چشمگیر نبودن سیاست‌ها برای علاج‌بخشی دریاچه ارومیه :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




چشمگیر نبودن سیاست‌ها برای علاج‌بخشی دریاچه ارومیه

در کارگاه تخصصی ریزگردهای نمکی مطرح شد:


به اعتقاد فعالان حوزه محیط زیست، شرق دریاچه ارومیه در وضعیت بحرانی ناشی از مسائل زیست محیطی دریاچه ارومیه قرار دارد، ولی در غرب این دریاچه فعالیت‌های پرشتاب اقتصادی به چشم می‌خورد. ضمن آنکه هیچ‌گونه تغییری در سیاست‌های کلان جلوگیری از بحران زیست محیطی این دریاچه صورت نگرفته است.


مهندس محمد درویش در کارگاه علمی ریزگردهای نمکی با اشاره به برگزاری همایشی در سال ۱۳۷۵، گفت: در آن زمان دریاچه ارومیه ۳۵ میلیارد متر مکعب آب داشته که در آن دوران یکی از رؤیایی‌ترین دوران زندگی خود را سپری می‌کرده است.


وی اضافه کرد: این امر به گونه‌ای بوده که صاحبان صنایع اطراف این دریاچه ابراز نگرانی می‌کردند که با افزایش سطح آب دریاچه ارومیه خسارات عمده‌ای به فعالیت‌های آنها وارد می‌شود. از این رو به دنبال راهکارهایی برای جلوگیری از پیشروی آب این دریاچه بودند.


درویش با اشاره به وضعیت کنونی دریاچه ارومیه، خاطرنشان کرد: در حال حاضر سدهای بی‌شماری بر روی رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه احداث شده، ضمن آنکه ۲۰ هزار چاه غیرمجاز در این منطقه حفر شده است.


به گفته وی، حدود یک میلیون چاه در کشور حفر شده که از این تعداد هشت درصد آن مربوط به حوضه دریاچه ارومیه می‌شود.


درویش با انتقاد از توسعه چغندرکاری و باغات سیب در منطقه ارومیه، خاطرنشان کرد: از جمله راهکارهای علاج بخشی دریاچه ارومیه ارائه طرح نکاشت بوده است که تا کنون این طرح اجرایی نشده است، ضمن آنکه راهکارهای پیشنهادی دیگر نیز پیاده‌سازی نشده و هیچ تغییر محسوسی در سیاست‌های کلان در زمینه کاهش وابستگی منطقه به منابع آب مشاهده نمی‌شود.


این فعال حوزه محیط زیست، تاکید کرد: در حال حاضر در شرق ارومیه در وضعیت بحرانی قرار دارد، به گونه‌ای که روستاهای زیادی در آن درگیر معضلات زیست‌محیطی این دریاچه هستند، ولی در غرب دریاچه ارومیه مردم پرشتاب به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند.


وی اضافه کرد: متاسفانه از سوی مسئولان اعلام شده است که در سال جاری علی‌رغم کاهش نزولات جوی، تولیدات سیب در منطقه ارومیه افزایش یافته و کسی از آنها در خصوص این موضوع سوالی نکرده است.


وی ابراز تاسف کرد که ما نتوانسته‌ایم با استفاده از ارقام و اعداد، مسئولان سه استان درگیر معضلات دریاچه ارومیه را اغنا کنیم.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools