دانلود راهنمای استفاده از مشاور سرمایهپذیر در پروژههای مشارکت عمومی و خصوصی بخش آب و آبفا
موضوع تامین مالی در پروژه های عمرانی و دولتی کشور یکی از دغدغه های اساسی و جدی در سطح ملی به شمارمیرود؛ در این راستا یکی از راهکارهای پیشنهاد شده توسط مراجع تصمیم گیری از جمله مجلس شورای اسلامی وسازمان برنامه و بودجه کشور، استفاده از مشارکت های عمومی و خصوصی به عنوان یکی از روشهای تجربه شده و موثردر سطح بین المللی میباشد و در حال حاضر تعداد قابل توجهی قراردادهای مشارکت عمومی و خصوصی در سطح کشوربه ویژه در بخش آب و فاضلاب منعقد گردیده است.
از یک سو، ذات حضور دولت به عنوان یکی از طرفین این قراردادها نیاز به تهیه ضوابط خاص را ضروری نموده و از سوی دیگر، با عنایت به اینکه این دسته از قراردادها تفاوتهای اساسی و مهم با سایر قراردادهای نظام فنی و اجرایی طرحهای عمرانی داشته و امکان استفاده از ضوابط موجود با توجه به تفاوتهای ماهوی وجود ندارد، لازم بود در اسرع وقت و به منظور رفع کمبودها در این بخش، اقدامات مقتضی در زمینه تدوین ضوابط لازم صورت پذیرد. یکی از بخشهایی که با توجه به انعقاد تعداد زیادی قرارداد مش ارکت عمومی و خصوصی در آن کاستی مشاهد میگردد، حضور مشاور سرمایهپذیر به عنوان بازوی فکری و عملیاتی سرمایهپذیر برای اطمینان از اجرای اصولی فرایند واگذاری میباشد، به گونهای که طرفین مشارکت از کیفیت اجرای کار در طول یک قرارداد بلندمدت اطمینان حاصل کنند. شایان ذکر است در تیپ چهارچوب موافقتنامه ابلاغی مشارکت عمومی خصوصی از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور (1393) مشاور فنی «یک مهندس فنی یا یک شرکت مهندسی است که از سوی سرمایهپذیر انتخاب می گردد تا وظایف پایش هزینه، پیشرفت عملیات اجرایی و کیفیت مهندسی، طراحی، ساخت، نصب، آزمایش ها و راهاندازی را در دوره مجاز انجام دهد». بدین ترتیب، مشخص میگردد که تحقق اهداف اصولی مشارکت عمومی خصوصی با تعریف درست وظایف مشاور سرمایهپذیر به صورت تنگاتنگ گره خورده است.
بر اساس بررسیهای به عمل آمده در منابع معتبر خارجی و بینالمللی و به منظور استفاده بهینه از تمام ظرفیت ها ی قراردادهای مشارکتی و پیادهسازی موفق آنها در فضای پروژههای دولتی که قبلا کم تر تجربه چنین قراردادهایی را داشتهاند، استفاده از مشاوران بیرونی توسط سرمایهپذیران دولتی، امری محتوم و اجتنابناپذیر است و در تمام مراجع مورد بررسی، این موضوع توصیه شده است. از جمله، مزایای استفاده از مشاوران بیرونی در قراردادهای مشارکتی میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
- ایجاد توازن و تعادل میان خواسته ها و انتظارات بخش عمومی و بخش خصوصی
- شفافسازی و ایجاد اطمینان در سرمایهگذار
- حضور تیم با تجربه و دارای تخصصهای مرتبط در کنار بخش عمومی
- تجربه مستقیم در بازارهای مشابه
با بررسی سه مرجع مورد بررسی (بانک جهانی، کشور انگلستان و اتحادیه اروپا)، مشخص شد حوزه تخصصهای مورد نیاز مشاوره در هر مرجع متفاوت است. به عنوان نمونه، بانک جهانی حوزه تخصصی بیش تری را پیشنهاد می کند، درحالیکه مراجع دیگر حوزههای کمتری را برای مشاوران سرمایهپذیر مد نظر دارند. به هر حال ، حوزه های مال ی، اقتصادی، حقوقی و مدیریت پروژه در تمام مراجع، مشترک بوده و تنها عمق و میزان دخالت مشاوران در موضوعات پیش گفته در مراجع مورد اشاره، متفاوت است. در این راستا، درحالیکه در ضوابط انگلستان میزان دخالت بیش تری توسط مشاور سرمایهپذیر در فرایند کار از جمله نظارت دقیقتر در حین احداث پروژه پیشبینی شده است، در سایر مراجع نوع نگاه به فعالیت مشاوران، کلان و از بالا میباشد.
به هر رو، در نهایت فهرست خدمات اتحادیه اروپا به عنوان مبنای تدوین فهرست خدمات انتخاب شده و بر همین اساس فهرست خدمات پیشنهادی مشاور سرمایه پذیر در مراحل اجرایی قراردادهای مشارکتی (پیشبرد، احداث، بهرهبرداری و انتقال) در قالب بسته های پایشی و مدیریتی فهرست خدمات تدوین گردید.
این راهنما شامل سه فصل میباشد:
فصل اول به بررسی مفهوم نظارت در قراردادهای مشارکت عمومی- خصوصی و تفاوت آن با قراردادهای متداول سه عاملی اختصاص دارد. در فصل دوم ابتدا مفهوم مشاور سرمایهپذیر تبیین شده و سپس به بررسی سه مرجع ب ینالملل ی بانک جهانی، کشور انگلستان و اتحادیه اروپا در زمینه تخصصهای مورد نیاز مشاوره پرداخته م یگردد . در فصل سوم فهرست خدمات مورد انتظار از مشاور سرمایهپذیر در چرخه پروژه PPP (از ابتدای تهیه آن تا پایان مدیریت بهرهبرداری) با توجه به شرایط کشور ایران و بر اساس نوع قرارداد مشارکت عمومی- خصوصی ارائه میگردد.
شناسه تلگرام مدیر سایت: SubBasin@
نشانی ایمیل: behzadsarhadi@gmail.com
(سوالات تخصصی را در گروه تلگرام ارسال کنید)
_______________________________________________________
نظرات (۰)