فناوری موبایل تأسیسات آب در بازارهای نوظهور :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




فناوری موبایل تأسیسات آب در بازارهای نوظهور


با وجود برخی پیشرفت ها در زمینه افزایش دسترسی به خدمات آب با مدیریت ایمن در کشورهای در حال توسعه، طبق گزارش سنتز سازمان ملل SDG 6 در سال 2018 در مورد آب و فاضلاب، دنیا در مسیر دستیابی به SDG 6 (آب پاک و بهداشت برای همه تا سال 2030) نیست. این تا حدی به این دلیل است که شرکت های آب در کشورهای در حال توسعه با طیف وسیعی از چالش های مرتبط با یکدیگر روبرو هستند که برای غلبه بر آنها تلاش می کنند:

  • آب بی درآمد بالا: محدودیت اصلی برای ارائه خدمات گسترده آب در سراسر کشور در حال توسعه آب غیر درآمد (NRW) است، آبی است که تولید شده است اما از بین رفته است (به دلیل نشتی، معیوب بودن کنتور یا غیر -پرداخت) قبل از اینکه به مشتری برسد. برآورد می شود که این خسارات تجاری سالانه 3 میلیارد دلار برای شرکت های در حال توسعه هزینه دارد.
  • مجموعه صورتحساب های بی اثر: هزینه مجموعه های نقدی برای خدمات شهری در کشورهای در حال توسعه می تواند از 3 تا 20 درصد از کل درآمد باشد، توانایی آنها در گسترش دسترسی به مشتریان فقیر و سرمایه گذاری در نگهداری شبکه و نوآوری را به شدت محدود می کند.
  • فقدان دسترسی: بسیاری از جمعیت های کم برخوردار که در مناطق روستایی یا نیمه شهری زندگی می کنند فاقد منبع آب مدیریت شده در این نزدیکی هستند. این بدان معنی است که زمان قابل توجهی برای یافتن و دسترسی به آب صرف شده است، کاری که اغلب توسط زنان انجام می شود. در مطالعه ای که اخیراً در کنیا انجام شد، زنان گزارش کردند که به طور متوسط ​​4/5 ساعت در هفته را صرف جمع آوری آب می کنند و این باعث می شود که 77 درصد نگران امنیت خود در حین واکشی باشند و از مراقبت از کودکان 24 درصد جلوگیری کنند.
  • هزینه های گران اتصال: الزامات زیرپوشش زیرساخت برای ارائه خدمات اساسی مانند آب "کاملاً به چگالی شهرنشینی حساس هستند". در بسیاری از کشورهای در حال رشد و در حال توسعه، گسترش ارتباطات در شهرک های غیررسمی می تواند هزینه های زیادی را در بر داشته باشد که تأمین مالی آنها دشوار است.
  • تمایل کم برای پرداخت هزینه خدمات ضعیف: هنگامی که مشتریان از خدمات خود ناامید می شوند یا اغلب با کنتورهای معیوب / قبوض ناکافی روبرو می شوند، تمایل آنها به پرداخت به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. این به نوبه خود توانایی شرکت های آب را برای سرمایه گذاری در خدمات بهتر که منجر به چرخه معیوبی از تخریب خدمات و عدم پرداخت خدمات می شود، محدود می کند.
  • سرمایه گذاری ناکافی: به ویژه سرمایه گذاری در تأمین آب شهری با شهرنشینی و رشد جمعیت همگام نبوده است. این توضیح می دهد که چرا طبق بانک جهانی، در 15 سال گذشته نسبت ساکنان شهری که به آب آشامیدنی با مدیریت ایمن در جنوب صحرای آفریقا دسترسی دارند، به سختی افزایش یافته است.

 

راه حل های دیجیتال نوظهور برای آب و برق در بازارهای نوظهور

راه حل های دیجیتالی می توانند برای مقابله با این چالش ها حیاتی باشند. به عنوان مثال، فناوری تلفن همراه یکی از ملفه های اصلی دیجیتالی سازی مداوم تأسیسات آب و ارائه دهندگان خدمات است (که در مقاله اخیر IWA ذکر شده است)، به ویژه در کشورهای در حال توسعه که خدمات تلفن همراه زیرساخت های اساسی در زندگی روزمره مردم هستند. برنامه کمکی GSMA Mobile for Development (M4D) استفاده از فناوری موبایل را برای گشودن مسیرهای جدید برای تأمین انرژی، آب و سرویس های بهداشتی مقرون به صرفه و قابل اطمینان برای دسترسی به مناطق کم مصرف ارتقا می دهد. برای دستیابی به این هدف، صندوق نوآوری GSMA M4D Utilities ما از 20 پروژه پشتیبانی فناوری های نوآورانه در بخش WASH (آب، بهداشت و بهداشت) در سراسر صحرای آفریقا و نواحی نوظهور آسیا پشتیبانی کرده است. این راه حل ها توانایی پرداختن به برخی از چالش های اساسی پیش روی تأسیسات آب در کشورهای در حال توسعه را به روشی مقرون به صرفه دارند، در حالی که از درگیر شدن آسیب پذیرترین جمعیت ها نیز اطمینان حاصل می کنند.


راه حل های دیجیتال همیشه نباید پر زرق و برق و یا سرمایه گرا باشند، بلکه باید ارزش مشتریان کم درآمد را به حداکثر برسانند و مطابق با واقعیت های آنها باشند. در طول صندوق نوآوری، سه مورد اصلی استفاده دیجیتال را شناسایی کرده ایم که خدمات آب کارآمدتر و مقرون به صرفه تری را برای ارائه دهندگان خدمات آب مورد حمایت ما قرار داده است:


دیجیتالی سازی تاسیسات: فرآیندهای دیجیتالی کردن، مانند قرائت کنتور، صورتحساب، پرداخت ها و سیستم های مدیریت شکایت، کاهش بارزی NRW را برای بسیاری از تاسیسات نشان داده است. به عنوان مثال، Wonderkid، یک شرکت کنیایی که سیستم های نرم افزاری مدیریت یکپارچه موبایل (IMUM) را به شرکت های آب ارائه می دهد، یک سیستم مدیریت شکایت دیجیتالی برای آب و برق در کنیا ایجاد کرد. با پرورش شفافیت، ردیابی و پاسخگویی، IMUM خدمات آب و برق را در برابر مشتریان خود بیشتر پاسخگو می کند، که به نوبه خود تمایل آنها به پرداخت را افزایش می دهد (مطالعه موردی ما را بخوانید).

 

آب به عنوان آب می پردازید: برای مشتریانی که درآمد کمی دارند، پرداخت هزینه آنها در مقادیر کمتری آسان است و نه یکجا در پایان چرخه صورتحساب، به ویژه برای خدماتی که لزوماً ارائه نشده است تأمین ثابت، به موقع و ایمن آب. با استفاده از پرداخت های تلفن همراه همچنین با ایجاد یک کانال امن برای پرداخت آب با قیمت مناسب و تعیین شده بدون نیاز به هزینه، در وقت و هزینه مشتری صرفه جویی می شود. برای سفر به یک دفتر خدمات محلی. در سپتامبر 2015، صندوق نوآوری نرم افزار GSMA M4D کمک مالی CityTaps را برای راه اندازی کنتورهای آب پیش پرداخت هوشمند در نیامی، نیجر، با همکاری آب و برق محلی، Société d’Exploitation des Eaux du Niger (SEEN) و Orange Niger اهدا کرد. پس از اعطای کمک مالی، 72 درصد از کاربران برای اولین بار حساب پول تلفن همراه را باز کردند و نزدیک به 90 درصد اظهار داشتند که ترجیح می دهند با پول تلفن همراه پرداخت کنند. این سرویس پیش پرداخت به دلیل برنامه های انعطاف پذیر پرداخت و 16 درصد آب ارزان تر از طریق تحویل لوله ای، محبوب بود.


نظارت بر نقطه آب: انواع موارد استفاده از طریق تلفن همراه از تبادل داده های با ارزش واقعی در زمان واقعی برای نظارت و تحویل کارآمد آب پشتیبانی می کند، مانند نظارت بر عملکرد نقاط تحویل آب، الگوی مصرف آب، نشتی، شکستن متر و بازخورد کاربر در مورد به طور منظم و بر اساس تقاضا. این کار را می توان بصورت دستی توسط متصدیان خدمات آب یا کاربران نهایی که از طریق کانالهای تلفن همراه (صوت، پیام کوتاه، برنامه ها) به ارائه دهندگان خدمات آب گزارش می دهند، یا از راه دور و به طور خودکار با استفاده از فناوری ماشین به دستگاه (M2M) بدون دخالت انسان در گزارش، انجام داد. مراحل یکی از اهدا کنندگان ما، اودوما، در حال آزمایش پمپ های الکترونیکی در بین شهرداری های مختلف در بورکینافاسو است. این پمپ های دستی مجهز به کنتور آب و دستگاه خواندن کنتور خودکار (data logger) هستند که امکان نظارت بر میزان مصرف آب و خرابی پمپ را فراهم می کند.

 


آیا پرداخت دیجیتال ارزش آن را دارد؟

قبض های پرداخت نشده آب، روش های پیچیده پرداخت و زمان طولانی انتظار برخی از موانع اساسی است که به طور منظم با مشتریان آب و برق در بازارهای نوظهور روبرو می شوند.


بیشتر سرویس های برق نتوانند به طور م withثر با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند و به آنها یک کانال امن و راحت برای پرداخت نمی دهند. در یک مقاله مشترک اخیراً منتشر شده با CGAP، ما نشان می دهیم که چگونه پرداخت های دیجیتال می توانند هزینه های عملیاتی را کاهش دهند و ارائه خدمات را ساده کنند. ما 25 ارائه دهنده خدمات آب را مورد بررسی و مطالعه قرار دادیم (هم خدمات متمرکز و هم خدمات ارائه دهنده خدمات غیرمتمرکز آب)، و مزایای زیر را در رابطه با معرفی پرداخت دیجیتال برای خدمات آب شناسایی کردیم:

  • پرداخت دیجیتال هزینه های جمع آوری را 57-95 درصد کاهش می دهد.
  • پرداخت دیجیتال درآمد (بین 15 تا 37 درصد) را افزایش می دهد و مدل های جدید تجاری را فعال می کند. و
  • پرداخت دیجیتال باعث افزایش دسترسی مشتری می شود.

پول تلفن همراه عامل اصلی پرداخت دیجیتال و درج مالی در کشورهای جنوب صحرای آفریقا بوده است. براساس گزارش وضعیت صنعت GSMA 2018 در مورد پول موبایل، بیش از 145.8 میلیون حساب پول فعال تلفن همراه وجود دارد که هر ساله معاملات با ارزش 26.8 میلیارد دلار انجام می دهند. اگرچه ما تشویق می شویم که هر روز برنامه های کاربردی بیشتری برای مقیاس گذاری و آزمایشی راه حل های پرداخت دیجیتال وجود دارد، اما هنوز فضای فوق العاده ای برای رشد وجود دارد.


دیجیتالی کردن خدمات آب و برق

به تازگی، کارولین ون دن برگ، اقتصاددان ارشد بانک جهانی، وبلاگ جالبی تحت عنوان "آیا بخش آب و فاضلاب شهری به موقع منجمد شده است؟" منتشر کرد، که در آن با ابراز تاسف از خطرناک بودن طبیعت و وابستگی به مسیر جلوگیری از برخی از آب و برق استفاده از فن آوری های نوآورانه تر برنامه GSMA Mobile for Development Utilities متعهد است که به ما کمک کند تا از پس این چالش ها برآییم و ما از پتانسیل کار و مشارکت خود در کمیته راهبری برنامه آب دیجیتال IWA هیجان زده هستیم.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools