دشت ها وارد بحران کم آبی شدند :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




دشت ها وارد بحران کم آبی شدند

در حال حاضر برداشت غیرمجاز آب از سفره‌های زیرزمینی ۴.۷ میلیارد مترمکعب است که موجب شده در سطح تمامی دشت‌ها با افت و کسری مخزن سفره‌های زیرزمینی روبه‌رو شویم؛ به گونه‌ای که به ندرت دشتی وجود دارد که با چنین شرایطی مواجه نباشد. طبق جدیدترین اطلاعات شرکت مدیریت منابع آب ایران، در حال حاضر حدود ۴۲ میلیارد مترمکعب آب از منابع سفره‌های زیرزمینی برداشت می‌شود که افزون بر ۴.۷ میلیارد مترمکعب از این رقم مربوط به برداشت چاه‌های غیرمجاز است. در این بین براساس قانون برنامه ششم توسعه می‌بایست ۱۱ میلیارد مترمکعب از برداشت سفره‌های زیرزمینی کاهش یابد.


در همین رابطه عبدالله فاضلی، دبیر طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی این شرکت می‌گوید که به دلیل محدویت منابع مالی و عدم وجود امکانات لازم برای گسترش این طرح در سراسر کشور، حدود ۸۶ دشت پایلوت با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی برای اجرای برنامه کاهش برداشت‌ها از منابع زیرزمینی آب انتخاب شده‌اند.


به گفته وی، دشت‌های یاد شده بیشترین میزان کسری مخزن را به خود اختصاص داده‌اند به طوری‌که حدود ۵۵ درصد کسری مخزن سفره‌های زیرزمینی کشور مربوط به ۸۶ دشت پایلوتی است که برای اجرای برنامه کاهش برداشت انتخاب شده‌اند.


دبیر طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی شرکت مدیریت منابع آب ایران بر این باور است که به هر حال ما کسری مخزن سالیانه و تجمعی داریم و راهی جز کاهش برداشت از منابع زیرزمینی آب نداریم. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که این افت همچنان تشدید شده و سطح آب دشت‌های کشور بیش از این کاهش یابد.


همچنین بسیاری از کارشناسان معتقدند که کاهش ۱۱ میلیارد مترمکعبی برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی امری امکان‌پذیر است اما به سرانجام رسیدن این برنامه نیازمند الزام‌ها و منابع مالی است که برای اجرای این طرح دیده شده است. طرح‌ها و پروژه‌های مرتبط با این برنامه برای به سرانجام رسیدن، حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند.


در این بین یکی از برنامه‌های وزارت نیرو، انسداد چاه‌های غیرمجاز شناخته شده است و بر اساس آخرین آمارها امسال ۵۵۱۸ حلقه چاه غیرمجاز مسدود شد و همچنین ۲۱.۲ میلیون مترمکعب اضافه‌ برداشت غیرقانونی آب در چاه‌های مجاز کاهش یافت.


به‌طور کلی باید گفت که سالیان متمادی است که با روند کاهش سطح سفره‌های آب زیرزمینی و تبعات آن مواجه هستیم. براساس بررسی‌های صورت گرفته در زمینه آب‌های زیرزمینی، به صورت جمعی رقمی در حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیارد مترمکعب از ظرفیت مخازن دشت‌ها برداشته شده است بنابراین برای تعادل بخشی باید فرصت مناسبی به آن داد تا به مرور زمان با تغذیه درست این رقم به سفره‌ها بازگردد.


براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته باید در برنامه ششم توسعه ۱۱ میلیارد مترمکعب از برداشت سفره‌ها کاسته شده و به منابع آبخوان اضافه شود. براین اساس برنامه‌های متعددی در قالب اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی برای دستیابی به این مهم در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است.


با توجه به وضعیت بحرانی منابع آبی انتظار می‌رود دولت نگاه جدی‌تری به این موضوع داشته باشد تا در سریع‌ترین زمان ممکن وضعیت منابع آب‌های زیرزمینی سر و سامان یابد.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools