بایگانی شهریور ۱۳۹۷ :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




درخواست برای ورود نهاد حقوق بشر در زمنیه آب آشامیدنی



گزارشگر ویژه حقوق بشر در زمینه آب آشامیدنی و بهداشت عمومی، از 21 نوامبر تا 4 دسمبر 2018، به مالزی سفر خواهد کرد.

جامعه مدنی، فعالان حقوق بشر و دیگر ذینفعان علاقه مند به ارائه پیشنهادات عمومی و پیشنهادات خاص در رابطه با:

مسائل نگرانی مربوط به حقوق بشر به آب آشامیدنی سالم و بهداشت، از جمله در دسترس بودن، دسترسی، کیفیت و امنیت، مقرون به صرفه بودن و قابل قبول بودن آب برای نوشیدن و مصرف داخلی و بهداشت (جزئیات دستورالعمل ها و دستورالعمل ها) راهنمایی سوالات)

استان‌های دارای بیشترین دشت‌های ممنوعه


وضعیت بحرانی آب زیرزمینی در 390 دشت ایران؛

تداوم خشکسالی‌ها و افت بارندگی‌ها موجب شده تا 390 دشت کشور در شرایط بحرانی به سرببرند که در این بین 211 دشت ممنوعه و ممنوعه بحرانی ایران در استان‌های فارس، کرمان، خراسان‌رضوی، اصفهان و خراسان‌جنوبی قرار گرفته‌اند.

تداوم خشکسالی‌ها، افت بارندگی‌ها و تبعات ناشی از کم‌آبی و بی‌آبی در کشور موجب شده تا از میان 609 دشت ایران، 390 دشت دارای وضعیت ممنوعه و ممنوعه بحرانی است که از این تعداد 255 دشت در شرایط ممنوعه و 135 دشت نیز در وضعیت ممنوعه بحرانی قرار گرفته‌اند و هرگونه توسعه بهره‌برداری از منابع آب‌های زیرزمینی در دشت‌های یاد شده ممنوع است.

از چالش آب سیستان تا تراژدی هیرمند و هامون

گرد و غبار در رسیستان و بلوچستان

استان سیستان و بلوچستان از پدیده خیزش گردوغبار رنج می‌برد. گرچه وزش بادهای ۱۲۰روزه در تابستان‌های سیستان پدیده ذاتی منطقه است اما عمر گردوغبارهای ناشی از آن بادها به حدود ۲۰ تا ۲۵ سال پیش برمی‌گردد. به همین علت موهبت بادهای ۱۲۰ روزه که در گذشته با حرکت روی آب تالاب هامون باعث خنکی و لطافت هوا می‌شد، امروزه به دلیل خشکی هامون، به مصیبت بزرگی برای سیستان بدل شده است. دلایل وقوع طوفان‌های مخرب در سیستان، تاریخچه اختلاف آبی ایران و افغانستان، حق آبه و ... از موضوعاتی است که در گفت‌وگو با یک کارشناس حوزه گرد و غبار مورد بررسی قرار گرفته است.

مصارف آب در محدوده مطالعاتى دشت رفسنجان


بر اساس گزارش‌ها و شواهد موجود تا قبل از سال 1330 شمسی بهره‌برداری از سفره‌های آب زیر زمینی عمدتاً به وسیله چشمه‌ها، قنوات و چاه‌های دستی انجام می‌گرفت و به ‌دلیل محدودیت‌ها و موانع تکنیکی امکان برداشت از اعماق سفره‌ها وجود نداشته است. . از دهه 1330 به بعد با ورود تکنولوژی حفاری و نیز پمپ شیوه بهره‌برداری از سفره های آب زیر زمینی به تدریج تغییر کرد و به جای احداث قنوات که کاری پرمشقت بود به وسیله دستگاه‌های حفاری مبادرت به حفر چاه گردید که به مراتب کم‌هزینه‌تر و آسان‌تر از حفر قنات بود. به تدریج تعداد چاه‌ها 

عدالت اجتماعی و آب


سیاست‌های عدالت اجتماعی در پی افزایش رفاه عمومی از طریق ایجاد فرصت‌های مختلف برای اقشار کم‌درآمد و فقیر، چون ایجاد بستر توسعه فعالیت‌های اقتصادی روستایی، بر منابع آب تأثیرگذار هستند. بررسی سیاست‌های گذشته عدالت اجتماعی در ایران نشان می‌دهد که بخشی از فشارهای وارد شده بر منابع آب به دلیل رویکردهای عدالت‌خواهانه در بیرون بخش آب می‌باشد. قوانین آب، از جمله قانون «آب و نحوه ملی‌شدن آن» و قانون «توزیع عادلانه آب» و حتی فراتر از حوزه آب، قانون اصلاحات ارضی، با تاکید بر بازتوزیع منابع طبیعی و تحقق عدالت اجتماعی تنظیم شده‌اند. اینکه تا چه اندازه این بازتوزیع منابع آب به صورت عادلانه 

چاپ کتاب انسان و محیط زیست

مدیر کل دفتر تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد:

مدیر کل دفتر تالیف کتب درسی ابتدایی و متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت: چاپ کتاب انسان و محیط زیست ضرورتی برای آگاهی دانش آموزان از مدیریت مصرف آب و حفظ محیط زیست است. محمود امانی طهرانی " در کارگاه هم اندیشی ارتقاء دانش و سواد آبی ویزه روسای گروه‌ها و منتخبی از مدرسان کتاب انسان و محیط زیست که با حضور مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در این شرکت برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: موضوعات زیادی در جامعه وجود دارد که می‌توان برای آموزش آن‌ها به فرزندانمان برنامه ریزی کرد؛ اما به تعداد این موضوعات نمی‌توان کتاب تألیف کرد. موضوع آب و محیط زیست به دلیل اهمیت بسیار بالای آن و نقشی که در زندگی می‌تواند ایجاد کند از جمله موارد بسیار مهم و قابل توجه است.

بررسی راهکارهای رفع معضل پساب با همکاری دانشگاه‌ها و صنعت

رییس دانشکده شیمی دانشگاه امیرکبیر بزرگنمایی مشکلات را موجب افزایش همکاری دستگاه‌ها با دانشگاه‌ها دانست و گفت: با برگزاری کنفرانسی درصدد تبادل تجربیات در زمینه حل معضل پساب صنعتی هستیم. دکتر وحید حدادی اصل در نشست هم‌اندیشی کنفرانس شیمی -صنعت با رویکرد پساب و پسماند که امروز در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، با اشاره به چالش‌های آب در کشور، افزود: این چالش‌ها در کشور وجود دارد و به اعتقاد من با راهکارهای علمی قابل حل است.

تشریح بحران فرونشست در ایران


معاون زمین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی با بیان این که اگر منطقه‌ای چهار میلیمتر فرو نشست داشته باشد، با بحران فرو نشست مواجه است، گفت: این عدد در حالی است که 300 دشت ایران دچار فرونشست است و دشت مشهد با 25 سانتیمتر، دشت کرمان با 20 سانتیمتر، دشت ساوجبلاغ با 22 سانتیمتر و دشت تهران با 17 سانتیمتر فرونشست مواجه است. دکتر شهیدی در نشست خبری امروز (سه‌شنبه) با اشاره به پدیده فرونشست در کشور، اظهار کرد: برداشت بی‌رویه آب نقش مهمی در ایجاد پدیده فرونشست زمین دارد، چرا که اگر برداشت آب‌های زیرزمینی به هر دلیلی بدون مدیریت صورت گیرد، به تدریج منافذ زمین که در زمانی آب وجود داشته است، خالی از آب به یکدیگر چسبیده می‌شوند و از این رو زمین به صورت عمودی به سمت پایین فرو می‌ریزد.

"آب کارستی" بحران آب شرب کشور را حل نمی‌کند


مطالعات محققان سازمان زمین‌شناسی نشان می‌دهد که کرمانشاه و ارتفاعات هزار مسجد مناطق امیدبخش آب‌های ژرف هستند، ولی این پژوهشگران اعلام کردند این منابع بحران کمبود آب را حل نمی‌کند و باید به سمت مدیریت مصرف آب حرکت کنیم. دکتر مرسلی، مجری فنی پروژه آب‌های کارستی سازمان زمین شناسی در نشست خبری امروز سازمان زمین‌شناسی، ایران را کشوری پر پتانسیل به لحاظ دارا بودن آب‌های کارستی (ژرف) توصیف کرد و گفت: در همه کشورها، سازمان‌های زمین شناسی متولی شناسایی این منابع آبی است که در این راستا سازمان زمین شناسی مطالعاتی را در این زمینه اجرایی کرده است.

جلسه 39 شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره حقوق آب


جلسه 39 شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد (UNHRC) در تاریخ 10 تا 28 سپتامبر 2018 در ملک ملل در ژنو سوئیس برگزار خواهد شد.

در طول نشست، بحث های سطح بالا در مورد مسائل مربوط به حقوق بشر مختلف مانند حق داشتن حریم خصوصی، حقوق افراد معلول، حقوق اقلیت ها و حقوق کودکان برگزار خواهد شد.

گزارشگر ویژه حقوق بشر در مورد آب آشامیدنی و بهداشت عمومی گزارش های زیر را به شورا ارائه خواهد داد:

استفاده از ظرفیت دانشگاهیان در سازگاری با کم‌آبی

مدیر امور منابع آب تهران بزرگ تاکید کرد؛

استفاده از ظرفیت دانشگاهیان برای اجرای هرچه بهتر سیاست‌های سازگاری با کم‌آبی

مدیر امور منابع آب تهران بزرگ گفت: در راستای اجرای یکی از پروژه های طرح تعادل بخشی با عنوان پروژه فرهنگ سازی و اطلاع رسانی نشستی با اعضای هیئت علمی گروه زمین شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر در خصوص مدیریت منابع، مصارف آب، راهکار های سازگاری با کم آبی و چالش ها برگزار شد و اساتید این دانشگاه به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

قراردادهای صنعت آب زیر ذره‌بین دفاتر حقوقی


مدیرکل دفنر حقوقی وزارت نیرو خبر داد:

مدیرکل دفتر حقوقی وزارت نیرو گفت: از این پس تمامی قراردادها در هر سطحی و مطابق اهمیت قرارداد، با نظارت دفاتر حقوقی شرکت‌های استانی، شرکت مادرتخصصی یا ستاد وزارت نیرو منعقد می شود. "محمد امانی" در پانزدهمین گردهمایی مدیران دفاتر حقوقی صنعت آب کشور در محل سد لتیان اظهار داشت: اگر در دهه گذشته فقط وزارت نیرو و کارشناسان آب وضعیت آب کشور را می‌دانستند، اما هم اکنون دیگر همه آحاد مردم از وضعیت آب کشور مطلع هستند و در حقیقت آب در کانون توجه مردم و مسئولین قرار گرفته است.

آلودگی، کابوس بزرگ رودخانه‌های مازندران


آلودگی‌های صنعتی و سنتی این روزها به کابوسی برای رودخانه‌های مازندران بدل شده است.

«جابر پارسایی» در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که شمال کشور با توجه به نوع اقلیم و پر باران بودن آن دارای تعداد زیادی رودخانه است، اظهار کرد: اندازه رودخانه‌ها به جز رودخانه سفیدرود در گیلان که بزرگ است مابقی متوسط، کوچک و یا بسیار کوچک هستند و اکثراً دائمی و کمتر فصلی نیز هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد نور با بیان اینکه در شمال کشور کمتر روستایی پیدا می شود که رودخانه نداشته باشد،تصریح کرد: در بسیاری از شهرها حداقل یک رودخانه از وسط شهرعبور می کند که شهرستان نور از این امر مستثنی نیست و روستاهای زیادی درمعرض یا مجاورت رودخانه ها واقع شده اند.

هنگامی که طبیعت فرا می خواند


جهان در مسیر دستیابی به هدف توسعه پایدار SDG 6 نیست: برای اطمینان از در دسترس بودن و مدیریت پایدار بهداشت و آب برای همه تا سال 2030. امروزه 4.5 میلیارد نفر بدون بهداشت و سلامتی مدیریت می شوند و 2.1 میلیارد نفر بدون دسترسی به امنیت ساده آب موجود در خانه.

این یک بحران است که سلامت عمومی، شرایط زندگی، تغذیه، آموزش و بهره وری اقتصادی در سراسر جهان در حال توسعه را ویران می کند. در عین حال، تقاضا برای آب به سرعت در حال افزایش است، 

طرح صد درصدی صرفه‌جویی در مصرف آب

اجرای طرح صد درصدی صرفه‌جویی در مصرف آب در استان یزد

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد از اجرای طرح صد درصدی صرفه‌جویی در مصرف آب در سه بخش شرب، صنعت و کشاورزی خبر داد. سید محمد طباطبایی در هفتمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب زیرزمینی شهرستان بافق در مورد اجرای طرح 100 درصدی صرفه جوئی در مصرف آب در بخش‌های کشاورزی، صنعت، شرب و بهداشت گفت: طبق مطالعات و بررسی‌های انجام شده 30 درصد در بخش صنعت باید صرفه‌جویی انجام شود که با باز چرخانی آب امکان پذیر و صنایع کشور می‌توانند آب را با باز چرخانی مدیریت نمایند.

بارندگی کدام استان‌ها نصف شده است؟


پنج استان شامل استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، فارس و بوشهر در سال آبی جاری بیش از 50 درصدی کاهش بارندگی‌ داشته و در پایان شهریور با کسری آب محسوسی وارد سال آبی جدید می‌شوند. در حالی به روزهای پایانی سال آبی جاری نزدیک شده‌ایم که افت بی‌سابقه بارندگی‌های امسال کشور در طی نیم قرن اخیر موجب شده است تا برخی از استان‌‌های جنوبی با کاهش بی‌سابقه نزولات جوی مواجه شوند و تابستان امسال را با تنش آبی ویژه‌ای ‌سپری کنند.

کاهش ذخایر سدهای همدان به 59 میلیون مترمکعب

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان:

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان حجم سدهای استان همدان را 59 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: برداشت آب از سد اکباتان برای تامین آب شرب افزایش یافت. منصور ستوده در این باره گفت: در سال آبی 97-96، 390 میلیمتر بارش برف و باران در سطح استان رخ داده که خوشبختانه وضعیت ذخایر آبی همدان با این بارش‌ها بهبود یافته است.

وی افزود: سال آبی 96-95 به میزان 406 میلی‌متر بارندگی در سطح استان همدان رخ داد که این رقم در سال 93، 302 میلیمتر و در متوسط بلندمدت 330 میلی‌متر بوده است.

درباره انتقال آب خلیج فارس به مرکز ایران

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان این که برنامه هایی برای کم آبی داریم از استفاده آب های ژرف و انتقال آب از خلیج فارس به مرکز و شمال شرق کشور خبر داد. محمدمهدی زاهدی، شامگاه چهارشنبه در حاشیه بازدید از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آنچه در سیستم آموزشی استان گلستان چه در بخش آموزش عالی، آموزش و پرورش و دانشگاه علمی و کاربردی شاهد بودیم علیرغم کمبودها، اما رویکردهای بسیار خوبی وجود داشت.

خشکسالی بلندمدت در 98 درصد مساحت ایران

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی از وجود خشکسالی بلندمدت در 98 درصد مساحت ایران خبر داد و گفت: خشکسالی‌های انباشته و بلندمدت نشان‌دهنده وضعیت خطرناک آبی است.


صادق ضیاییان، با اشاره به آخرین وضعیت کشور به لحاظ خشکسالی اظهار کرد: براساس شاخص 10 ساله (SPE بارش، دما و تبخیر)، 98.1 درصد مساحت کشور دچار درجات مختلف خشکسالی است و در این بازه زمانی، تنها 1.6 درصد مساحت کشور در وضعیت نرمال و سه دهم درصد مساحت ایران در شرایط ترسالی قرار دارد. وی با تاکید بر اینکه خشکسالی‌های بلندمدت و انباشته، نشان‌دهنده وضعیت نامناسب آبی است، گفت: در بازه 10 ساله گذشته، صد درصد مساحت استان‌های البرز،‌

46 سد بزرگ تامین کننده آب شرب در وضعیت بحرانی

مدیرکل دفتر مدیریت بحران منابع آب ایران اعلام کرد:

مهر و آبان بارندگی‌های جدی نخواهیم داشت/ کاهش 12 میلیارد مترمکعبی ورودی آب به سدهای کشور

مدیرکل دفتر مدیریت بحران منابع آب ایران با تاکید بر اینکه از 110 سد بزرگ تامین کننده آب شرب کشور حدود 46 سد دارای وضعیت بحرانی است، گفت: تمامی سدها باید یک ذخیره استراتژیکی برای مدت 18 ماه داشته باشند که در این سدها ما شرایط ذخیره استراتژیک را برای این بازه زمانی نداریم.

سیف‌الله آقابیگی در برنامه روی خط شبکه خبر به تشریخ آخرین وضعیت بارندگی‌های کشور پرداخت و افزود: تا اواخر هفته گذشته میزان بارش‌های کشور نسبت به سال آبی گذشته 27 درصد و در مقایسه با آمار بلندمدت 50 ساله نیز حدود 31 درصد کاهش داشته است.

خلاصه ای از پیشرفت های کلیدی در منطقه عربی مرتبط با آب


گزارش سالانه ESCWA 2017 خلاصه ای از پیشرفت های کلیدی اقتصادی و اجتماعی در سراسر منطقه عربی، و همچنین آمار و ارقام مربوط به کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیای غربی (ESCWA)، استراتژی و برنامه کاری آن را ارائه می دهد.

این گزارش بر اساس سه اصل عمل می کند: توسعه فراگیر، ادغام منطقه ای و حکومتداری خوب و انعطاف پذیری. از مجمع عربی توسعه پایدار تا کنفرانس های سطح بالای مهاجرت و تغییرات اقلیمی از عدالت جنسیتی و حمایت از توانمندی زنان تا افزایش مشارکت جوانان در زندگی عمومی.

سبک زندگی ما با منابع محدود آب سازگار نیست

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف وزارت نیرو:

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو در کارگاه آموزشی «مدیریت مصرف آب و انرژی» گفت: سبک زندگی کنونی ما با منابع محدود آب سازگار نیست. بنفشه زهرایی در این کارگاه که از سوی آبفای استان تهران و در جمع بانوان مبلغ استان تهران برگزار شد، گفت: با توجه به شرایط اقلیمی کشورمان آب در گذشته از قنات و در حد قابل جایگزین و بدون صرف انرژی استخراج می‌شد که امروزه به مدد فناوری، آب از منابع محدود به صورت بی‌محابا در اختیار مصرف‌کننده گذاشته می‌شود.



آب های زیرزمینی - مبانی و مفاهیم و پروژه های تخصصی

آبخوان ها و سفره های آب زیرزمینی علی رقم آنکه بخش مهم ذخایر طبیعی آب شیرین جهان را تشکیل می دهند، به دلیل ماهیت پنهان از چشم خود، همواره بیشترین فشار ها را در استفاده های بی رویه بر خود تحمل کرده و تنش اساسی بیلان داشته های آبی یک محدوده در این بخش رخ داده است. مدل ها و شبیه سازهای کامپیوتری شناخته شده ای در این زمینه وجود دارد که از گستردگی کاملی به منظور مطالعات و مدیریت برخوردار است.



آب های سطحی - مبانی و مفاهیم و پروژه های تخصصی

آب های سطحی، اگرچه در دسترس ترین منابع برای بشر محسوب می شوند، اما از نظر پایدار بسیار آسیب پذیر و در عین حال بیشترین آلودگی را دریافت و حمل می کنند. همچنین حوادث شدید آب و هوایی مشخصا و حدقل به صورت بصری، بیشتر بر روی این دسته از منابع قابل شناسایی است. شناخت درست آب های سطحی با روش های هیدرولوژیکی یکی از اهداف ماست.



آب های زیر سطحی - مبانی و مفاهیم و پروژه های تخصصی

آب های زیر سطحی،اهمیت بسیار زیادی در ارتباط یابی بین منابع آب و گیاهان دارند. خشسالی ها و ترسالی ها در این مفهوم خود را بیشتر برای انسان نشان می دهند. در عین حال مهم است که بدانیم اندرکنش آب های زیرزمینی و آب های سطحی بر اساس وضعیت لایه ای که آب های زیرسطحی در آن واقع شده است روی می دهد. شناخت درست آب های سطحی با روش های هیدرولوژیکی یکی از اهداف ماست.



برنامه نویسی منعطف به زبان پایتون

عنوان مهندسی برازنده فردی است که با معادلات یک علم آشنایی مشخصی داشته باشد. آشنایی با معادلات و مفهومات علم هیدرولوژی امکان کار با زبان های اسکریپت منعطفی چون پایتون را فراهم می کند که در نتیجه بسیاری از مسائل و مشکلات تخصصی و استثنا در مهندسی آب، امکان حل دقیق و کامپیوتری را پیدا کنند.



دریافت داده های مکانی پرکاربرد در مهندسی آب

بخش مهمی از خطا در محاسبات مهندسی، منتشر شده از داده های پایه ضعیف است. در این بخش می توانید به مجموعه گسترده ای از داده های مکانی چه در فرمت رستری و چه وکتوری، به منظور استفاده در نرم افزارهای مهندسی دسترسی داشته باشید. به مجموعه به مرور زمان افزوده می شود. همچنین محتوای پیشین در صورت امکان بروزرسانی می شود.



دریافت داده ها و اطلاعات پرکاربرد در مهندسی آب

دامنه وسیع داده ها و اطلاعات محیطی، الزام به دسترسی مطمئن و بروز از این آمار و اطلاعات را نشان می دهد. با توجه به گستردگی منابع دستیابی به داده در سطح اینترنت، ما در اینجا مجموعه بزرگی از داده ها را جمع آوری کرده ایم. شما می تواند به همراه توصیحات به این محتوا دسترسی داشته باشید.



درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools