نمونه مثال استخراج هیدروگراف واحد :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




نمونه مثال استخراج هیدروگراف واحد

مقدمه
هدف از این بخش آن است که چگونه با استفاده از یک هیدروگراف واحد اقدام به استخراج هیدروگراف رواناب شود؟ برای استفاده از این مرحله، کاربران نیاز به اطلاعات بارش مازاد و هیدروگراف واحد حوضه برای مدت زمان بارش مازاد مشاهده ای دارند. خروجی از این مرحله یک هیدروگراف رواناب مستقیم است. توضیح گرافیکی چگونگی استفاده از یک هیدروگراف واحد جهت استخراج یک هیدروگراف رواناب مستقیم، برای اولین بار ارائه شده است. یک هیدروگراف واحد یک هیدروگراف حاصل از یک اینچ یا یک میلی متر بارش نازل شده به شکل یکنواخت بر مساحت کل حوضه آبریز است.


1. با استفاده از داده های بارندگی و جریان بارگذاری شده در زیر، هیدروگراف واحد برای یک حوضه به طول 282.6 کیلومترمربع منطقه را استخراج کنید.


در این فرآیند: برای جدا کردن جریان پایه از روش خط افقی استفاده کنید.

 

مشتق هیدروگراف واحد تجربی

1- به منظور به دست آوردن هیدروگراف رواناب مستقیم (DRH)، جریان پایه را از هیدروگراف جریان مشاهده شده جدا کنید.


برای این مثال از روش خط افقی برای جدا کردن جریان پایه استفاده کنید. از داده های مشاهداتی هیدروگراف، مشخص می شود که جریان در ابتدای افزایش هیدروگراف 150 متر مکعب بر ثانیه است. بنابراین، از 150 متر مکعب بر ثانیه به عنوان جریان اصلی استفاده کنید. پیشنهاد دوم من برای استخراج جریان پایه، بهره گیری از سامانه سازمان زمین شناسی آمریکا در اینجا است.


2. حجم رواناب مستقیم را محاسبه کنید. این حجم باید برابر با حجم تصویربرداری باران مؤثر (ERH) باشد.



بنابراین، برای این مثال:


VDRH = (200+650+1050+750+600+400+200+75) m3/s (3600) s = 14'130,000 m3


3. بیان VDRH در واحدهای معادل عمق:


VDRH in equivalent units of depth = VDRH/Abasin = 14'130,000 m3/(282600000 m2) = 0.05 m = 5 cm.


4- با عادی سازی DRH هیدروگراف واحد را بدست آورید. عادی سازی به معنای تقسیم دستورات DRH توسط VDRH در واحدهای معادل عمق است.




5- مدت زمان D در ارتباط با UH بدست آمده در 4 را مشخص کنید.


الف) میزان تلفات، VLosses را تعیین کنید که برابر است با تفاوت بین میزان با روش ناخالص، VGRH و حجم هیدروگراف رواناب مستقیم، VDRH.


VLosses = VGRH - VDRH = (0.25 + 2.75 + 2.75 +0.25) cm/h 1 h - 5 cm = 1 cm

 

ب) شاخص f را برابر با نسبت حجم تلفات به مدت زمان بارندگی، محاسبه کنید. بدین ترتیب:


 f-index = VLosses/tr = 1 cm / 4 h = 0.25 cm/h

 

ج)  ERH را با تفریق قسمت نفوذ (به عنوان مثال f-index) از GRH تعیین کنید:



همانطور که در جدول مشاهده شد، مدت زمان مشخص باران موثر 2 ساعت است. بنابراین، D = 2 ساعت، و واحد هیدروگراف به دست آمده در بالا یک هیدروگراف واحد 2 ساعته است. بنابراین، می توان از آن برای پیش بینی رواناب از حوادث بارش استفاده کرد که نمودارهای مؤثر بارندگی را می توان به عنوان دنباله ای از شدت یکنواخت (مستطیل) با پالس های هر یک از مدت زمان D نشان داد. معادله convolution:



 جایی که Qn نهمین دستورالعمل DRH است، Pm حجم پالس بارش در ماه است که در واحد هایی با عمق معادل (به عنوان مثال، سانتی متر یا اینچ) بیان شده است، و Un-m + 1 ترتیب (n-m + 1) است. UH ، در واحد m3/s/cm بیان شده است.


2. برای حوضه مسئله 1، کل هیدروگراف جریان را که در نتیجه طوفانی مشاهده می شود، پیش بینی کنید. میزان بارندگی موثر در زیر نشان داده شده است. از همان مقدار جریان پایه استفاده کنید که برای مساله 1 است.



همانطور که در جدول مشاهده شده است، ERH را می توان به دنباله ای از پالس های مستطیلی، هر کدام از 2 ساعت تجزیه کرد. بنابراین، ما می توانیم از UH دو ساعته به دست آمده در مسئله 1 استفاده کنیم: برای این کار:


1. تعیین حجم هر پالس ERH ،Pm، در واحد هایی با عمق معادل:



2. از اصول ترکیبی و تناسب استفاده کنید:



الف) ستونهای 2 - 5: از اصل تناسب برای مقیاس UH با حجم واقعی پالس مستطیل مربوطه، Pm استفاده کنید. مشاهده کنید که نمودارهای بدست آمده به گونه ای عقب مانده اند که منشاء آنها همزمان با زمان وقوع پالس بارندگی مربوطه می باشد.


ب) ستون 6: برای جمع آوری DRH با جمع کردن ستون های 2 - 5 ، از اصل برهم نهی استفاده کنید.


ج) ستون 7: به منظور بدست آوردن هیدروگراف مجموع طوفان، جریان پایه را دوباره اضافه کنید.



3. از هیدروگراف واحد 1 ساعته جدول بندی شده زیر استفاده کنید تا هیدروگراف کل جریان را که در نتیجه طوفان مشاهده می شود که بارندگی مؤثر آن نیز در زیر مشخص می شود، پیش بینی کنید. از همان مقدار جریان پایه استفاده کنید که برای مسئله 1 است. و بعلاوه از روش S-Hydrograph استفاده کنید.



ERH از 3 پالس مستطیل شکل به طول 3 ساعت تشکیل شده است. بنابراین، ما به یک هیدروگراف واحد 3 ساعته نیاز داریم. از آنجا که تنها هیدروگراف موجود، یک هیدروگراف واحد 1 ساعته است، ما باید یک UH جدید 3 ساعته را با استفاده از روش S-Hydrograph توسعه دهیم، همانطور که در زیر مشاهده می شود. توجه کنید که هیدروگراف S به 2 روش مختلف بدست می آید: الف) به صورت جداول به عنوان نمایش یک توالی نامتناهی از 1 ساعت UH که هر یک با 1 ساعت عقب مانده است. و ب) به عنوان حجم تجمع UH در هر واحد زمان.






3. تعیین حجم هر پالس ERH  Pm، در واحد هایی با عمق معادل:



4. استفاده از اصول ترکیبی و تناسب:




الف) ستون ها 2 - 4: از اصل تناسب برای مقیاس UH با حجم واقعی پالس مستطیل مربوطه، Pm استفاده کنید. مشاهده کنید که نمودارهای بدست آمده به گونه ای عقب مانده اند که منشاء آنها همزمان با زمان وقوع پالس بارندگی مربوطه می باشد.


ب) ستون 5: برای جمع آوری DRH با جمع کردن ستون های 2 - 4، از اصل برهم نهی استفاده کنید.


ج) ستون 6: به منظور بدست آوردن هیدروگراف کل جریان، جریان پایه را به عقب برگردانید.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools