وزیر نیرو در آئین رونمایی از پیشخوان رصد منابع آب کشور :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




وزیر نیرو در آئین رونمایی از پیشخوان رصد منابع آب کشور

«پیشخوان رصد» امکان مدیریت دائمی و پویای منابع آب کشور را فراهم می‌کند/ کنترل برداشت‌های غیرمجاز از سفره‌های آب زیرزمینی. وزیر نیرو گفت: در حالی که سرانه آب شرب کشور تحت تأثیر عوامل مختلف مانند کاهش نزولات جوی کاهش معناداری پیدا کرده است، تقاضا برای برداشت آب به مراتب افزایش پیدا کرده که این وضعیت نیازمند مدیریت دقیق و مبتنی بر داده‌ها و اطلاعات به روز از وضعیت آبی کشور است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، علی‌اکبر محرابیان درمراسم رونمایی از پیشخوان رصد منابع آب کشور گفت: آب یکی از عناصر حیاتی رشد و توسعه کشورهاست که با توجه افزایش روز افزون تقاضای این عنصر حیاتی در جهان، ضرورت مدیریت هوشمندانه و دقیق آن بیش از پیش احساس می‌شود.

وزیر نیرو ادامه داد: در کشور ایران و در سال‌های پس از انقلاب اسلامی شاهد رشد و توسعه شتابانی در حوزه‌های مختلف هستیم که استمرار این روند توسعه بدون مدیریت مطلوب منابع آب امکان پذیر نخواهد بود.

محرابیان اضافه کرد: به طور نمونه ۴۵ سال پیش تعداد واحد‌های مسکونی کشور ۵.۷ میلیون واحد بود، اما اکنون بیش از ۳۰ میلیون واحد مسکونی دارای اشتراک آب در کشور داریم که حکایت از افزایش قابل توجه نیاز به آب شرب در کشور است.

وی افزود: در صنایع نیز در طول دهه‌های گذشته رشد قابل ملاحظه‌ای داشته‌ایم. به عنوان نمونه در حالی که ۴۵ سال قبل ظرفیت تولید فولاد کشور سالانه ۳۸۰ هزار تن بود، اکنون این ظرفیت به بیش از ۴۸ میلیون تن رسیده است.

وزیر نیرو در ادامه با اشاره به وضعیت تولید سیمان در سال‌های گذشته نیز افزود: همچنین در صنعت سیمان نیز در حالی که ۴۵ سال پیش سالانه ۳ میلیون تن سیمان تولید می‌کردیم، اکنون ظرفیت تولید سیمان کشور به بیش از ۹۰ میلیون تن در سال رسیده است.

محرابیان با بیان اینکه در بسیاری از حوزه‌ها در دهه‌های گذشته شاهد رشد و توسعه بوده‌ایم، افزود: با این وجود سرانه آب کشور طی سال‌های گذشته به شدت کاهش پیدا کرده است و در حالی که سرانه آب ایران در ۴۰ سال گذشته ۳۶۰۰ متر مکعب بود، سرانه آب شرب امروزه به کمتر از ۱۲۰۰ متر مکعب رسیده است.

وزیر نیرو در همین رابطه بیان کرد: این یعنی در حالی است که تحت تأثیر عوامل مختلف مانند کاهش نزولات جوی سرانه آب شرب کشور کاهش معناداری پیدا کرده است، از آنسو تقاضا برای برداشت آب به مراتب افزایش پیدا کرده است که این وضعیت نیازمند مدیریت دقیق و مبتنی بر داده‌ها و اطلاعات به روز از وضعیت آبی کشور است.

محرابیان با تأکید بر اینکه اگر اطلاعات دقیق از وضعیت منابع آبی کشور داشته باشیم، می‌توانیم مدیریت صحیح تری را بر منابع آبی اعمال کنیم، تصریح کرد: در جلسات متعددی که پیرامون ضرورت‌ها و نحوه مطلوب و دقیق مدیریت منابع آبی کشور داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که باید یک پیشخوان جامع از داده و اطلاعات آب کشور به صورت به روز و دقیق داشته باشیم که بتواند امکان مدیریت دائمی و پویا آب کشور را فراهم کند.
وی ضمن اشاره به اینکه سامانه پایش اطلاعات آبی کشور در واقع موتور تحلیل گر منابع آب کشور است، اضافه کرد: این سامانه به صورت پیوسته به روز‌رسانی می‌شود و آخرین اطلاعات و داده‌های آبی کشور را در حوزه‌های مختلف مانند شاخص منابع آبی، پوشش برف، وضعیت مخازن سد و... در اختیار مدیران کشور قرار می‌دهد.

وزیر نیرو با ذکر این نمونه که در این سامانه اطلاعات منفرد، زنجیره‌ای و ترکیبی سد‌های کشور قابل مشاهده است، گفت: علاوه بر اینکه این قابلیت امکان مدیریت مطلوب سد را برای ما فراهم می‌کند، همچنین به ما این اجازه را می‌دهد تا وضعیت سد‌های یک منطقه و حوضه آبریز را به صورت شبکه‌ای نیز در نظر بگیریم و مدیریت بهینه‌ای در این رابطه داشته باشیم.

محرابیان در ادامه بیان کرد: این سامانه همچنین با داده و اطلاعات دقیقی که از وضعیت منابع آب زیر زمینی کشور به ما می‌دهد، به ما اجازه می‌دهد در راستای جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز و حفظ سفره‌های آب زیر زمینی اقدامات مطلوب تری را در پیش بگیریم.

وی با تأکید بر اینکه پیشخوان رصد منابع آب کشور را باید گام بلندی در مدیریت مطلوب منابع آب کشور قلمداد کنیم، افزود: این سامانه می‌تواند مدیران منابع آب کشور را در صیانت از این عنصر حیاتی یاری کند.

در بخش دیگری از این نشست نیز "محمد جوانبخت" معاون آب و آبفای وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به ضرورت راه اندازی سامانه پایش گفت: این سامانه قادر خواهد بود آمار و اطلاعات دقیق از کمبود‌ها و داشته‌های آبی کشور را در حوزه‌های مختلف مانند آب‌های زیر‌زمینی و میزان نزولات جو جمع آوری و به ثبت برساند که در مجموع به مدیریت مطلوب منابع آب کشور در بخش‌های مختلف کمک شایانی می‌کند.

در ادامه نیز "فیروز قاسم زاده" با بیان اینکه حکمرانی مطلوب منابع آب کشور با هدف خدمتگزاری بهتر به مردم کشورمان از اهداف اصلی سامانه پایش است، گفت: این سامانه تماماً با استفاده از ظرفیت مهندسان و نخبگان شرکت مدیریت منابع آب کشور تهیه شده است و قادر خواهد بود به صورت آنلاین و به روز داده و اطلاعات دقیقی از وضعیت منابع آب کشور را در بخش‌های مختلف ماننده وضعیت بارش برف و باران، میزان ذخایر سدها، وضعیت منابع آب زیرزمینی و... تهیه و در اختیار مدیران و کارشناسان آب قرار دهد تا برنامه‌ریزی و مدیریت دقیق تری در حوزه منابع آب کشور داشته باشند.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools