مجموعه آموزش هیدرولوژی - انتقال رسوب :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




مجموعه آموزش هیدرولوژی - انتقال رسوب


6.6 انتقال رسوب

آبرفت ها ذراتی با اشکال و ابعاد مختلف هستند که توسط جریان جریان منتقل می شوند. آنها از لایه های خاک، از دامنه ها و همچنین از زمین نازک آمده اند. آبرفت ها از دامنه ها سنگ ریزه ها و تخته سنگ های کوچکی هستند که با برخورد قطرات باران یا عوامل جوی دیگر متلاشی شده و با جریان زمینی به نهرها منتقل می شوند.


انتقال جامد مقدار رسوب (یا تخلیه جامد) است که توسط جریان منتقل می شود. این پدیده توسط دو ویژگی جریان تنظیم می شود:


  • competence - با استفاده از حداکثر قطر سنگهایی که می توانند توسط جریان حمل شوند اندازه گیری می شود. این ویژگی به سرعت آب بستگی دارد.


شکل 7.6 نمودار Hjulstrom مقدار competence را نشان می دهد که به سرعت آب بستگی دارد [Musy, 2001]



  • capacity - نشان دهنده حداکثر مقدار موادی است که می تواند به یک نقطه مشخص و فوری از جریان آب منتقل شود. ظرفیت به سرعت آب، جریان و مشخصات آن بستگی دارد (شکل، زبری)

این دو ویژگی مستقیماً به هم متصل نیستند. انتقال سیلت از یک جریان آب توسط خصوصیات ذرات (شکل، اندازه، غلظت، سرعت افت و تراکم ذرات) تعیین می شود. اینها به ما اجازه می دهد تا موارد زیر را تعیین کنیم:

  • بار معلق از آن موادی تشکیل شده است که اندازه و تراکم آنها اجازه می دهد بدون دست زدن به پایین جریان حرکت کنند. حمل بار معلق به طور کلی از سیلت، رس و مواد کلوئیدی تشکیل شده است. این تخلیه جامد را می توان در شرایط خاص برای کل بخش اندازه گیری و برون یابی کرد. در بسیاری از موارد بار تعلیق نشان دهنده درصد بالایی از کل حمل و نقل است. این ذرات باعث کدر شدن آب می شوند. ذرات دارای شکل منشوری، لبه های تیز و ذرات کوچکتر به چندین میکرون می رسند.
  • بار بستر از مواد ناخالص تشکیل شده است که به دلیل وزن و سرعت جریان، در حالت تعلیق یافت نمی شود. این ذرات با غلتاندن حرکت می کنند. آنها به دلیل اصطکاک و برخورد ذرات، دارای لبه های گرد و شکل های صاف هستند.


مفاهیمی درباره حمل و نقل خاص و فرسایش مکانیکی در حوضه آبخیز


مفهوم حمل و نقل خاص و فرسایش مکانیکی در حوضه دو فرآیند مختلف را دوباره جمع می کند. این دو مفهوم تفاوت بین فرآیند جدا شدن آبرفت و انتقال قبل از بازگشت به جریان و همچنین انتقال به جریان را نشان می دهد.


اولین مفهوم مربوط به عوامل فرسایش است، که عبارتند از باران، باد، جریان و همچنین عواملی که باعث تعدیل مقدار ذرات کشیده شده می شوند: ویژگی های باران، خاک، پوشش گیاهی، توپوگرافی و فعالیت انسانی. مقدار ذرات کشیده شده نیز توسط تعدادی از فاکتورها مانند سرعت آب، خصوصیات جریان یافته، درجه بندی کل تعیین می شود. فرسایش بانک می تواند به بار تعلیق اندازه گیری شده در جریان کمک کند و وجود دریاچه ها و مخازن منجر به رسوب ذرات می شود. رسوب مواد جامد منتقل شده توسط یک جریان به مخزن وارد می شود. و در پایین دست سدها فرسایش جریان رخ می دهد.


جنبه های زیر از مفهوم دوم ظاهر می شود:

  • بستر جریان راه عبور آبرفت ها در حرکت آنها از بالادست به پایین دست است
  • مقدار آبرفت وقتی رشد می کند که جریان آب بیش از حد بحرانی باشد
  • حرکت آبرفت درون جریان به طور متناوب صورت می گیرد و تحت تأثیر جریان قرار می گیرد.


شکل 8.6 طبقه بندی انواع رسوبات بستر رودخانه [Musy, 2001]


منابع

Musy, A. 1998. Hydrologie appliquée, Cours polycopié d'hydrologie générale, Lausanne, Suisse.

Musy, A. 2001. e-drologie. Ecole Polytechnique Fédérale, Lausanne, Suisse.

Shaw, E. M. 1988. Hydrology in practice. Van Nostrand Reinhold International, London, United Kingdom.

Vladimirescu, I. 1984. Bazele hidrologiei tehnice. Ed. Tehnica, Bucuresti, Romania.


دسترسی به عناوین دیگر محتوای مرتبط با این بخش












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools