کنند.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools