خطاهای مرسوم مدل آب زیرزمینی :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




خطاهای مرسوم مدل آب زیرزمینی

حتی اگر یک مدل آب زیرزمینی همگرا شود، باز هم ممکن است خطاهایی در آن وجود داشته باشد که منجر به نتایج اشتباه شود. مدل آب زیرزمینی یک نمایش انتزاعی از سیستم آب زیرزمینی است. این یک ابزار است که می توان از آن برای شبیه سازی جریان، توزیع و کیفیت آب زیرزمینی استفاده کرد. مدل های آب زیرزمینی برای طیف وسیعی از اهداف از جمله:


  • مدیریت منابع آب: مدل ها می توانند برای ارزیابی تأثیر پمپاژ آب زیرزمینی بر ذخایر آب زیرزمینی و جریان رودخانه استفاده شوند.
  • آلودگی آب: مدل ها می توانند برای ردیابی حرکت آلاینده ها در آب های زیرزمینی و ارزیابی خطر آلودگی منابع آب استفاده شوند.
  • احیای آب زیرزمینی: مدل ها می توانند برای طراحی و ارزیابی استراتژی های احیای آب زیرزمینی استفاده شوند.
  • توسعه آب: مدل ها می توانند برای مکان یابی منابع جدید آب زیرزمینی و ارزیابی پتانسیل توسعه آب استفاده شوند.


دو نوع اصلی مدل آب زیرزمینی وجود دارد:

  • مدل های فیزیکی: این مدل ها بر اساس معادلات حاکم بر جریان آب در محیط متخلخل ساخته شده اند.
  • مدل های آماری: این مدل ها بر اساس روابط آماری بین داده های ورودی و خروجی ساخته شده اند.


مدل های آب زیرزمینی می توانند از نظر پیچیدگی از ساده تا بسیار پیچیده باشند. پیچیدگی مدل به هدف مورد نظر و در دسترس بودن داده بستگی دارد. برخی از خطاهای رایج عبارتند از:


1. داده های نادرست یا ناقص:

دقت مدل به کیفیت داده هایی که بر اساس آن ساخته شده است بستگی دارد. اگر داده ها نادرست یا ناقص باشند، مدل می تواند نتایج نادرستی را پیش بینی کند. این امر به ویژه در مورد پارامترهای هیدروژئولوژیکی مانند نفوذ پذیری، ذخیره سازی خاص و هدایت هیدرولیکی که اغلب با عدم قطعیت قابل توجهی برآورد می شوند، صدق می کند.


2. مفهوم سازی نادرست:

یک مدل آب زیرزمینی باید فرآیندهای فیزیکی و هیدروژئولوژیکی را که بر سیستم آب زیرزمینی حاکم هستند، به درستی نشان دهد. اگر مفهوم سازی نادرست باشد، مدل می تواند رفتار واقعی سیستم را به درستی شبیه سازی نکند. این امر به ویژه در مورد سیستم های پیچیده آب زیرزمینی که تحت تأثیر عوامل متعددی مانند تعامل آب سطحی و زیرزمینی، نشت، تخلیه و کیفیت آب قرار دارند، صدق می کند.


3. مقیاس نامناسب:

اندازه مدل باید با مقیاس فرآیندهایی که می خواهد شبیه سازی کند، مطابقت داشته باشد. اگر مدل خیلی کوچک باشد، ممکن است فرآیندهای مهم مقیاس بزرگ را از دست بدهد. اگر مدل خیلی بزرگ باشد، ممکن است از نظر محاسباتی غیرقابل انعطاف باشد و به داده های زیادی نیاز داشته باشد.


4. عدم در نظر گرفتن عدم قطعیت:

همه مدل های آب زیرزمینی با درجه ای از عدم قطعیت همراه هستند. اگر این عدم قطعیت به درستی در نظر گرفته نشود، می تواند منجر به تفسیر نادرست نتایج مدل شود.


5. کالیبراسیون نامناسب:

مدل های آب زیرزمینی اغلب با تنظیم پارامترها بر اساس داده های مشاهده شده کالیبره می شوند. اگر فرآیند کالیبراسیون به درستی انجام نشود، مدل ممکن است به درستی کالیبره نشود و نتایج نادرستی را پیش بینی کند.


6. خطاهای عددی:

خطاهای عددی می توانند در اثر گرد کردن، عدم ثبات عددی و سایر مسائل مربوط به کد مدل ایجاد شوند. این خطاها می توانند به ویژه در مدل های پیچیده یا زمانی که از شبکه های محاسباتی ریز استفاده می شود، قابل توجه باشند.


علاوه بر این خطاها، عوامل دیگری نیز می توانند بر دقت مدل آب زیرزمینی تأثیر بگذارند، مانند فرضیات ساده سازی شده، انتخاب الگوریتم های عددی و کیفیت نرم افزار مدل سازی.


برای اطمینان از صحت نتایج مدل آب زیرزمینی، مهم است که خطاهای بالقوه را شناسایی و ارزیابی کنید. این می تواند از طریق تجزیه و تحلیل حساسیت، مقایسه با مدل های دیگر و بررسی داده های مدل انجام شود. همچنین مهم است که محدودیت های مدل را به وضوح بیان کنید و از آن در چارچوب عدم قطعیت مرتبط استفاده کنید.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools