گزارش ویژه خشکسالی 2021 - سلامت انسان :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




گزارش ویژه خشکسالی 2021 - سلامت انسان

سلامت جمعیت انسانی نسبت به تغییر الگوهای آب و هوایی و سایر جنبه های تغییر آب و هوا، از جمله خشکسالی حساس است. در حالی که تعیین دقیق تأثیرات مستقیم و حتی غیر مستقیم، بسیار چالش برانگیز است، برای دوره 1900-2019، 2.7 میلیارد نفر در سراسر جهان به طور مستقیم تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفتند، که منجر به تخمین 11.7 میلیون نفر شد.



با تشکیل تقریباً 58 درصد از کل مرگ و میرهای ناشی از حوادث شدید آب و هوایی در دوره 1900-2008، خشکسالی بزرگترین عامل مرگ و میر در این گروه است. اوج، در تعداد مطلق و میزان مرگ و میر (مرگ در میلیون نفر در سال)، در دهه 1920 با روند نزولی از آن زمان به بعد به دست آمد. این امر به افزایش سریع تولید غذا و بهبود واکنش اضطراری نسبت داده می شود. روندهای نزولی مشابهی در مورد سایر بلایای مرتبط با آب و هوا به جز موج گرما مشاهده می شود، که روند افزایش مرگ و میر را نشان می دهد، به ویژه هنگامی که با خشکسالی در برخی مناطق ترکیب شود. با این حال، باید توجه داشت که EM-DAT مرگ ها را فقط به طور مستقیم به خشکسالی (یعنی گرسنگی) نسبت می دهد، در حالی که همه اثرات غیرمستقیم بر سلامتی، به عنوان مثال به دلیل آب و خشکسالی نمونه ای از یک رویداد پیچیده است که می تواند خطری فعلی باشد و در عین حال مستقیم و غیرمستقیم بر آسیب پذیری آینده تأثیر بگذارد. خشکسالی می تواند مستقیماً تأثیراتی را در پی داشته باشد و منجر به کمبود آب و موج گرما شود که می تواند باعث آسیب جسمی و مرگ افراد مسن و آسیب پذیر شود. تأثیرات را می توان به طور غیرمستقیم از طریق شکست محصولات یا تغییر الگوهای ناقلین بیماری احساس کرد که می تواند منجر به سوء تغذیه، قحطی یا شیوع بیماری شود. آسیب پذیرترین جمعیت ها نیز ممکن است به دلیل عوامل اجتماعی و اقتصادی مانند فقر، خود را در معرض خطر بیشتری قرار دهند، که ممکن است مردم را مجبور به زندگی در زمین هایی با باروری ضعیف خاک یا در اکوسیستم هایی که از قبل مستعد خشکسالی هستند، کنند. حتی ممکن است در موارد شدید مجبور به مهاجرت شوند. جمعیت محبوس شده که قادر به مهاجرت نیستند ممکن است در معرض خطر بیشتری قرار گیرند.


اثرات گسترده خشکسالی بر سلامت را می توان در پنج گروه اصلی سازماندهی کرد (WHO، 2012):

  • سوء تغذیه (شامل سوء تغذیه ریز مغذی ها و مصرف ضد مواد مغذی)
  • بیماریهای منتقله از راه آب (شامل شکوفه جلبک، وبا و اشرشیاکلی)
  • بیماریهای منتقله از راه ناقل (شامل دنگی، مالاریا و ویروس نیل غربی)
  • بیماریهای هوایی (از جمله کوکسیدیویدومایکوزیس، کووید-19 و قرار گرفتن در معرض گاز سیلو تحت کاهش دسترسی آب برای بهداشت)
  • سلامت روان (شامل ناراحتی و سایر پیامدهای احساسی)


بررسی های متعدد در مورد خطرات سلامتی مرتبط با خشکسالی نشان می دهد که اثرات خشکسالی در درجه اول از طریق مسیرهای غیر مستقیم رخ می دهد - به این معنی که آنها با شرایط دیگر، به عنوان مثال، از دست دادن معیشت.


در مطالعات بری و همکاران (2018) گزارش شد که نگرانی فزاینده ای در مورد تأثیر تغییرات آب و هوایی فعلی و آینده بر سلامت انسان، به ویژه سلامت روان، در برخی از آسیب پذیرترین مناطق جهان وجود دارد. مسائل مربوط به سلامت روان در برخی از جمعیت روستایی در معرض خشکسالی مشاهده شده است، اغلب به شکل اضطراب، که ممکن است در موارد شدید منجر به خودکشی شود (ون لانن و همکاران، 2017). از آنجا که جوامع مبتلا به خشکسالی ممکن است مجبور به مهاجرت به عنوان بهترین گزینه برای زنده ماندن خود شوند، اعضا ممکن است میزان بالایی از بیماریهای روانی و مشکلات روانی را تجربه کنند. علاوه بر این، با توجه به اینکه خطر خشونت زیاد است، خشکسالی می تواند افت سلامت روانی را تشدید کند.


در مطالعات بری و همکاران (2018) معتقد بودند که یک رویکرد سیستمی می تواند این تهدید نوظهور را در دستور کار تحقیقات و سیاست های موجود قرار دهد. آنها کار Vins و همکاران را مرور کردند. (2015) که چندین مسیر مختلف را که خشکسالی را با سلامت روانی مرتبط می کند، شناسایی کرده و یک نمودار فرایند علّی برای تأثیرات خشکسالی بر سلامت روانی ایجاد کرده است. شکل 8.1 ارتباط بین خشکسالی، افراد آسیب پذیر نامتناسب را نشان می دهد 3 و سلامت روان به خطر افتاده واقعی است درک این ارتباطات می تواند بهزیستی روانی را ارتقا دهد و آسیب ها را به حداقل برساند.


خشکسالی همچنین می تواند بیماریهای مزمن را تشدید کند و افراد را در مواجهه و بهبودی خود کمتر قادر سازد، که ممکن است تأثیر بالقوه قابل توجهی بر آسیب پذیری افراد و جامعه و تاب آوری در برابر شوک های بیشتر داشته باشد. با این حال، انتساب برخی از ارتباطات غیرمستقیم به دلیل کندی و ماهیت طولانی مدت خشکسالی می تواند چالش برانگیز باشد. به عنوان مثال، آتش سوزی در طول خشکسالی شایع تر است، اما صدمات یا مرگ معمولاً فقط با آتش سوزی و نه خشکسالی به عنوان علت اصلی آتش سوزی مرتبط است.


باز کردن اطلاعات خوشبختانه، شواهد مستندی در مورد تأثیرات اقتصادی خشکسالی بر سیستم های بهداشتی به طور کلی وجود ندارد. تحقیقات انجام شده در زمینه پوشش بهداشتی در ویتنام نشان داد که شوک های بهداشتی ناشی از خشکسالی باعث بار مالی بسیاری از خانوارها شده و هزینه های بهداشتی بین 9 تا 17 درصد از کل مصرف افزایش می یابد.


با کمال تعجب، داده های کمی در مورد پیامدهای نامطلوب خشکسالی بر سلامت وجود دارد، از جمله مسائل پیچیده و طولانی مدت مانند قحطی. نیاز است تا تاثیرات خشکسالی بر سیستم های بهداشتی که از طریق سیستم های نظارتی امکان پذیر است، بهتر شناسایی و کمی شوند. مطالعات کمی وجود دارد که عملکرد شاخص های مختلف خشکسالی را ارزیابی و مقایسه می کند تا اثرات بالقوه سلامتی را تعیین کند. بنابراین، هنوز باید درک کرد که کدام ویژگی های خشکسالی بهترین پیش بینی کننده اثرات سلامتی هستند. برای انجام این کار، اشکال مختلف خشکسالی، میزان مواجهه و دوره های زمانی که این اثرات در آنها ظاهر می شود باید در نظر گرفته شود.













نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools