رسانه ها بحران آب را از مسئله ای فردی به اجتماعی بدل کنند :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




رسانه ها بحران آب را از مسئله ای فردی به اجتماعی بدل کنند


استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در حاشیه نمایشگاه مطبوعات در نشست "نقش رسانه ها در حوزه محیط زیست و آب" با بیان این که کمبود آب در حال بدل شدن به یک ابرچالش است گفت: لازم است رسانه ها این بحران را از مسئله ای فردی به مسئله ای اجتماعی بدل کنند.

استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در حاشیه نمایشگاه مطبوعات در نشست "نقش رسانه  ها در حوزه محیط زیست و آب" با بیان این که کمبود آب در حال بدل شدن به یک  ابرچالش است گفت: لازم است رسانه ها این بحران را از مسئله ای فردی به مسئله ای اجتماعی بدل کنند. 

هادی خانیکی افزود: پرسش این است که رسانه ها به چه نحوی به آب بپردازند که ذی نفعان این حوزه شامل شهروندان و مدیریت های سیاسی کشور به نحو مطلوبی از آن بهره بگیرند؟ رسانه ها چقدر کارشان را درست انجام داده اند؟

او گفت: از مدت ها پیش انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات در کنار انجمنهای جامعه شناسی و اندیشکده تدبیر آب به این نتیجه رسیدند که بر اساس تحلیل مسیرها و ارزیابی ها از مسائل بنیادین جامعه ایران، "آب" نخستین مسئله کشور است در نتیجه نمی توان تاثیرات آن را فقط به حوزه مدیریت مصرف یا تولید محدود کرد بلکه مسئله ای است که آثار آن در تمام حوزه ها از جمله اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی قابل مشاهده است.


نقش رسانه های این است که آب را به مسئله ای اجتماعی بدل کنند

خانیکی با بیان اینکه رسانه ها باید در کنار سایر نهادهای رسمی، دولتی و مدنی به مسئله آب بپردازند گفت: مسئله این نیست که مقصر بحران کنونی کیست؛ دیدگاههای مختلفی در مورد دلایل وضعیت کنونی در زمینه آب مطرح شده است. عده ای مصرف کنندگان را مقصر می دانند که آب را بهینه مصرف نمی کنند، عده ای دولتمردان را و عده ای هم نخبگان و رسانه ها را مقصر شرایط کنونی می دانند اما مسئله از نظر ما این است که چطور بر سر آب گفت و گو کنیم؟ گفت و گو به این معنی است که مسئله را تک صدایی نبینیم بلکه طرفینی را در این ماجرا لحاظ کنیم. این دغدغه به برگزاری مجموعه نشست های انجمن مطالعات فرهنگی و انجمن جامعه شناسی ایران و اندیشکده تدبیر آب ایران منجر شد که پیش از این 13 نشست را در دانشگاه های مختلف برگزار کردیم تنها با این هدف که بتوانیم به صورت عملی تر این مسئله بزرگ را خرد کنیم و مشخص کنیم که رسانه ها در این زمینه چه کمکی می توانند بکنند؟

او تاکید کرد: صورت مسئله از نظر من این است که بحران آب با وجود جدی بودن هنوز به مسئله ای اجتماعی بدل نشده است به این معنا که هر بخشی به فرافکنی این مسئله می پردازد و خود را از دست داشتن در این مسئله مبرا می کند. مردم دولتمردان را مقصر می دانند. مسولان مردم را و عده ای بخش کشاورزی را و برخی نیز رسانه ها را مقصر می دانند که وظیفه شان را به درستی انجام نداده اند. این وضعیت نشان می دهد که مسئله آب به درستی روشن نشده است.

خانیکی ادامه داد: ماحصل نشستهایی که پیش از این برگزار کردیم این بود تمام بخش های مختلف از برج عاج پایین آمدند و به این نتیجه رسیدند که آب یک مسئله ملی است که باید همه در حل آن مشارکت کنند.


چرا رسانه نتوانست به درستی نقش ایفا کند؟

خانیکی با طرح این پرسش که چرا رسانه ها نتوانستند نقش شان را در این بحران به درستی ایفا کنند گفت: مانع نخست این بود که رسانه ها یک مسئله پیچیده را به صورت یک مسئله ساده درک کردند. نکته دیگر سیاست زده نگاه کردن به مسئله آب بوده است. از منظر سیاسی و دولتی دیدن مسئله باعث شده است مخالفان و موافقان دولت مسئله را گونه دیگری ببینند. نکته مهم دیگر بحث سرمایه اجتماعی است. اعتماد و همبستگی در حل این مسئله مهم است. باید حکومت و کسانی که به مسئله آب ورود می کنند از اعتماد در میان مردم برخوردار باشند. رسانه ها در حال حاضر باید مسئله آب را از حیطه فردی و در سطح مصرف به مسئله ای اجتماعی بدل کند که البته تا حدودی این کار را کرده اند اما نیاز به تلاش بیشتری در این زمینه است. 












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools