طرح آبیاری 3 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




طرح آبیاری 3 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی

معاون طرح و توسعه شرکت مدیریت منابع آب ایران مطرح کرد:

آبیاری 3 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی با شبکه‌های آبیاری مدرن در دستور کار وزارت نیرو

معاون طرح و توسعه شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: آبیاری 3 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به روش مدرن در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد.

"علی اکبر شفیعی" معاون طرح و توسعه شرکت مدیریت منابع آب ایران، پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه) در نشست تخصصی توانمندی‌های داخلی تولید و کاربرد انواع لوله در بخش آب کشور در سالن همایش های وزارت نیرو با بیان این مطلب که 16 تا 17 درصد اعتبارات عمرانی کشور در سنوات گذشته به بخش آب اختصاص داشته است، اظهار داشت: برای  169 سد در دست بهره برداری و 113 سد در دست ساخت، تاکنون بالغ بر 230 هزار میلیارد تومان نقدینگی تزریق شده و برای توسعه اهداف آب کشور نیازمند 270 هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم.

وی در خصوص سدهای در حیطه وظایف وزارت نیرو که در حال بهره‌برداری، ساخت یا مطالعه هستند، گفت: حدود 169 سد ملی بزرگ با حجم مخزن 51 میلیارد و 700 میلیون مترمکعب که با اضافه کردن سدهای استانی زود بازده به حدود 203 سد در کشور می رسد، در حال بهره برداری هستند.

معاون طرح و توسعه شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: بالغ بر 300 سد کوتاه نیز توسط وزارت جهاد کشاورزی در کشور احداث شده و در حال بهره‌برداری است.

وی تعداد سدهای ملی بزرگ در حال ساخت را 113 سد با حجم مخزن 20 میلیارد مترمکعب ذکر کرد و در ادامه گفت: تعداد 95 سد بزرگ ملی با حجم مخزن بالغ بر 29 میلیارد متر مکعب دردست مطالعه است.

شفیعی با بیان اینکه در خصوص چالش های موجود در چشم انداز استفاده از لوله در بخش آب کشور بایستی حقوق تمامی ذینفعان و دسترسی عادلانه همگان به آب سالم و کافی رعایت شود، گفت: با توجه به تنوع آب و هوایی کشور و نیاز مصارف مختلف، لازم است تعادل در توسعه و استفاده بهینه از سرمایه گذاری ها به دقت مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به قرار گرفتن 90 درصد کشور در اقلیم خشک که باعث شده تا جزو کشور های بیابانی محسوب شویم، اذعان داشت: در کشور ما پراکندگی بارش ها بسیار زیاد است به گونه ای که در ایران با 6 درصد بارندگی کمتر از 50 میلیمتر، یک درصد بارندگی بیش از 1000 میلیمتر و متوسط بارش سالانه  کشوری بین 230 تا 250 میلیمتری مواجه هستیم.

معاون طرح و توسعه شرکت مدیریت منابع آب ایران نیاز سالانه آب شرب کشور را 6 میلیارد متر مکعب، نیاز سالانه آب کشاورزی را 90 میلیارد متر مکعب و نیاز سالانه آب صنعت را 2 میلیارد متر مکعب ذکر کرد و ادامه داد: در سال های اخیر برخی از مناطق کشور تحت تنش آبی شدید بودند به طوریکه بسیاری از دشت های این مناطق به صورت ممنوعه و ممنوعه بحرانی اعلام شده اند که مجاز به برداشت آب نیستند.

وی ادامه داد: در کشور حدود 18 میلیون هکتار اراضی با پتانسیل کشت کشاورزی موجود است که حدود 8.2 میلیون هکتار آن دارای پتانسیل کشت آبی است و وزارت نیرو هدف‌گذاری کرده تا حدود 3 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به جهت افزایش بهره وری  به صورت شبکه های مدرن درآید که تاکنون بالغ بر 2 میلیون و 300 هکتار از این اراضی در پایاب سدها احداث شده اند و در زمان حاضر حدود 164 هزار هکتار شبکه های آبیاری و زهکشی در دست اجرا و حدود 500 هکتار نیز در دست مطالعه است.

علی اکبر شفیعی با اشاره به روش های مختلف انتقال آب از جمله کانال، تونل و لوله گفت: بالغ بر 523 کیلومتر تونل انتقال آب در دستور کار داریم که 213 کیلومتر آن احداث شده و 170 کیلومتر نیز در دست اجرا و 140 کیلومتر در دست مطالعه است.

وی مزایای عمده استفاده از لوله در مقایسه با سایر سامانه‌های انتقال آب را جلوگیری از تبخیر، جلوگیری از تلفات آب در اثر نفوذ آب، جلوگیری از برداشت بی رویه و پدافند غیر عامل ذکر کرد و ادامه داد: در سه سال گذشته حدود 2800 کیلومتر لوله در اقطار مختلف در بخش آب کشور استفاده شده و مجموع کل لوله های مصرف شده در اقطار مختلف در بخش آب کشور تا نیمه دوم سال 96 به میزان 15 هزار و 500 کیلومتر است.

معاون طرح و توسعه شرکت مدیریت منابع آب ایران تنوع آب و هوایی و شرایط زمین شناسی کشور، پراکندگی جغرافیایی طرح ها و فاصله از محل تولید، استفاده از تکنولوژی های نوین، کپی برداری‌های ناقص، تنوع لوله‌های تولیدی در کشور، تنوع کیفیت مواد اولیه و رفتار و عملکرد لوله در زمان بهره‌برداری را بخشی از چالش‌های انتخاب انواع لوله و کاربرد آن در طرح‌های توسعه منابع آب کشور ذکر کرد و افزود: همواره بایستی در تولید لوله ملاحظات فنی و مهندسی، اقتصادی، انرژی، زیست محیطی و نیروی انسانی را مد نظر داشته باشیم.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools