متابولیسم فاضلاب شهرها در عصر COVID19 :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




متابولیسم فاضلاب شهرها در عصر COVID19


در مقاله ای پیشگامانه در سال 1965، ابل وولمن، مسلماً از مهمترین مهندسان آب ایالات متحده در قرن 20، عبارت "متابولیسم شهرها" را ابداع کرد و مضمونی را مطرح کرد که تصور می شود شهرها مانند موجودات زنده هستند. فرآیندهای متابولیکی و مواد زائد. مدت هاست که علم پزشکی می داند که با تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از افراد، چه در نفس بازدم و چه در مواد زائد (مدفوع، ادرار)، می توان دانش بهداشت فردی را بهبود بخشید.


از زمان اندازه گیری ویروس فلج اطفال در فاضلاب در دهه 1940، مشخص شده است که تجزیه و تحلیل فاضلاب از یک جمعیت می تواند بینشی در مورد میزان شیوع عوامل بیماری زا در جامعه ایجاد کند. آنتی بیوتیک ها و باقی مانده های آنها و محصولات دارویی و مراقبت شخصی برای مدتی در فاضلاب اندازه گیری شده اند و شیوع جمعیت در استفاده را منعکس می کنند. اخیراً، اندازه گیری داروهای سو abuse استفاده در فاضلاب، بینشی در تغییرات منطقه ای و زمانی در این عمل ایجاد کرده است.


با بیماری همه گیر COVID19، وجود SARS-CoV-2 RNA در فاضلاب شناسایی شده است (اگرچه در این مقاله، هیچ ویروس زنده SARS-CoV-2 گزارش نشده است) و ارتباط آن با شدت بیماری در یک جمعیت را نشان می دهد. این باعث شده است که این رویکرد برای عموم مردم افزایش یابد. استفاده از این روش تعدادی از چالش های علمی و اخلاقی را ایجاد می کند که باید مورد توجه قرار گیرد.


استفاده از اپیدمیولوژی مبتنی بر فاضلاب (WBE) برای COVID19 چالش پردازش نمونه های دشوار برای تجزیه و تحلیل توسط تکنیک های بیولوژیکی پیچیده مولکولی را به همراه دارد. کسانی که از یک زمینه پزشکی به این موضوع نزدیک شده اند، تنوع قابل توجهی در ماتریس هایی که باید نمونه برداری شوند را درک نمی کنند. روشهایی که برای اهداف بالینی و تشخیصی بهینه شده اند (در ماتریسهای نسبتاً سازگار) ممکن است مناسب ترین اهداف برای اهداف محیطی نباشند. ما برای ارزیابی بارهای نرمال شده و ارتباط با وضعیت سلامتی به روش های آماری و میکروبیولوژیکی بهتری نیاز داریم. ما به روشهای بهتری برای پیش بینی سرنوشت و انتقال عوامل بیماری زا و نشانگرهای آنها در داخل فاضلاب نیاز داریم تا دینامیک در سیستم های پیچیده خود را به درستی حساب کنیم. چگونه این تکنیک ها را در جمعیت های بدون پاسخ، چه در کشورهای با درآمد بالاتر و چه در LMIC، اعمال کنیم؟ ما شروع به دیدن WBE از COVID19 می کنیم که از رویکردهای توالی متاژنومی استفاده می کند. راه های تفسیر بهتر این داده ها از نظر کمی چیست؟

 

کاربرد WBE و به طور گسترده تر مفاهیم "جامعه شناسی فاضلاب" می تواند یک روش بسیار مفید و کارآمد برای ارزیابی وضعیت سلامت جمعیت گسترده باشد. ما باید گستردگی اندازه گیری هایی را که می تواند منجر به پیشرفتهای قابل توجهی در بهداشت عمومی شود، درک کنیم. در نظر گرفتن اندازه گیری در محله یا حتی مقیاس ساختمان، برای ارزیابی وضعیت سلامت تعداد کمتری از افراد، امکان پذیر شده است. این مقدار با نمونه برداری از سالن های اقامت منفرد در دانشگاه ها نشان داده شده است، جایی که یک "ضربه" مثبت برای RNA از SARS-CoV-2 با آزمایش فردی و شناسایی افراد آلوده پیگیری شده است.


 به تعبیری، این اندازه گیری مقیاس کوچکتر در سیستم فاضلاب تفاوتی با آنچه برای دهه ها برای ارزیابی وقوع تخلیه نامناسب زباله از منابع صنعتی استفاده شده است، ندارد. با این حال، از یک معنا دیگر، عمیقاً متفاوت است - با تمرکز بر تعداد افراد یا تعداد کمی از افراد، در مقابل بنگاه های اقتصادی فردی.


به طور کلی در نظر گرفته می شود که هیچ مسئله اخلاقی در نمونه گیری در یک تصفیه خانه فاضلاب جامعه وجود ندارد. در بسیاری از کشورها، بسته به شرایط اخلاقی و قانونی، نمونه گیری در محیط فردی یا خانگی، نیاز به رضایت آگاهانه افراد درگیر دارد. برای محله های کوچک، ساختمان های خوابگاهی و غیره، ممکن است پتانسیل کلاله سازی ایجاد شود. باید مشارکت بیشتری بین افرادی که WBE را در مقیاس های کوچکتر انجام می دهند و کارشناسان حقوقی و اخلاقی وجود داشته باشد تا وعده این تکنیک های نظارتی بدون نگرانی های اساسی در مورد حقوق، آزادی و حریم خصوصی رخ دهد.


در سالهای اخیر، با دستیابی به یک اقتصاد دایره ای، مقادیر بیشتری از مواد و انرژی شیمیایی تجسم یافته در فاضلاب و پسماند مورد توجه قرار گرفته است. باید به یاد داشته باشیم که این جریان ها همچنین ممکن است برای اطلاعاتی که در آنها وجود دارد و می توانند ما را در مورد سلامت جوامع تحت مراقبت بهتر آگاه کنند، ارزشمند باشند. همانطور که تلاش می شود برای بهینه سازی بهتر مواد موجود در زباله انجام شود، تلاش بیشتری برای ایجاد رویکردهایی برای ارزش سنجی محتوای اطلاعاتی که زباله ها در بر دارد، لازم است. شاید روزی بتوان از طریق تشخیص اولیه در فاضلاب، پاتوژن نوظهور بعدی یا سم شیمیایی را تشخیص داد. به این ترتیب ما می توانیم ایده پردازی ابل ولمن را به عنوان شهرهایی که متابولیسم دارند کاملاً عملیاتی کنیم.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools