اختراع دستگاه میراب مخزنی خودکار :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




اختراع دستگاه میراب مخزنی خودکار


به‌منظور بهره‌وری در مصارف آب انجام شد؛

اختراع «دستگاه میراب مخزنی خودکار» توسط مخترع ایرانی

برای نخستین بار «دستگاه میراب مخزنی خودکار بهینه‌ساز مکانیکی مصارف آب در کم‌آبی»، توسط همکار شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران ثبت اختراع شد.

"قاسم باسره" مخترع این دستگاه گفت: مکانیزم به‌کار رفته در این دستگاه جمع‌آوری آب‌های مقطعی، کم دبی و یا دبی نامتناسب و رهاسازی آب با دبی بالاتر است که می‌تواند آب را قابل استفاده در مقیاس وسیع‌تر نموده، همچنین با ایجاد امکان استفاده از حداقل‌های ظرفیت آبی، بهره‌وری آن را افزایش داده و درنهایت باعث ارتقای اثربخشی می‌شود.

وی افزود: استفاده از دستگاه اختراع شده به روش خودکار مکانیکی، ضمن سهولت و عدم نیاز به دخالت انسان، امکان بهره‌وری از آب را تا چندین برابر به راحتی امکان‌پذیر نموده و مدیریت منابع آبی در مناطق دوردست بدون نیاز به تخصص و حضور انسان میسر کرده است.

باسره تصریح کرد: این سیستم با ترکیب سه مدول چکانه (تریگرینگ)، مخزن تغییر فشار و منبع تنظیمی در مجموع آب‌های کم دبی از مقیاس میکرو مانند آب کولر گرفته تا مقیاس متوسط در کنترل و توزیع عادلانه آب، بهبود بهره‌وری در باغات، کمک به محیط‌زیست و حیات‌وحش به‌ویژه در مناطق دورافتاده و بدون نیاز به زیرساخت انرژی، بهره‌وری از آب را چند برابر می‌نماید.

وی در خصوص مزایای استفاده این دستگاه یادآور شد: آبیاری خودکار برنامه‌ریزی‌شده در باغات بدون نیاز به حضور، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، عدم آسیب‌دیدگی سیستم آبیاری قطره‌ای و کیفیت آبیاری با تغییرات سطح آب چاه و تغییرات ولتاژ ورودی برق، اجرای آبشخور و افزایش سطح چندین برابری مراتع در مراقبت از حیات‌وحش، آبیاری سطح چندین برابری باغات با تغییر میزان دبی، استفاده در ایجاد دبی بسیار بالا برای شستشو، استفاده از آب‌های اندک مانند چکابه‌های کولرهای گازی در آبیاری گلدان‌های خانگی، قابلیت تنظیم ساده در میزان ورودی و خروجی، کمک به توزیع عادلانه آب، کنترل میزان تحویلی آب به هر مزرعه از طرف مدیریت منابع آب و خود کشاورز، کاهش اختلافات بین کشاورزان بر سر سهمیه آب کشاورزی، تغییر سیستم نوبت‌دهی آبیاری باغات و مزارع کشاورزی از متوالی به موازی با امتیاز عدم نیاز به حضور کشاورز یا باغدار و تنظیم آبیاری هم‌زمان و در طول روز و به‌طورکلی هر کاربرد صنعتی، کشاورزی، باغبانی، مرتع و دامداری که افزایش مقدار دبی بتواند استفاده مفید و بهره‌وری از آب را افزایش دهد را از امکانات و قابلیت‌های این دستگاه برشمرد.

باسره در خصوص هزینه ساخت این دستگاه گفت: قیمت این دستگاه بسته به انتخاب حجم مخزن ذخیره آب متفاوت است، به طور مثال هزینه ساخت این دستگاه با مخزن 1000 لیتری در حدود یک‌میلیون و پانصد هزار تومان برآورد می‌گردد.

لازم به ذکر است که ایده اختراع این دستگاه توسط مخترع آن، در جشنواره ایده‌های برتر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به مرحله پایانی راه‌یافته است.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools