گزارش ویژه خشکسالی 2021 - خطرات ترکیبی :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




گزارش ویژه خشکسالی 2021 - خطرات ترکیبی


عوامل مخدوش کننده خشکسالی: خطرات ترکیبی

هنگامی که خطرات مختلف به طور همزمان رخ می دهد، یک عارضه دیگر بوجود می آید. بررسی اخیر توسط Zscheischler و همکاران. (2020) طبقه بندی وقایع آب و هوایی و آب و هوایی مرکب را در چهار گونه پیشنهاد کرد: (1) پیش شرط (پیش شرط تاثیرات را تشدید می کند)، (2) چند متغیره (رانندگان متعدد و یا خطرات منجر به ضربه می شود)، (3) ترکیب زمانی ( پی در پی خطرات منجر به ضربه) و (4) ترکیب فضایی (خطرات در چندین مکان متصل باعث ایجاد اثرات تجمعی می شود). در حالی که مرزهای بین این انواع مبهم است، طبقه بندی پیشنهادی باید به تمایز و مدل سازی تأثیرات رویدادهای مرکب در رشته های مختلف کمک کند.


به عنوان مثال، وقوع خشکسالی و موج گرما (نوع 2 در طبقه بندی فوق)، که در آن کمبود رطوبت خاک می تواند موج گرما را به دلیل کاهش تبخیر و تعرق به میزان قابل توجهی افزایش دهد. به نوبه خود، موج گرما می تواند خشکسالی را از طریق حلقه های بازخوردی که احتمالاً تحت تغییرات آب و هوا تشدید می شود، تقویت کند. این حلقه های بازخورد می توانند تاثیرات موج گرما و خشکسالی را به شدت تشدید کنند. به عنوان مثال، تقاضای زیاد تبخیری جو می تواند منجر به خشک شدن سریع لایه فوقانی خاک و وقوع خشکسالی شدید شود (بخش 4.2.1 را ببینید)، با تأثیرات شدید بر محصولات و پوشش گیاهی طبیعی به طور مشابه، دماهای بالاتر تأثیرات قابل توجهی بر استرس گرمایی انسان و مرگ و میر ناشی از آن دارد. به عنوان مثال می توان به خشکسالی و موج گرمای سال 2003 اشاره کرد که بخشهای وسیعی از اروپای مرکزی و شمالی را تحت تاثیر قرار داد، با تأثیرات گسترده در بخشهای مختلف اقتصادی و جمعیت. علاوه بر گرما، افزایش بار گرد و غبار ناشی از خشکسالی می تواند مشکلات تنفسی را ایجاد کند. هنگامی که با افزایش استرس گرمایی ترکیب شود، می تواند اثرات منفی بر سلامت انسان را چند برابر کند (به بخش 4.3.1 مراجعه کنید).


هنگامی که خشکسالی با باران های شدید (نوع 3) همراه می شود، سیل شدید می تواند به دلیل کاهش ظرفیت نفوذ خاک پوسته رخ دهد.


هنگامی که تجمع سوخت خشک در لایه بستر خاک باعث تسهیل احتراق و گسترش سریع آتش سوزی می شود (نوع 1)، اغلب با اثرات فاجعه بار، می توان آتش سوزی های طولانی را با خشکسالی طولانی مدت مرتبط کرد. بادهای شدید و مداوم یکی دیگر از خطرهای تشدید کننده است. به عنوان مثال می توان به آتش سوزی های جنگی در روسیه در سال 2011 و 2019 اشاره کرد، آتش سوزی های ویرانگر در طول خشکسالی کالیفرنیا در سال 2011-2015، میزان استثنایی آتش سوزی جنگل ها در اسکاندیناوی در سال 2019 و استرالیا 2019-2020 یا آتش سوزی های 2020 در غرب ایالات متحده آمریکا. سوتانتو و همکاران (2020) اخیراً بازخورد و ارتباطات بین خشکسالی، موج گرما و آتش سوزی را بررسی کرده است.


خرابی همزمان محصولات زراعی در مناطق اصلی تولید محصول نمونه ای از خطرات ترکیبی فضایی است (نوع 4). شکست عمده تولید جهانی ذرت در سال 1983 یک مثال قانع کننده از تأثیر یک رویداد ال نینو و خشکسالی ها و موج گرمای مرتبط در نقاط مختلف جهان، به ویژه آفریقای جنوبی، آمریکای شمالی و شمال شرقی برزیل است.


هیلیر و همکاران (2020) تاکید کرد که وابستگی های مکانی و زمانی در بین خطرات مختلف می تواند در مقایسه با تجزیه و تحلیل مستقل وقوع همزمان خطرات، خطر ترکیبی و تأثیرات مرتبط را تشدید یا کاهش دهد.


دانلود گزارش سازگاری سیستمیک برای زنده ماندن در خشکسالی












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools