فرصت‌های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی علوم آب :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




فرصت‌های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی علوم آب

با آخرین اجلاس آب دیجیتال IWA که در نوامبر برگزار می شود، Prabhushankar Chandrasekeran توضیح می دهد که چرا هوش مصنوعی و یادگیری ماشین ابزارهای ضروری برای بخش آب هستند. اجلاس دیجیتال آب IWA به آخرین پیشرفت‌ها در آب دیجیتال می‌تابد، و این فرصت را برای تامین‌کنندگان و شرکت‌ها فراهم می‌کند تا نحوه استفاده از ابزارهای دیجیتال توسط بخش آب را به اشتراک بگذارند و محیطی غنی برای بحث درباره اینکه دیجیتالی‌سازی ممکن است صنعت را به کجا ببرد، فراهم کند. چه مهارت هایی در آینده مورد نیاز خواهد بود و دنیای آب ممکن است چگونه به نظر برسد.


آخرین اجلاس سران که برای دومین بار در بیلبائو برگزار شد، با همکاری شرکت آب منطقه، Consorcio de Aguas Bilbao Bizkaia، و عضو حاکم IWA در اسپانیا، AEAS، یک رویداد الهام بخش خواهد بود و تضمین می کند که متخصصان آب در خط مقدم شکل دادن به تکامل بخش آب هستند. نمایندگان علاوه بر نشان دادن کاربردهای عملی راه‌حل‌های دیجیتال برای بخش آب و نمایش آخرین نوآوری‌ها، فرصتی برای شبکه‌سازی و به اشتراک گذاشتن دانش خواهند داشت، با این هدف که بدانند چگونه می‌توانیم از ابزارهای موجود برای کار بهتر و هوشمندتر استفاده کنیم. ، و پایدارتر.


گسترش هوش مصنوعی

ما در زمان هیجان انگیزی در سفر دیجیتال هستیم، زیرا هوش مصنوعی (AI) با گزارش های روزانه رسانه ها در مورد پیشرفت ها و برنامه های جدید برای فناوری های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، مرزهای زیادی ایجاد می کند. ما در اوج دوران جدیدی هستیم که شاهد تغییرات چشمگیر در بخش‌ها خواهیم بود و دنیایی بسیار متفاوت از دنیایی که اکنون می‌شناسیم ایجاد خواهد کرد. از آنجایی که دولت‌ها در سرتاسر جهان تلاش می‌کنند تا نحوه تنظیم هوش مصنوعی را در نظر بگیرند، بخش آب با امکانات جدید تحول‌آفرین این فناوری چندوجهی و در حال تغییر جهان که نمی‌تواند در زمان بهتری شکوفا شود، زنده است. با مشهودتر شدن چالش‌های تغییرات آب و هوایی در سراسر جهان، ما اکنون فناوری لازم برای بخش آب را داریم تا از فرصت‌های متعدد برای کار پایدارتر استفاده کنیم، به منابع آب در نوسان با چابکی بیشتری پاسخ دهیم و در آینده از مردم و سیاره خود محافظت کنیم. سیستم های خود را مقاوم سازیم و انعطاف پذیری ایجاد می کنیم. ما یک جعبه در حال رشد از ترفندها داریم که قبلاً هرگز سابقه نداشته است و نمی تواند به موقع یا ضروری باشد.


Prabhushankar Chandrasekeran، معاون مدیر اجرایی ملی هوشمند آب برای مشاوره مهندسی پایدار Arcadis، در ایالات متحده، می‌گوید: «در صنعت آب در سطح جهان چیزهای زیادی در حال انجام است. ما اولین کنگره آب سازمان ملل را پس از 46 سال داشتیم، جایی که در مورد اهمیت تمرکز بر پایداری منابع آب برای ما صحبت کردیم. آب همه ما را به هم متصل می کند و باعث شکوفایی اقتصادی و ارتقای جوامع می شود. وقتی پای پایداری به میان می‌آید، به تصمیم‌گیری بهتر، استفاده بهتر از منابعی که در اختیار داریم، توانایی به کارگیری اصولی مانند آب مدور و یافتن راه‌هایی برای مقابله با تغییرات آب و هوا برمی‌گردد.


اگرچه چالش بزرگ است، Chandrasekeran به توانایی بخش آب برای استفاده از فناوری دیجیتال برای تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر، اجرای سیستم‌های بهتر، سرمایه‌گذاری عاقلانه‌تر، بهبود تجربه مشتری، ارائه مقرون‌به‌صرفه‌تر و دستیابی به افرادی که در حال حاضر خدماتی ندارند، ایمان دارد. «فناوری دیجیتال نقش مهمی ایفا می کند. قدرت محاسبات و پیشرفت‌ها در فناوری‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی تنها در دو سال گذشته به‌طور تصاعدی افزایش یافته است.» هوش مصنوعی مولد در حال افزایش است و هوش مصنوعی را برای همه مردمی خواهد کرد. مزایای بالقوه این فناوری ها بسیار زیاد است.


"اجلاس دیجیتال آب همه را گرد هم می آورد تا در مورد این موارد صحبت کنند و به ایجاد برنامه هایی در مورد آنچه که این فناوری ها می توانند برای کمک به ما در رسیدن به اهدافمان انجام دهند، کمک می کند. در پایان روز، این در مورد مردم است. این در مورد افزایش آگاهی و آموزش مردم در مورد این است که چگونه همه این موارد می توانند به ما در انجام کار کمک کنند. ما باید به این فکر کنیم که چگونه می‌توانیم قهرمانان دیجیتالی ایجاد کنیم، کسانی که می‌توانند دیگران را در سازمان خود آموزش دهند و این خبر را منتشر کنند. به همین دلیل است که فکر می‌کنم اجلاس دیجیتال آب برای کمک به ما برای رسیدگی به چالش‌هایی که با آن روبرو هستیم و یافتن پاسخی برای نیازهای کوتاه‌مدت و بلندمدت‌مان کلیدی خواهد بود.»


بنابراین، همانطور که برای برخاستن هواپیما آماده می‌شویم، چه محیطی را باید برای تسریع پیشرفت ایجاد کنیم؟ چاندراسکران می گوید: «باز هم، این مردم هستند، نه فقط نیروی کار، بلکه رهبری نیز. مردم باید درک کنند که چگونه می توانیم از راه حل ها استفاده کنیم. ما همچنین باید به افرادی که از منظر نظارتی کار می کنند آموزش دهیم. آنها باید در مورد نحوه استفاده از این فناوری ها آموزش ببینند.


«همیشه در به کارگیری فناوری های جدید تردید وجود دارد. این بخش می تواند بسیار محافظه کار باشد، بنابراین ما باید صاحب این فناوری باشیم. هنگامی که این کار انجام شد، ما بهتر می‌توانیم بودجه برای پروژه‌های دیجیتال پیدا کنیم، برای این پروژه‌ها تأییدیه دریافت کنیم و مشتریان متوجه خواهند شد که این فناوری‌ها چگونه به جامعه آنها سود می‌رسانند.»


در آغوش گرفتن تغییر

تا چه حدما در مذاکره با این فناوری‌های دگرگون‌کننده در کوتاه‌مدت برتر هستیم و به نحوه مدیریت تغییر در بخش آب برمی‌گردد. با سرعتی که فناوری دیجیتال در حال پیشرفت است - تقریباً برای ما خیلی سریع است که نمی توانیم با آن همگام شویم - برای سازمان ها لازم است که ذهنیتی برای تغییر داشته باشند. چاندراسکران می‌گوید: «ما باید در مورد اینکه چگونه می‌توانیم با این فناوری در حالی که دائماً در حال تکامل است، صحبت کنیم. صنعت به طور مداوم در حال آزمایش چیزهایی است. اما برای بخش آب، اطمینان از استفاده از این فناوری‌ها، اساسی و اساسی است. در غیر این صورت، در برنامه‌های آزمایشی که هرگز شاهد اجرای آن‌ها نخواهیم بود، گرفتار خواهیم شد.»


با توجه به اینکه هوش مصنوعی قرار است شیوه زندگی همه ما را متحول کند، ترس‌های قابل درک وجود دارد که ممکن است ما را به مکان‌هایی که نمی‌خواهیم به آن‌ها برویم، هدایت می‌کند، که توسط فناوری هدایت می‌شود که قدرت یادگیری از هر نوع استفاده و داده‌ای را دارد. اعمال می شود. Chandrasekeran می‌گوید: اگرچه استفاده از هوش مصنوعی تقریباً در مراحل اولیه است، برخی از سازمان‌ها در حال حاضر تلاش می‌کنند تا هوش مصنوعی را اخلاقی و قابل توضیح کنند. او می‌گوید: «از دیدگاه شرکت‌های آب، نگرانی کلی ناشی از عدم اعتماد به این فناوری‌ها و توانایی آن‌ها در تامین نیازهای شرکت‌های آب، همراه با نگرانی از جایگزینی مردم با ماشین‌آلات است.» "من فکر می کنم ما می توانیم نشان دهیم که هوش مصنوعی جایگزین افراد نمی شود. در عوض، به مردم قدرت بیشتری می دهد تا کارشان را بهتر انجام دهند. این دستیار شخصی شما خواهد بود.


زمانی که مایکروسافت Microsoft Copilot را راه اندازی کرد، آنها توضیح دادند که با این فناوری اکنون همه یک کمک خلبان خواهند داشت. این اصلی ترین چیزی است که ما باید با هم ارتباط برقرار کنیم و نشان دهیم. ما باید نشان دهیم که هوش مصنوعی به مردم کمک می کند و به هیچ وجه آنها را جایگزین نمی کند. به ما این امکان را می دهد که در نحوه انجام وظایف خود زیرک تر باشیم و به ما امکان می دهد از توانایی های خود برای بهبود عملیات موجود و خودکارسازی امور روزمره استفاده کنیم. این برای انجام آنچه می‌خواهید وجود دارد، اما هنوز باید ایده‌هایی را ارائه دهید.»


قدرت و هزینه رایانش ابری امکان اعمال سریع و آزمایش راه حل ها را فراهم کرده است و نوآوری را بیش از هر زمان دیگری در دسترس قرار داده است. چاندراسکران می‌گوید: «ما مطالعات موردی زیادی داریم که پتانسیل فناوری‌های هوش مصنوعی و اتوماسیون در بخش آب را نشان می‌دهد. وقتی به آب دیجیتال فکر می کنم، به پیشرفت اتوماسیون و تجزیه و تحلیل با استفاده مناسب از هوش مصنوعی فکر می کنم. اتوماسیون به بهبود گردش کار از جمله یکپارچه سازی داده ها کمک می کند که به نوبه خود به تجزیه و تحلیل داده ها کمک می کند و تصمیم گیری آگاهانه تر را امکان پذیر می کند. سپس می‌توانیم از یادگیری ماشین و سایر فناوری‌های هوش مصنوعی برای پیش‌بینی بهتر موقعیت‌های آینده استفاده کنیم. ما تمام ابزارهای مورد نیاز خود را در اختیار داریم، فقط به اراده لازم برای پذیرش این فناوری‌ها نیاز داریم.»


اجلاس دیجیتال آب این فرصت را برای متخصصان حوزه آب فراهم می کند تا نقشه راه آینده آب دیجیتال را ترسیم کنند. و سوالات مهمی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. آینده کار چیست؟ نیروی کار آینده به چه مهارت هایی نیاز دارد؟ چگونه سازمان ها و نیروی کار آنها را برای استفاده از این فناوری ها به بهترین نحو آماده کنیم؟ چاندراسکران می‌گوید: «من فکر می‌کنم که شرکت‌های آب و برق می‌پذیرند که باید برای ارتقای مهارت سرمایه‌گذاری شود. ما با کمبود نیروی کار مواجه هستیم. یافتن افرادی با استعدادهای خاص سخت است. من فکر می کنم به جای یافتن استعدادهای جدید باید روی ارتقاء مهارت و مهارت مجدد استعدادهای موجود تمرکز کنیم. این یک رویکرد پایدارتر است.


ما اکنون باید روی نقش‌ها تمرکز کنیم و به نقش‌های جدیدی که در آینده خواهیم داشت فکر کنیم. چگونه می توانیم مهندسی داده و مفاهیم علوم داده را در آموزش مهندسی عمومی قرار دهیم؟ برای اینکه یک مهندس باشید باید به داده ها دانا باشید، بنابراین ما باید این مهارت ها را در خود بگنجانیم. بهینه سازی قرار است به طور فزاینده ای اهمیت پیدا کند، بنابراین در آینده ممکن است مجبور شویم به نقش های جدیدی مانند رئیس بهینه سازی، رئیس علوم تصمیم گیری، رئیس پیش بینی ها فکر کنیم. ما باید در مورد سیاست هایی که برای حمایت از این سازماندهی مجدد نیاز داریم فکر کنیم. این چیزی است که ما باید در مورد آن بحث کنیم. هوش مصنوعی مولد همه جا خواهد بود. این چیز خوبی خواهد بود که به فکر کردن و صحبت کردن در مورد آن ادامه خواهیم داد.»


اطلاعات بیشتر

درباره اجلاس دیجیتال آب IWA، 14-16 نوامبر 2023، بیلبائو، اسپانیا، در digitalwatersummit.org بیشتر بیاموزید.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools