دانلود فصلنامه گفت و گوی آب: شماره 21 :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




دانلود فصلنامه گفت و گوی آب: شماره 21


در حال حاضر 55 درصد جمعیت جهان در شهرها زندگی می کنند و پیش بینی می شود که تا سال 2050 به میزان به 70 درصد برسد که حدود 90 درصد این افزایش در آسیا و افریقا اتفاق می افتد. افزایش جمعیت ساکن در محیط شهری به رشد روزافزون تقاضا برای آب در این محیط ها ، در کنار افزایش مصرف بیرویه انرژی و غذا به دلیل افزایش سطح رفاء و سبک زندگی، دامن می زند و شهرها مسائل متعددی جدی از جمله تامین آب، کیفیت آب، خطرات آبی چون سیل و پیامدهای ناشی از آب نشست زمین روبرو هستند. از این رو، مسئله مدیریت آب در شهرها، به خصوص در مناطق خشک چون ایران، هر روز پر اهمیت تر می کند. مدیریت آب شهری در مرحله دگردیسی اساسی برای پاسخ به رشد سریع تقاضای شهری برای آب و تاب‌آور کردن سیستم‌های مدیریت آب شهری به تغییر اقلیم است.


مدیریت آب شهری به همه جنبه های مرتبط آب که در محیط شهری اتفاق می افتد چون جنبه های جنبه های محیط‌‌زیستی، اقتصادی، اجتماعی، فنی و سیاسی توجه دارد و همه اقلام آب خام شیرین و آب باران، آب سطحی و زیرزمینی، تامین آب برای استفاده آشامیدنی، فاضلاب و دیگر انواع پسابها، سیلاب‌ها، خدمات سیلابی، بازچرخانی آب شامل جمع آوری آب باران، تغذیه آبخوان وغیره، تکنیک‌های بهبود کارایی استفاده از آب و کاهش تقاضا، روش‌های طراحی آب‌محور شهری، نهرهای در جریان، محیط آبی و محافظت از تالاب های طبیعی، راه‌آبها و مصب‌ها در منظر‌های شهری را برای مدیریت بهتر کمی و کیفی آب دربرمی گیرد.


هدف از مدیریت آب شهری ایجاد شهرها و شهرک هایی است که تاب‌آور، قابل سکونت، مولد و پایدار باشند. از این رو، مدیریت آب شهری با چرخه هیدرولوژیکی شهری پیوند دارد تا:

امنیت آبی را از طریق استفاده اثربخش از انواع منابع موجود آب فراهم کند.

سلامت مسیرهای آبی و تالابها را حفاظت و احیاء کند.

خطر ریسک و خسارت سیلاب را کاهش دهد

مکانهای عمومی و خصوصی برای جمع‌آوری، تصفیه و بازچرخانی آب ایجاد کند که فواید مثبتی برای بهبود وضعیت منابع آبی، محیط زیستی و اجتماع و بالابردن میزان زیست‌پذیری محیط شهری دارد.

آب برای اجتماعات مولد، پایدار، تاب‌آور و زیست پذیر فراهم کند

برای حصول اطمینان از ارتباطات متقابل پایدار اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی در بین محدوده شهری و روستایی، مدیریت آب شهری نیازمند هماهنگی کامل توسعه شهری با مدیریت حوضه است. از این رو، برنامه ریزان آب شهری باید رویکرد خود را از مصرف منابع آب به مدیریت تقاضای آب، اصلاح الگوهای مصرف، مدیریت پساب‌ها و برنامه ریزی بهتر برای ایجاد توازن بین جریان منابع آب ورودی به و خروجی از شهرها تغییر دهند. تحقق این هدف در گرو توسعه سیاست‌ها و استراتژی‌ها و بهبود موضوعات فنی چون بازبینی و اصلاح سامانه های توزیع آب و ابزارهای تصمیم گیری و تغییر رفتار مصرف‌کنندگان با مشارکت و همکاری موثر بخش خصوصی و جامعه مدنی، به ویژه بخش غیررسمی شهری، در تمام سطوح است.


ایران به دلیل دارا بودن جمعیت شهری 70 درصدی که در کلان شهرهای بزرگ دارای درصد بالای مناطق غیررسمی سکونت پیدا کرده اند و هیدرولوژی سخت و ناملایم که خطر بروز سیلابهای سهمگین و خشکسالی های شدید در آن بالاست، نیازمند توجه ویژه به مدیریت آب شهری است. تا کنون تنها با مدیریت عرضه و تامین آب بیشتر سعی به تامین آب شرب شهرها شده است. این در حالی است که هیچ توجه به جامع و یکپارچه دیدن همه جنبه های اقتصادی، اجتماعی و فنی و محیط زیستی مدیریت آب در شهرها نشده است و اقدامات در بخش های مختلف مدیریت آب چون بخش شرب، فاضلاب، مدیریت خطرات، کیفیت آب، آب زیرزمینی به صورت جداگانه ای انجام می شود. از این رو نیازمند اصلاح اساسی در سیاست‌ها، رویکردها و شیوه مدیریت آب در شهرها در ایران وجود دارد.


در ادامه بیست و یکمین شماره فصلنامه گفت و گوی آب در ادامه در دسترس خوانندگان علاقه مند است.


سخن سردبیر علوم اجتماعی و آب: دستور کارهای مغفولهوای کشاورزان را داشته باشید که زندگیتان به آنها بسته است!فرآیندهای تنزل دهنده کیفیت آب زیرزمینینسخه های بی پشتوانه












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools