اصلاح DEM های SRTM توسط ناسا - NASADEM :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




اصلاح DEM های SRTM توسط ناسا - NASADEM


مرکز بایگانی فرآیندهای سرزمینی ناسا در دسترس بودن محصولات داده NASADEM با وضوح 1 قوس ثانیه را اعلام کرد. NASADEM میراث مأموریت توپوگرافی رادار شاتل (SRTM) را با بهبود دقت ارتفاع مدل دیجیتال و پوشش داده ها و همچنین ارائه اطلاعات اضافی مربوط به رادار SRTM گسترش داده است. به زبان ساده آن را تدقیق کرده است. این پیشرفت ها با پردازش مجدد داده های سیگنال رادار اصلی SRTM و داده های تله متری با الگوریتم های به روز شده و داده های کمکی که در زمان پردازش SRTM اصلی در دسترس نبود به دست آمد.


مرکز بایگانی فرآیندهای سرزمینی ناسا با LP DAAC مسئول بایگانی و توزیع پرونده ثبت داده سیستم زمینی ناسا برای استفاده در محیط های تحقیقاتی (MEaSUREs) مدل ارتفاع دیجیتال نسخه 1 (NASADEM_HGT) است، که مجموعه جهانی را از داده های ارتفاع در فاصله 1 قوس ثانیه ارائه می دهد. محصولات داده های NASADEM از داده های اصلی تله متری از ماموریت توپوگرافی رادار شاتل (SRTM)، با همکاری بین ناسا و آژانس اطلاعات مکانی(NGA) و همچنین مشارکت آژانس های فضایی آلمان و ایتالیا گرفته شده است. تمرکز اصلی SRTM تولید یک DEM تقریباً جهانی از زمین با استفاده از تداخل سنجی راداری بود. این جز اصلی محموله بار شاتل فضایی Endeavor در طی ماموریت STS-99 خود بود، که در 11 فوریه 2000 و به مدت 11 روز راه اندازی شد.


NASADEM علاوه بر داده های نسخه 2 مدل جهانی ارتفاع دیجیتال (GDEM) همچنین به نقاط کنترل زمینی سیستم ارتفاع سنج لیزر علوم یخی، ابر و زمین (ICESat) متکی بود عکس های لیدار آن برای بهبود اندازه گیری های ارتفاع سطح که منجر به بهبود دقت موقعیت جغرافیایی می شود. از دیگر پیشرفت های پردازش مجدد می توان به تبدیل به مرجع ژئوئید و استفاده از GDEM ها و ابزار سنجش از دور ماهواره ای Panchromatic ماهواره پیشرفته برای نقشه برداری استریو (PRISM) AW3D30 DEM و درونیابی برای پر کردن جای خالی اشاره کرد.


NASADEM در کاشی های 1 درجه در 1 درجه توزیع می شود و از تمام زمین های عرض جغرافیایی 60 درجه شمالی تا 56 درجه جنوبی تشکیل شده است. این حدود 80 درصد از کل خشکی زمین را تشکیل می دهد. لایه های محصول داده ای NASADEM_HGT شامل DEM، تعداد صحنه ها (NUM) و یک مجموعه داده SRTM بدن آب (ماسک آب) به روز شده است. لایه NUM تعداد صحنه های پردازش شده برای هر پیکسل و منبع داده را نشان می دهد. برای هر گرانول NASADEM_HGT یک تصویر مرور با وضوح پایین که ارتفاع را نشان می دهد نیز موجود است. محصول جهانی دوم NASADEM با قوس 1 قوس نیز در قالب NetCDF4 به عنوان مجموعه داده NASADEM_NC با منبع هر پیکسل ارتفاع در محصول مربوطه NASADEM_NUMNC در دسترس است.


مقایسه بین SRTM و NASADEM

در اینجا ما بین دو لایه SRTM و NASADEM که از سایت AρρEEARS ناسا دریافت کردیم یک مقایسه انجام دادیم. در اصل این دو لایه را دقیقا با یک سیستم تصویر و یک محدوده برش خورده می باشند، در GIS از یکدیگر کم کردیم. نتیجه به صورت زیر حاصل شد. در تصویر زیر شکل سمت چپ تفاوت و شکل سمت راست اصل DEM را نشان میدهند. آنچنان که مشاهده می کنید در برخی سلول ها تا 184 متر تصحیح صورت گرفته است! و این فقط در محدوده تهران-کرج است.



اکنون که تفاوت بین SRTM سی متری با NASADEM سی متری را متوجه شدید، نحوه دریافت این داده را در این پست ببینید.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools